Vienotu centralizēto latviešu valodas eksāmenu kārtos gan latviešu, gan mazākumtautību programmu beidzēji

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: APOLLO

Šopavasar pirmo reizi vienotu centralizēto latviešu valodas eksāmenu kārtos gan latviešu mācībvalodas, gan mazākumtautību izglītības programmu beidzēji, informē Valsts izglītības satura centra (VISC) sabiedrisko attiecību speciāliste Baiba Bērziņa.

Šajā mācību gadā latviešu valodas centralizēto eksāmenu kārtos izglītojamie, kuri to apguvuši, ievērojot vienotas mācību priekšmeta «Latviešu valoda» standarta prasības. Latviešu valodas eksāmena programma un saturs ir vienāds gan izglītojamiem, kuri apgūst latviešu mācībvalodas programmu, gan izglītojamiem, kuri apgūst mazākumtautības izglītības programmu.

VISC ir sagatavojis latviešu valodas eksāmena programmas un darba paraugu. Lai izstrādātu eksāmena darba paraugu, 2009.gada pavasarī notika skolotāju anketēšana par eksāmenā pārbaudāmajām zināšanām un prasmēm. Ar aptaujas rezultātiem tika iepazīstināti latviešu valodas un literatūras skolotāju metodisko apvienību vadītāji.

«2009./2010.mācību gadā VISC organizētā darba grupa izstrādāja eksāmena programmas un eksāmena parauga projektus, kurus konceptuāli atbalstīja latviešu valodas un literatūras skolotāju asociāciju vadītāji, augstskolu docētāji un Latviešu valodas aģentūras pārstāvji. Mācību gada noslēgumā eksāmena paraugu aprobēja Latvijas vidusskolās un profesionālajās skolās, kas īsteno gan latviešu mācību valodas, gan mazākumtautību izglītības programmas,» stāstīja Bērziņa.

Baltijas Sociālo zinātņu institūts 2009.gada decembrī veica pētījumu «Centralizēto eksāmenu pēdējo trīs gadu rezultātu analīze un sagatavotības pārejai uz vienotu latviešu valodas eksāmenu 2012.gadā izpēte». Pētījumā secināts, ka lielākā daļa no aptaujātajiem skolu direktoriem un latviešu valodas skolotājiem mazākumtautību skolās neparedzēja īpašas problēmas, pārejot uz vienoto centralizēto eksāmenu latviešu valodā, jo pāreja tiek īstenota pakāpeniski un mazākumtautību skolēni ir labi sagatavoti.

2010.gada rudenī programmas un eksāmena parauga projekti tika publicēti VISC mājaslapā, un ikvienam bija iespēja izteikt savu viedokli un piedāvāt ieteikumus eksāmena satura pilnveidei. Pēc publiskās apspriešanas tika veiktas pēdējās korekcijas eksāmena paraugā, kuras atbalstīja arī eksperti - latviešu valodas un literatūras skolotāju asociāciju vadītāji, augstskolu docētāji, Latviešu valodas aģentūras pārstāvji. Darbs tika atkārtoti aprobēts skolās, kas īsteno mazākumtautību izglītības programmas.

Pašlaik VISC mājaslapā ir iespējams iepazīties ar centralizētā tā eksāmena latviešu valodā 12.klasei 2011./2012.mācību gada paraugu.

VISC atgādina, ka gan izglītības iestādes ar latviešu mācību valodu, gan izglītības iestādes, kuras īsteno mazākumtautību izglītības programmas, apgūst 2006.gada 19.decembrī Ministru kabinetā apstiprinātos valsts standartus pamatizglītībā un pamatizglītības mācību priekšmetu standartus un 2008.gada 2.septembrī Ministru kabinetā apstiprināto valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu standartiem noteikto mācību saturu.

«Neatkarīgi no izglītības programmas apguves valodas ir noteikts vienāds izglītības saturs visos mācību priekšmetos. Abi šie noteikumi nosaka mācību priekšmetu saturu un vērtēšanas kārtību. Normatīvie dokumenti atļauj katrai izglītības iestādei izstrādāt savu mācību priekšmetu programmu, tādēļ ceļš, kā tiek apgūts mācību saturs, var būt atšķirīgs,» uzsvēra Bērziņa.

Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu standartiem nosaka arī to, ka vidējās izglītības pakāpē latviešu valodu apgūst pēc vienādām prasībām. Līdz 2009.gadam abu plūsmu skolās tikai latviešu valodā un literatūrā bija atšķirīgs mācību saturs.

Taču jau kopš 2004.gada, kad Latvijas augstskolas sāka ņemt vērā centralizēto eksāmenu rezultātus, latviešu valodas un literatūras eksāmenā gan latviešu mācībvalodas skolu beidzējiem, gan mazākumtautību izglītības iestādes beidzējiem eksāmena viena daļa - domraksts 300 vārdu apjomā, teikumos jāievieto nepieciešamās pieturzīmes un jālabo stila kļūdas - bija vienāda. Visi darbi tika vērtēti pēc vienādiem kritērijiem. Kopš 2008.gada jau eksāmena divas daļas bija vienādas.

Kā ziņots, Saeimas deputāts Jānis Dombrava (VL-TB/LNNK) ar ierosinājumu par nepieciešamību jau tuvākajā laikā visās Latvijas skolās izveidot vienotu izglītības saturu, kā arī palielināt latvisko plašsaziņas līdzekļu telpu nāca klajā pēc valodu referenduma rezultātu publiskošanas.

«Pēc referenduma rezultātu noskaidrošanas ir vērojams īpatnējs fenomens. Publiskajā telpā izskan sašutums, ka atsevišķos novados pilsoņu vairākums ir nobalsojis par labu otrai valsts valodai. Šajā sašutuma vētrā otrajā plānā tiek atstāts tas, ka vairāk nekā puse no visiem Latvijas pilsoņiem, kuri dzīvo Latvijā, ir nobalsojuši pret otru valsts valodu, kā arī fakts, ka kopumā 74 Latvijas novados vairāk nekā 90% nobalsoja pret divvalodību,» uzsvēra deputāts.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu