Izmēģina riepu spiediena kontroles sistēmu kravas automobiļiem

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: «Reuters»/«Scanpix»

SIA «Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūts» sadarbībā ar AS «Latvijas Valsts ceļi», Rīgas Tehnisko universitāti un Zviedrijas meža izpētes institūtu «Skogforsk» veic izpēti, lai noteiktu kokmateriālu kravas transportlīdzekļu ietekmi uz ceļa infrastruktūru, aprobējot Latvijā īpašu riepu spiediena kontroles sistēmu.

Pētījuma ietvaros «Volvo Truck Latvia» servisa centrā Rīgā tika aprīkots kokmateriālu transporta pakalpojuma sniedzēja SIA «Krauzers» 2008. gada «Volvo FH» ar Baltijas valstīs vēl nebijušu iekārtu — Kanādas uzņēmuma «Tireboss» ražoto riepu spiediena kontroles sistēmu (TPC — «Tire Pressure Control System»).

«Viens no mūsu kopīgā pētījuma uzdevumiem ir noskaidrot, vai, izmantojot spiediena kontroles sistēmu, iespējams veikt kokmateriālu pārvadājumus pa ceļiem ar mazākiem ceļa nestspējas rādītājiem, nesamazinot kravas apjomu un nebojājot ceļa infrastruktūru,» atzina «Latvijas Valsts ceļu» pārstāvis Jānis Barbars.

«Spiediena kontroles sistēmas izmantošanai varētu būt pozitīvs ekonomisks atspaids kravu pārvadātājiem Latvijā un meža nozarei kopumā,» uzsvēra «Volvo Truck Latvia» rīkotājdirektors Johans Kohlers.

Pasaulē veikti pētījumi, kas pierāda, ka, izmantojot riepu spiediena kontroles sistēmas:
-    samazinās kravas transportlīdzekļu uzturēšanas izmaksas (zemākas remontu izmaksas, palielinās riepu kalpošanas ilgums, samazinās degvielas patēriņš uz pārvadāto kokmateriālu apjomu);
-    palielinās efektīvās mašīnstundas un transporta kapacitātes;
-    samazinās ceļu uzturēšanas izmaksas (samazinot spiedienu riepās, tiek mazināts spiediens uz ceļu un novērsti ceļa klātnes bojājumi);
-    tiek pagarināts kokmateriālu pieejamības periods krautuvēs un paaugstināta ceļu tīkla izmantošanas mobilitāte zemas ceļa nestspējas apstākļos;
-    uzlabojas ergonomiskie rādītāji (samazinās vibrāciju ietekme uz transportlīdzekli un autovadītāju).

Šādas riepu spiediena kontroles sistēmas ar lieliskiem panākumiem var izmantot arī celtniecības un ceļu būves autotransportam, jo ļoti bieži šiem transporta līdzekļiem nākas pārvietoties pa izteikti mīkstām, mitrām vai ļoti smilšainām augsnēm.

Par spiediena kontroles sistēmas efektivitāti liecina arī fakts, ka daudzās valstīs, piemēram, Kanādā un Zviedrijā, riepu spiediena kontroles sistēmu uzstādīšana ir pamats atļauju saņemšanai kravu pārvadāšanai pa zemākas kategorijas ceļiem, kas parastiem transporta līdzekļiem nav atļauts.

Riepu spiediena kontroles sistēmas uzstādīšanu Latvijā veicis uzņēmuma «Tireboss» pārstāvis Skandināvijā un Rietumeiropā Pols Grenlunds. «Skandināvijas valstīs mēs saskaramies ar līdzīgām problēmām,» saka Grenlunds. «Visu iespējamo meža ceļu uzlabošana nav iespējama, tāpēc jāmeklē efektīvi risinājumi, kas ļautu izmantot kokvedējus arī mazajos meža ceļos. Alternatīva ceļa seguma uzlabojumiem ir veikt izmaiņas transportlīdzekļu riepās.»

Kā atzīst Pols Grenlunds, «Tireboss» sistēma ir ļoti vienkārša lietošanā. Vadītājam tikai no kabīnes vadības pults jāiestata atbilstošais riepu spiediena režīms. Pārsniedzot maksimālo noteiktā režīma ātrumu, sistēma automātiski pārslēdzas uz nākamo līmeni. Piemēram, ja režīms iestatīts uz 50 km/stundā un iestatītais riepu spiediens atbilst noteiktam ceļa segumam un kravas masai, bet vadītājs brauc ar 55 km/stundā, sistēma izdos skaņas un vizuālo signālu, brīdinot vadītāju, ka ātrums ir pārāk liels izvēlētajam režīmam. Ja vadītājs nereaģē uz brīdinājumiem, sistēma automātiski palielina spiedienu riepās, kas atbilst nākamajam režīmam — 66 km/stundā.

«Tireboss» ir seši riepu spiediena režīmi, divi režīmi braukšanai bez kravas (virs vai zem 66 km/stundā) un četri režīmi braukšanai ar kravu.

«Tireboss» sistēma ir daļēji automātiska — riepu spiediens automātiski tiek tikai palielināts, bet, lai to samazinātu, vadītājam pašam jāpārslēdzas uz vajadzīgo režīmu. Tas tāpēc, ka vadītājs var būt samazinājis ātrumu dažādu iemeslu dēļ, piemēram, ja luksoforā iedegusies sarkanā gaisma.

Šī sistēma izstrādāta Kanādā, un ar to jau aprīkotas aptuveni 3000 kravas automašīnas Kanādā un ASV. Eiropā šī sistēma ir uzstādīta aptuveni 60 kravas automašīnām Zviedrijā, 21 — Skotijā un pa vienai Somijā un Portugālē.

Līdzīga sistēma — tā pirmo reizi tika izmantota jau Otrā pasaules kara laikā, ASV karaspēkam iebrūkot Normandijā. Ar tās palīdzību amfībijas varēja vieglāk pārvietoties pa smilšaino pludmali. Kopš Otrā pasaules kara laika šādu sistēmu izmanto arī Krievijas militārajos transportlīdzekļos.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu