Ikoniskais «Renault 8» svin 50 gadu jubileju

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

2012.gada jūnijā apritēja 50 gadi kopš «Renault 8» modeļa atklāšanas. 4 CV modeļa pēctecis izpelnījās lielu popularitāti visos kontinentos. Savukārt «Gordini» sporta versija izcīnīja panākumus autosportā. 14 gadu laikā vairāk kā 10 valstīs tika saražotas vismaz 1,3 miljoni šo automašīnu vienības.

1956.gadā «Renault» valdes priekšsēdētājs Pjērs Dreifuss (Pierre Dreyfus) deva rīkojumu uzsākt jaunu modeļu izstrādi, kas aizvietotu populāros «4 CV» un «Dauphine». Šie abi modeļi bija izpelnījušies pasaules mēroga panākumus. «Renault 4 CV», ko ražoja «Hino Motors», bija ļoti populārs Japānā. «Dauphine» ražošana tika uzsākta Argentīnā, Brazīlijā, Spānijā, Meksikā un vairākās citās valstīs. 1959.gadā «Alfa Romeo» uzsāka licenzētas versijas ražošanu, ko dēvēja par «Tipo 1090/Ondine». No ļoti daudz iesniegtajiem projektiem uzņēmuma valde turpmākai attīstībai apstiprināja divus. Projekts 1120 - vai nākotnes «Renault R3/R4» ar priekšējo piedziņu un priekšpusē iebūvētu dzinēju - iemiesoja daudzpusēju virsbūvi ar lielām aizmugurējām durvīm, un ir uzskatāms par mūsdienu hečbeku priekšteci. Otrs projekts, kuram tika dots iekšējais kods 1130, tika balstīts uz to pašu konceptu kā «4 CV» vai «Dauphine», tam bija aizmugurē iebūvēts dzinējs, un tas bija ar aizmugures piedziņu. Jāatzīmē, ka, lai gan mūsdienās tas ir arhaiski, tajā laikā aizmugures piedziņa un aizmugurē iebūvēts dzinējs bija ļoti populāra kombinācija ne tikai mazās vai pilsētas automašīnās.

Filips Šarbonē uzzīmēja pirmās modeļa 1130 skices. «Service Style Automobile Renault» Virsbūves dizaina departamenta direktors vēlējās izmaiņas, un viņam bija taisnība. Projektā 1130 tika iesaistīti arī inženieri Roberts Barthuds (Robert Barthoud) un Gastons Žuhe (Gaston Juchet), talantīgs École Centrale Paris absolvents. Bija skaidri redzams, ka sievietes pieņēma gala lēmumu, izvēloties ģimenes automašīnu. Vēl vairāk - strauji pieauga sieviešu skaits, kas izvēlējas automašīnu pašas sev. Līdzīgi kā ar «Dauphine» modeli, arī šoreiz «Renault» konsultējās ar Polu Maro (Paul Marrot), Parīzē strādājošu dizaineri un dizaina ekspertu. Viņš sniedza padomu par virsbūves krāsu un apdares materiālu krāsu izvēli. Projektā 1130 tika izmantota virkne dažādu elementu no «Dauphine» un «Caravelle/Floride» modeļiem. Pirmais prototips bija gatavs 1959.gadā.

Riteņu garenbāze (2,27 m) tika saglabāta no «Dauphine» modeļa, bet salons bija daudz plašāks. Bagāžas nodalījums, kura ietilpība bija 241 litrs, atradās priekšpusē; akumulators labajā pusē. Rezerves ritenis tika paslēpts aiz priekšējās numura zīmes. Ar šķidrumu dzesējamais C1C 4-cilindru 956 cm3 40 zs dzinējs, kas tika pārņemts no «Caravelle» modeļa, tika iebūvēts aizmugurē. Jauda tika nodota uz aizmugurējo asi caur sajūgu un trīs vai četru ātrumu manuālo pārnesumkārbu. Šī automašīna patiesi nodrošināja komfortablu braucienu, pateicoties tehniskajiem uzlabojumiem. Lockheed-Bendix disku bremžu sistēma bija īsts tehnoloģisks apvērsums. 1960.-to gadu sākumā tradicionālās cilindru bremzes tika izmantotas par ātrās un īpaši luksus klases automašīnās, nemaz nepieminot automašīnas, kuru dzinēji sniedzās līdz 1300 cm3. Oficiāli R8 pirmoreiz tika prezentēts 1962.gada jūnijā.

«Renault R8» ļoti atzinīgi novērtēja gan klienti, gan sabiedrība kopumā. Automašīna ar ērto dizainu un lieliskajām bremzēm spēja attīstīt ātrumu 130 km/h. Degvielas patēriņš svārstījās no 6,8l/100km kombinētajā ciklā līdz 8,2l/100km pilsētā. Aizmugurē iebūvētais dzinējs, kā arī kopējais svara līdzsvars 36% / 64% priekšpuse pret aizmuguri rezultējas grūtākā vadāmībā, pie kuras bija jāpierod. R8 tika eksportēts uz vairāk kā 80 valstīm visā pasaulē. Viens no galvenajiem tirgiem bija ASV. 1963.gadā R8 modeļa 40zs versija maksāja 1695 ASV dolārus. Šis modelis sastādīja vairāk kā pusi no 22 000 «Renault» modeļu vienībām, kas tajā laikā tika pārdotas. Otrs ļoti nozīmīgs tirgus bija Austrālija. «Wheels Magazine», lielākais auto žurnāls Austrālijā, Renault R8 modelim piešķīra titulu «1963.gada automašīna».

1963.gada nogalē «Renault» piedāvāja «R8» modeli, kas aprīkots ar automātisko transmisiju un elektriski kontrolējamu sajūgu. Ātrumus bija iespēja izvēlēties, nospiežot atslēgas pogu uz mērinstrumentu paneļa. Tradicionālās «D» jeb «Drive» funkcijas vietā braukšanu bija iespējams uzsākt, nospiežot pogu A (Avant). Tomēr «Renault R8» ar automātisko transmisiju nebija populārs Eiropā. 1964.gada martā Ženēvas auto izstādes ietvaros «Renault» iepazīstināja ar «R 1132» modeli, kas aprīkots ar 1108 cm3 / 43 zs dzinēju. Maksimālais braukšanas ātrums automašīnai, kas aprīkota ar 4 ātrumu sinhronizēto 330 tipa ātrumkārbu tika palielināts līdz 135 km/h. 1966.gadā modeļa nosaukums tika mainīts no R8 uz Renault 8.

Parīzes auto izstādē rudenī tūkstošu apmeklētāju uzmanību «Renault» stendā piesaistīja jaunais «Gordini» modelis. Tā 1,1 dzinējs ar diviem karburatoriem attīstīja 77,5 zs jaudu. Amadejs Gordini (Amadee Gordini) un viņa mehāniķi palielināja kompresijas rādītājus. Bremžu sistēmu kontrolēja Mastervac vakuuma sistēma. «Dunlop SP Sport 135-380» īpašās riepas un spēcinātā suspensija ar sporta Allinquant amortizatoriem papildināja modeļa specifikāciju.

Sākotnēji «Renault 8 Gordini» bija pieejams tikai zilā virsbūves krāsā ar divām dekoratīvām baltām strīpām. Pieejamo krāsu daudzums vēlāk tika paplašināts, tomēr Bleu France 418 bija visvairāk pasūtītā virsbūves krāsa. Maksimālais ātrums 170 km/h, ko sasniedza GTI klases priekštecis, tajā laikā bija ļoti iespaidīgs rādītājs. Īpašās rallija trasēs šis modelis sacentās ar «Ford Lotus Cortina», «Alfa Romeo Giulia Sprint GTA» un «Lancia Fulvia Coupé HF».

1965.gada jūlijā debiju piedzīvoja «Renault 10». Galvenās atšķirības, salīdzinot ar bāzes «astoto» modeli, bija pagarināta priekšpuse, ietilpīgāks bagāžas nodalījums, lielāki pagrieziena virzienrādītāji priekšējos stūros, jauna dizaina pamperi un virkne citu detaļu. Trešajā ražošanas gadā modelis tika aprīkots ar tam raksturīgajiem ovālajiem priekšējiem lukturiem. Kopumā 6 ražošanas gadu laikā tika izgatavotas 687 674 «Renault 10» modeļa vienības Francijā, Spānijā (FASA-Renault) un citās valstīs.

1965.gada oktobrī Parīzes auto izstādē debiju piedzīvoja «Renault 8 Gordini» 88 zs versija ar 1300 cm3 dzinēju. «Solex» karburatori tika aizvietoti ar divām «Weber 40 DCOE» vienībām. Izpildījums bija iespaidīgs: maksimālais ātrums sasniedza 175 km/h un distanci 0-1000 m bija iespējams veikt vien 32 sekundēs. Jaunumi sevī ietvēra arī piecu ātrumu manuālo pārnesumkārbu ar mazākiem ātruma intervāliem. Ātrākās automašīnas 1,3 klasē ceļu priekšā izgaismoja četras halogēna lampas. «Renault 8 Gordini» sportisko raksturu izcēla tahometrs un trīs spieķu «Quillery» stūre. Šī automašīna tādu braucēju kā Žans Fransuā Piots, Žans Vinatjers, Žans Pjērs Nikolā, Harijs Kallstroms un Hakans Lindbergs vadībā izcīnīja virkni panākumu rallijos, ieskaitot trīs uzvaras «Tour de Corse» (1964.-1966.gads). 1966.gada aprīlī pirmās «Renault 8 Gordini» kausa izcīņas sacensības notika Montlhéry rallija trasē.

«Renault» piedāvāja «8 S» modeli līdz 1971.gadam, un izņēma to no pārdošanas kopā ar «Renault 10». Laika posmā no 1971. - 1973.gadam Francijā un desmit citās valstīs «Renault 8» tika piedāvāts ar 1,1/43zs dzinēju. Ražošana tika pārtraukta 1973.gadā, tomēr tās nebija stāsta beigas. «Renault 8» bija «starptautiska automašīna». Saskaņā ar licenzes līgumiem tā tika ražota vairākās valstīs visā pasaulē.

1973.gada maijā tika atklāta jaunā versija ar uzlaboto dizainu. Apaļos virziena rādītājus tagad aizstāja iegarenas formas, kas atradās zem priekšējā pampera. Izmaiņas tika ieviestas arī aizmugurējos lukturos un stūrē. 1974.gadā tika uzsākta «Renault 7», kas balstīts uz «Renault 5» bāzes, ražošana. «FASA-Renault» bija nepieciešams tikai viens gads, lai atklātu jauno 5 TS versiju. Tas nozīmēja tikai vienu - jaunākās paaudzes modeļu piedāvājums drīzumā pārņems Valladolidu. «Renault Tipo 1136» - zināms kā «8 TS» - ražošana tika pakāpeniski samazināta, līdz 1976.gada martā tika pārtraukta. Kopumā tika saražoti vairāk kā 1,3 miljoni «Renault 8» modeļu dažādos variantos, ieskaitot 275 227 vienības, ko saražoja «FASA-Renault».

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu