Latvijā sācies kemperu bums

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Buerstner

Pirms pāris gadiem ceļošana ar dzīvojamajiem busiņiem jeb kemperiem Latvijā nebija īpaši populāra. Šovasar komfortablā autotūrisma vilnis no Rietumeiropas sasniedzis arī Latviju, un nomas punktos šie braucamrīki jāpasūta pat vairākus mēnešus uz priekšu.

Ņemot vērā šā tūrisma aprīkojuma augstās izmaksas un sezonālo raksturu, gan ārzemēs, gan Latvijā mobilo mājokli biežāk nomā nekā iegādājas īpašumā. Latvijas uzņēmēji acīmredzami nav bijuši gatavi tam, ka interesentu skaits par šādu ceļošanu strauji pieaugs. Visā valstī ir uz rokas pirkstiem saskaitāmi nomas uzņēmumi, un uz motormājām tajos jāpiesakās vismaz mēnesi uz priekšu. Daži iznomātāji jau savas mašīnas sadalījuši visai vasarai, citur tām atrasti braucēji līdz jūlija beigām, augusts vēl ir brīvs. Ceļošanai parasti tiek piedāvātas šā vai pagājušā gada izlaiduma mašīnas: Čehijā ražotā «Adria», kas veidota uz «Fiat» un «Renault» šasijām, kā arī vācu firmas «Hymer» un «Ford» automašīnas. Arī to būvniecībā bieži izmantoti «Fiat» bāzes modeļi.

Visu apsilda ar gāzi Firmas «Noma.lv» transporta nomas vadītājs Kārlis Blūms RB stāsta, ka viņa uzņēmums «Adria» markas kemperus un arī dzīvojamās piekabes piedāvā ne tikai nomai, bet arī iegādei.

Mazākajās pārvietojamajās mājiņās var dzīvot 3-4 cilvēki, bet lielākajās mēdz būt sešas guļvietas. Lētākais dzīvojamais treileris maksā aptuveni 11,5 tūkstošus eiro (ieskaitot piegādi uz Latviju), bet dārgākais luksusa modelis - aptuveni 70,5 tūkstošus eiro. Labu tūrisma busiņu ar 5-6 vietām var iegādāties par 45-55 tūkstošiem eiro. Parasti standarta aprīkojumā ietilpst ledusskapis, gāzes plīts un apkure, ūdens sildītājs, duša, tualete. Ūdeni parasti iepilda 110-150 litru rezervuārā, līdzi ņem divus 30 litru gāzes balonus. Ja kemperī dzīvo seši cilvēki, līdzpaņemtās gāzes pietiek aptuveni 8 dienām. Lielākas problēmas var rasties ar ūdeni. Tikai mazgājot traukus un lietojot pārtikā, tas beidzas pēc četrām ēdienreizēm, bet dušā vispār iespējams nomazgāties labi ja divas reizes. Jāpiebilst, ka ūdens netek no mašīnas ārā. Tas tāpat kā tualetes saturs tiek uzkrāts mašīnā un jāizlej šim nolūkam paredzētā vietā. Tualetes tilpums parasti ir apmēram 15 litru, tvertne pēc izliešanas jāizskalo un jāielej tajā speciāls sadalošais šķidrums. Savukārt 220 voltu barošanas ligzdas darbojas tikai tad, kad strāva braucamrīkam ir pieslēgta no ārpuses.

Individuālie pasūtījumi - uz nākamo gadu Šobrīd uzņēmums var piegādāt jaunus kemperus vai treilerus apmēram divu nedēļu laikā, taču tikai ar standarta aprīkojumu. Ja kāds vēlas tos iekārtot individuāli, nāksies gaidīt nākamo sezonu. Kā paskaidro K. Blūms, reti kurš autotūrists dodas izbraukumos ziemā. Tāpēc ražotāji ziemās mašīnas izgatavo, bet vasarās - pārdod. Pēc individuāla pasūtījuma šādā dzīvoklī iespējams komplektēt jebko - sienu un grīdu segumu, matraču audumu, papildu apkures sistēmu, DVD, satelīta televīziju u.c. Dārgākajiem modeļiem satelītiekārta un televizors jau ietilpst standartaprīkojumā. Praktiski visas detaļas un palīgierīces - plaukti, krāsniņas, gāzes iekārtas, teltis, apdares materiālus, saulessargus u.c. - lielākajai daļai kemperu izgatavo vācu firma «Reimo». Šos priekšmetus pēc kataloga var pasūtīt arī Latvijā. Ja ir vēlēšanās, kemperim uz jumta var uzstādīt pat saules baterijas enerģijas ražošanai. Problēmas var radīt vienīgi krānu un citas santehnikas labošana. Vajadzīgo detaļu iespējams pasūtīt, bet, tāpat kā dzīvoklī, pašam jāmeklē meistars.

Iespējams iegādāties arī mazlietotas piekabes vai kemperus. Parasti iepriekš tiem nav bijis saimnieka - rūpnīca izpārdod eksemplārus, kas izmantoti demonstrācijai izstādēs vai citur.

Tādējādi labu busiņu, kura cena ir 54 tūkstoši eiro (jaunai mašīnai), ar 17 tūkstošu kilometru nobraukumu var nopirkt par 10 tūkstošiem eiro lētāk. Jāpiebilst, ka visiem braucamrīkiem ir divu gadu garantija, un šajā laikā visā Eiropā iespējams saņemt bezmaksas tehnisko palīdzību «Fiat» vai «Renault» servisos. Bijis, piemēram, gadījums, kad kemperis salūzis Francijā. Pēc aiztransportēšanas uz servisu braucējiem 4-5 stundu laikā sagādāts busiņš, ar ko atbraukt uz Latviju, bet kemperi vēlāk atveduši paši ražotāji.

Dod priekšroku dīzelim
Motormājas parasti aprīko ar mikroautobusiem paredzētiem turbodīzeļdzinējiem, kuru tilpums ir 2,2-2,5 litri. Degvielas ekonomijas dēļ praktiski netiek izmantoti benzīna dzinēji. Degvielas patēriņš ir ļoti atkarīgs no mašīnas aerodinamikas. Ir pilnīgi skaidrs, ka kemperis ar guļamvietu virs vadītāja kabīnes vienmēr «ēdīs» aptuveni par diviem litriem uz 100 nobrauktajiem kilometriem vairāk nekā mašīna bez tās. Parasti degvielas patēriņš ir 10-13 litru, ja nebrauc ātrāk par 100 kilometriem stundā. Vadītāji mēdz ievērot šo robežu, jo, braucot ātrāk, patēriņš strauji pieaug.

Pavisam mazas motormājas ir populāras Vācijā. Būtībā tie ir parasti busiņi, tikai piemēroti dzīvošanai - ar lielu gultu un pagriežamiem priekšējiem sēdekļiem. Arī šajās mājiņās ir izlietne, ledusskapis, gāzes plītiņa, autonomā apkure u.c. Tās ir ievērojami lētākas, domātas trīs cilvēku ģimenei. Degvielas patēriņš - 8-9 litri, braucot pa šoseju. Šādu auto piedāvājums Latvijā ir mazs, bet, labi papūloties, var atrast kādu pārdevēju. Mazlietots busiņš ar 1,9 turbodīzeļa dzinēju šobrīd nopērkams par 29 tūkstošiem eiro. Salīdzinot ar kemperi, tas ir ātrāks uz šosejas - braucot virs 100 kilometriem stundā, tam strauji nepieaug degvielas patēriņš.

«Biezākajā galā» šobrīd ir jaunais «Adria Vision», kas maksā ap 70 tūkstošiem eiro. Lai nodrošinātu lielāku komfortu, šis auto ir četrvietīgs. Jāpiebilst, ka garākos braucienos ieteicams doties vismaz par vienu vai pat par diviem cilvēkiem mazākā skaitā, nekā paredzētas guļvietas.

Pretējā gadījumā kemperī nāksies sēdēt ļoti saspiesti - vietas tomēr ir maz.

Vadītājam jābūt ar stāžu
Nomas izmaksas ir atkarīgas ne tikai no braucamrīka aprīkojuma un komforta līmeņa, bet arī no izmantošanas ilguma un sezonas. Vasarā jārēķinās, ka viena nomas diena izmaksās 60-80 latu, ja busiņš paņemts uz nedēļu. Praktiski visi Latvijā pieejamie kemperi ir izmantojami ar parasto B kategorijas autovadītāju apliecību. Tie speciāli būvēti tā, lai pilnā masa nepārsniegtu šai kategorijai noteikto 3500 kilogramu limitu. Tomēr katrai no nomas firmām ir savas prasības vadītāja kvalifikācijai. Piemēram, «Noma.lv» prasa vismaz divus gadus ilgu autovadītāja stāžu, vēlama arī pieredze, braucot ar busiņu. Jāiemaksā arī drošības nauda Ls 150. Citos uzņēmumos nosacījumi ir pat stingrāki. Kādā, piemēram, pieprasīts, lai vadītājs būtu vismaz 25 gadus vecs ar trīs gadu ilgu stāžu.

Piekabes nav tik populāras
Dzīvojamās piekabes jeb treileri šobrīd nav tik populāri. Daži iznomātāji tos piedāvā galvenokārt stacionārai lietošanai, piemēram, celtnieku izmitināšanai vai dzīvošanai kempingos. Pārsvarā piedāvā vismaz 20 gadus vecas piekabes ar 2-4 vietām. Tajās arī ir ledusskapis, gāzes plīts, galdiņš ar krēsliem. Dažos mēdz būt arī tualetes. Šādi treileri izmaksā 15-20 latu diennaktī, un vasaras sezonā, īpaši Jāņos, arī tos vēlams rezervēt iepriekš. Treileru galvenais mīnuss - atšķirībā no kemperiem tajos nedrīkst atrasties brauciena laikā. Jāapstājas, lai aizietu uz tualeti.

RB izdevās atrast internetā tikai vienu lietota treilera pārdošanas sludinājumu. 20 gadu vecu treileri ar 3,5 vietām piedāvā iegādāties par 2200 latiem.

B kategorijas autovadītāja apliecība, braucot ar treileri, būs derīga, ja piekabes pilnā masa nepārsniedz 750 kilogramu un visa savienojuma pilnā masa nepārsniedz 3500 kilogramu.

Praksē parasti lielākā daļa vienas ass piekabju iekļaujas noteiktajā limitā, bet divasu treileri tos pārsniedz. Tāpēc braukšanai ar lielākiem dzīvojamajiem treileriem nepieciešamas BE kategorijas vadītāja tiesības.

Brauciena pieredze
Seši cilvēki devās desmit dienu braucienā maršrutā Rīga-Amsterdama-Parīze-Rīga. Vadītāji mainījās ik pēc 400 kilometriem, un Amsterdamu viņi sasniedza 25 stundās. Rietumeiropā pie visiem ceļiem, parasti gleznainās vietās, ir izveidotas speciālas stāvvietas automājām. Tajās var nomainīt ūdeni, tualetes saturu, nomazgāties dušā, pasēdēt kafejnīcā. Amsterdamā šāda stāvvieta izmaksāja 28 eiro diennaktī, vēl divi eiro bija jāpiemaksā par katru cilvēku. Parīzē stāvlaukums atrodas pavisam tuvu pilsētas centram, blakus lielam parkam. Tas ir ļoti izdevīgi - apskates objekti ir tuvu, un nav jāgrozās ar lielo mašīnu pa šaurām ieliņām. Šādi stāvlaukumi ir visizdevīgākā apmešanās vieta (Rīgā tāda iekārtota Ķīpsalā). Ļoti derīga palīgierīce visur uz rietumiem no Polijas ir GPS navigācijas sistēma. Tā ne tikai parāda atrašanās vietu kartē, bet paziņo arī, piemēram, par priekšā gaidāmiem sastrēgumiem vai ievērojamiem apskates objektiem. Mašīnas īres maksa desmit dienām bija aptuveni 650 latu. Savukārt GPS iekārta izmaksā 5 latus dienā.

RB secina: dzīvošana kemperī ir lētāka nekā viesnīcā, taču galvenais pluss - iespējams brīvi mainīt maršrutu un braukt, kur sirds kāro.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu