Boikota dēļ piens lētāks nekļūs

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AFI

Par spīti internetā ceļojošajam aicinājumam nepirkt lielveikalos piena produktus, to pārdošanas apjomi veikalos pagaidām nav samazinājušies.

Speciālisti pieļauj, ka šāda boikota dēļ visvairāk varētu ciest mazie piena pārstrādātāji un zemnieki, bet ieguvēji no tā būtu tie, kas vēlas iekarot Latvijas piena tirgu.

Vēstulē, kas ceļo pa portālu «draugiem.lv», teikts: «No 11. februāra desmit dienas nepērkam piena produktus (piens, siers, krējums u. tml.) lielveikalos! Jo tieši lielveikali ir tie, kas tik ārprātīgi sadārdzina šo preču cenas (uzcenojums līdz 70%). Pamatdoma — desmit dienu laikā šiem produktiem zūd derīguma termiņš (lai sedz paši zaudējumus).»

Mārketinga aģentūras «Alberta grupa» īpašnieks Alberts Jodis «Neatkarīgajai» apšaubīja, ka šis boikots piespiestu samazināt piena produktu cenas veikalos. «Tas atstās daudz lielāku negatīvu ietekmi uz piena ražotājiem, kas paši ir atbildīgi par savas preces atrašanos veikalu plauktos. Neiztirgotais nonāks atpakaļ ražotnē, un veikals nekādus zaudējumus necietīs. Lielajiem uzņēmumiem desmit dienu boikots vēl nesagādātu īpašas problēmas, jo produktus būtu iespējams pārstādāt vai arī norakstīt nelielajos zaudējumos, bet mazajiem tas var būt gana sāpīgs trieciens. Tāds, ka pat varētu samazināt konkurenci piena pārstrādes tirgū, tādējādi cenas tikai palielinātos,» uzskata A. Jodis.

Rīgas piena kombināta preses sekretāre Līga Rimšēviča atzina, ka aicinājums boikotēt piena produktus lielveikalos visvairāk skars ražotājus, nevis tirgotājus, jo saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem uzņēmumam piens no zemniekiem ir jāiepērk katru dienu.

Par aicinājumu nepirkt piena produktus bija dzirdējuši gan «Rimi Latvia», gan «Maxima Latvija» darbinieki. «Rimi Latvia» lielveikalos pirmdien piena produktu tirdzniecība salīdzinājumā ar 4. februāri nebija samazinājusies.

«Apšaubām piena produkta boikota lietderību, jo, pirmkārt, tam neizdosies ierobežot inflāciju, kāds idejiski varētu būt šādas akcijas mērķis, un, otrkārt, tas nekādā ziņā nepalīdzēs vietējiem lauksaimniekiem. Ja piena produktus lielveikalos pirks mazāk, tie mazākos apjomos tiks pasūtīti no piena pārstādes uzņēmumiem, kas savukārt samazinās iepirktā piena daudzumu no lauksaimniekiem. Līdzšinējo piena produktu cenu pieaugumu veikalos ir radījis iepirkuma cenu pieaugums, kuru savukārt ietekmējis izejvielu, energoresursu un darbaspēka izmaksu kāpums piegādātājiem,» «Neatkarīgajai» sacīja «Rimi Latvia» sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere.

Arī «Maxima» veikalos piena produktus vakar un aizvakar pirka tikpat daudz, cik pirms nedēļas. «Maxima Latvija» preses sekretārs Ivars Andiņš uzskata, ka no šā boikota, ja tas realizētos, visvairāk ciestu zemnieki, jo viņiem nebūs, kam pārdot pienu. Tas savukārt tikai veicinās piena kā izejvielas eksportu uz Lietuvu.

To, kam varētu būt izdevīgs šāds piena produktu pirkšanas boikots, ne mārketinga speciālisti, ne lielveikalu pārstāvji neņēmās spriest. A. Jodis pieļāva, ka tas varētu būt melnais PR, savukārt I. Andiņš uzskata, ka tas ir bijis cilvēku emociju diktēts solis.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu