Fenšui — tas ir nopietni!

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AFI

Kādu dienu, patērzēt un aplūkot manu jauno mājokli, atnāca sen neredzēta paziņa. Ieraudzījusi papīrgrozu zem mana rakstāmgalda, viņa šausmās saķēra galvu: «Ak, vai... Zini, es esmu šo to lasījusi par fenšui. Tu taču zini, kas tas ir?! Nu nemaz nav labi turēt miskasti zem darba galda! Tā taču tu izmet visu savu darbu un idejas atkritumos! Naudiņa arī aizpeld...». Es tikai paraustīju plecus, jo zinu, ka ideju trūkums mani nemēdz piemeklēt, kā arī ar darbiem man sokas tīri labi. Nolēmu paziņu neizprašņāt, kaut gan interese mani vedināja uzzināt, kā tur īsti ir ar to miskasti. Tādēļ devos meklēt atbildi uz jautājumu — «Kas ir fenšui?»

Ielūkojoties dažās Rietumu autoru grāmatās par fenšui (Feng Shui), tā arī nekļūst skaidrs, kā mājokļa iekārtošanas principus iespējams piemērot dažādām mājām, telpām, vietām un cilvēkiem. Šīs senās mākslas noslēpumus izzināt palīdzēja klasiskā fenšui konsultante Linda Meškova.

Ne vienam vien radies priekšstats, ka fenšui orientējas uz interjera iekārtošanu bagātības, veselības un mīlestības nodrošināšanai. Bieži vien fenšui padomi saistās tikai ar dažādu dizaina priekšmetu novietošanu attiecīgās telpu zonās un noteiktās debespusēs. Akvārijs pie ziemeļu sienas, vēja zvani uz katra mājas stūra, «speciāli» un ļoti dārgi kristāli nelabvēlīgajās zonās — tie ir tikai daži ieteikumi no «speciālistu» puses, kuru galvenais mērķis, acīmredzot, ir labi nopelnīt. Tam nav nekāda sakara ar to fenšui, kas radies Ķīnā pirms aptuveni 3000 gadiem. Fenšui ir sarežģīta zinātne, kura jāapgūst, ilgi un nopietni mācoties pie Meistariem. Šī sistēma radusies saplūstot astronomijas, astroloģijas, ģeoloģijas, fizikas, matemātikas, filosofijas un intuīcijas elementiem. Tā ir mācība par vides, telpas, laika un cilvēka enerģiju mijiedarbību un to saplūstošā spēka praktisku pielietošanu, tādējādi uzlabojot cilvēku dzīves kvalitāti. Taču jāatceras, ka fenšui var tikai uzlabot, nevis pilnībā mainīt cilvēka dzīvi.

Fenšui vārdnīciņa

• Ci — enerģētiska, informatīva un materiāla substance, kas pastāv gan Visumā, gan cilvēkā. Dzīvības enerģija.
• Šen Ci — pozitīvais, labvēlīgais Ci. Tas piemīt skaistām lietām, starp kurām mēs jūtamies labi.
• Ša Ci — negatīvais, postošais Ci, kas piemīt neglītām lietām.
• Iņ — dabas pasīvais princips, kas tiek attēlots kā melnais, nāve, ziema, aukstums, klusums, ūdens, intuīcija, maigums, māte/ meita, zils un zaļš, reliģija, filozofija u.c.
• Jan — dabas aktīvais princips, kas tiek attēlots kā baltais, dzīve, karstums, dienvidi, kustība, loģiskums, ātrums, tēvs/ dēls, sarkanais un dzeltenais, matemātika, zinātne u.c.
• Uguns — sarkana, rozā, oranža, purpura krāsa, trijstūris, vasara, dienvidi, sveces un lampas, krietnums un loģika.
• Zeme — dzeltena, brūna, smilškrāsa, kvadrāts, taisnstūris, janvāris, aprīlis, jūlijs un oktobris, ziemeļaustrumi un dienvidrietumi, granīts, māls, akmeņi, keramika, ticība un godīgums.
• Metāls — balta, zelta un sudraba krāsa, sfēriska forma, rudens, rietumi un ziemeļrietumi, varš, sudrabs, zelts, bronza, taisnprātīgums un ass prāts.
• Ūdens — zila, pelēka un melna krāsa, viļņaina forma, ziema, ziemeļi, akvārijs, strūklaka, gudrība un neatlaidība.
• Koks — zaļa krāsa, taisnstūris, pavasaris, austrumi un dienvidaustrumi, telpaugi, uzticīgums un dāsnums.
• Trigramma — trīs Iņ un/vai Jan līniju kombinācija, kas simbolizē kustību un pārmaiņas.

Svarīgākais par fenšui

Tulkojumā no ķīniešu valodas «fenšui» nozīmē «vējš un ūdens». Fenšui mācības pamatā ir jēdziens Ci — kā tas plūst, kā ir izvietots, kā tas reaģē un ietekmē cilvēku dzīves. Ar fenšui tehniku palīdzību iespējams mainīt vietas enerģētiku, lai nodrošinātu harmoniskāku cilvēku dzīvi. Šī enerģija pārvietojas ar gaisa plūsmu, tomēr stipri vēji to izkliedē. Ci kustību var apturēt fiziska barjera — kalns, siena vai koki. Turpretim ūdenim piemīt spēja to saglabāt. No tā izriet fenšui mācība, kā nosargāt labo enerģiju, lai to neizkliedētu vējš un kā pielietot ūdeni tās noturēšanai.

Pastāv divu veidu Ci:

• Reālais, taustāmais Ci — tas nāk no apkārtējās vides. Tā virzība tiek pārnesta ar vēja plūsmu, kliedēta ar spēcīgu vēja brāzmu, pasargāta ar ūdeni un aizkavēta ar fiziskiem šķēršļiem. Redzamais Ci ir viss, ko uztver cilvēka piecas maņas. Mācību, kurā izmanto tikai redzamo Ci, sauc par Ainavas metodi.
• Netveramais Ci — cilvēks to neuztver ar savām sajūtām, bet tā eksistence ir vienīgais izskaidrojums tiem fenomeniem, kas ir pretēji mūsu piecām maņām. Mācība par šo enerģijas veidu ir mācība par mājas, ciemata, pilsētas vai valsts Ci «karti» bez norādes uz ainavu. To sauc par Matemātisko Metodi, kas tiek raksturota kā Ci Izplatīšanās Metode.
Labs fenšui praktiķis ņem vērā abas šīs metodes.

Piecas stihijas jeb elementi

Ķīnieši pasauli iedala pēc piecām sākotnēm, kas ir dzīves pirmpamats. No šiem elementiem, to harmoniska un disharmoniska savienojuma, veidojas pasaule. Elementus vieno cieša saikne. Tie iekļauti vienotā ciklā, kas pastāvīgi atkārtojas. Radošais cikls ir visu piecu elementu kustība pulksteņrādītāja virzienā, kur katra stihija rada nākamo: Uguns rada Zemi, Zeme rada Metālu, Metāls rada Ūdeni, Ūdens baro Koku, bet Koks rada Uguni. Pavisam atšķirīgs ir postošais jeb kontrolējošais cikls, kur kustība notiek zvaigznes veidā: Koks irdina Zemi, Zeme saduļķo Ūdeni, Ūdens dzēš Uguni, Uguns kausē Metālu, Metāls cērt Koku. Trešais cikls ir vājinošais cikls, kur kustība notiek pretēji pulksteņrādītāja virzienam – katra stihija vājina nākamo. Lai mazinātu nelabvēlīgo zvaigžņu ietekmi, ieteicams pielietot vājinošo nevis kontrolējošo ciklu, jo nelabvēlīgās zvaigznes «sadusmojas», ja tiek kontrolētas un «cīnās» pretim, nodarot lielāku ļaunumu.

Trigrammas

Trigrammas ir trīs nepārtrauktu un/vai pārtrauktu līniju rindas. Nepārtrauktās līnijas atbilst jan, pārtrauktās – iņ principam. Trigrammas ir saistītas ar gadalaikiem, magnētiskajiem virzieniem, piecām fāzēm un to krāsām, ģimenes locekļiem, ķermeņa daļām un tām atbilstošajām slimībām, skaitļiem u. tml.

Arī katram cilvēkam ir sava trigramma, ko nosaka dzimšanas gads- šo metodi sauc par Austrumu/Rietumu māju metodi un no tās izriet katra cilvēka labvēlīgie un nelabvēlīgie virzieni. Tos izmanto, iekārtojot darba telpas un guļamistabas.

Praktiski ieteikumi

Jāatceras, ka ieteikumi nav universāli, jo vietas, mājas, dzīvokļi un cilvēki ir unikāli un ļoti atšķirīgi. Kā vēstī teiciens — «Kas der visiem, neder nekam!»

Māja pēc fenšui principiem jāsāk veidot, kamēr tā vēl nav iekārtota. Kad tā jau ir pilnībā pabeigta, kaut ko mainīt ir daudz sarežģītāk un prasa ne mazums pūļu. Īstais laiks fenšui pielietošanai ir tad, kad sienas ir gatavas. Tad, ja nepieciešams, var mainīt telpu funkcijas un, piemēram, samainīt bērnu istabu ar kabinetu vai veikt citas izmaiņas.

Tomēr ir lietas, kuras ir vērts ņemt vērā ikvienam

• Ar spoguļiem jābūt uzmanīgam, jo tie atstaro enerģiju. Nevajadzētu likt vienu spoguli pretim otram, jo pa vidu veidosies enerģijas virpulis. Arī pret gultu spoguli nav ieteicams novietot, jo tas traucēs atjaunot enerģiju.
• Tā kā enerģija iet cauri sienām, nevajadzētu likt gultu pie sienas, aiz kuras ir ūdens caurules.
• Enerģijas plūsmu daļēji aiztur sarkanā krāsa. To var izmantot gadījumos, ja ir garš gaitenis, kura galā ir logs, jo labais Ci pa to «izskrien» ārā. Risinājums — kāds sarkans priekšmets šīs plūsmas ceļā.
• Mūsdienās arhitekti iecienījuši sarežģītas ēku formas, bet pēc fenšui principiem mājas formai jābūt vienkāršai, simetriskai, bez izvirzījumiem un asumiem, kas rada slikto enerģiju.
• Kāpnēm uz augšu jāved pulksteņrādītāja virzienā. Nav ieteicamas spirālveida kāpnes un kāpnes, starp kuru pakāpieniem ir spraugas, jo tās rada nedrošības sajūtu.
• Guļamistaba nebūs piemērota vieta istabas augiem, jo tie rada Jan jeb aktīvo enerģiju. Labam miegam nepieciešama Iņ enerģija. Tādēļ guļamtelpā ieteicamas vien dažas smagnējas mēbeles.
• Ja telpu ierobežotības dēļ guļamistabu sanāk apvienot ar darbistabu, tad jāatceras sekojošas lietas. Rakstāmgaldam jābūt novietotam tā, lai pie tā sēdošajam nebūtu redzama gulta, kā arī ar skatu pret logu, jo tas novērš uzmanību no veicamā darba (it sevišķi skolas vecuma bērniem). Būtu vēlams, lai pie galda sēdošais varētu redzēt durvis un cilvēkus, kas pa tām ienāk. Tas radīs drošības sajūtu.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu