Astronomi pie Saulei līdzīgas zvaigznes atklāj cukura molekulas (57)

LETA
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AP/Scanpix

Astronomi, izmantojot Čīlē uzstādītu spēcīgu radioteleskopu, atklājuši cukura molekulas riņķojam ap Saulei līdzīgu jaunu zvaigzni.

«Šī ir pirmā reize, kad cukurs atrasts kosmosā ap šādu zvaigzni,» trešdien paziņojusi Eiropas Dienvidu observatorija.

Glikolaldehīdu - cukura molekulu, kas tiek uzskatīta par nozīmīgu dzīvības pastāvēšanai, - astronomi atklājuši gāzes mākonī ap zvaigzni, kas atrodas aptuveni 400 gaismas gadu attālumā no Zemes.

Atklājums liecina, ka «dzīvības celtniecības bloki atrodas pareizā vietā pareizā laikā, lai tiktu iekļauti planētās, kas veidojas ap zvaigzni», norāda observatorija.

Ņemot vērā, ka minētā zvaigzne ir ļoti līdzīga mūsu Saulei, atklājums «liecina, ka daži dzīvības pastāvēšanai nepieciešamie ķīmiskie savienojumi pastāvēja šajā (saules) sistēmā planētu veidošanās laikā,» paziņojusi observatorija.

Cukura molekulas ap zvaigzni atklātas, pateicoties ārkārtīgi spēcīgam radioteleskopam, kura tapšanā spēkus apvienojušas Amerikas Savienotās Valstis, Eiropas Savienība (ES), Japāna un Čīle.

Teleskops pilnībā tiks pabeigts 2013.gadā. To veido 66 savstarpēji saistītas antenas, kas darbojas kā viens milzīgs teleskops, ļaujot astronomiem ielūkoties dziļāk neizpētītajās Visuma dzīlēs un tverot arī tādus objektus, ko nav iespējams atklāt ar infrasarkano un rentgenstaru observatorijām. Zinātnieki cer ar tā palīdzību gūt jaunus datus, kas palīdzētu izskaidrot Visuma evolūcijas procesus.

Spēcīgais radioteleskops un observatorija izvietoti Čīles ziemeļos, Atakamas tuksnesī, vairāk nekā 5000 metru virs jūras līmeņa.

Šī unikālā vieta, kas atrodas tālu no lielpilsētu ugunīm, ar savu tīro un sauso tuksneša gaisu ir īpaši piemērota radioteleskopiskajiem novērojumiem, šai ziņā gandrīz neatpaliekot no atklāta kosmosa.

Eiropas Dienvidu observatorija pārrauga trīs objektus Čīlē. Observatoriju atbalsta Austrija, Beļģija, Brazīlija, Lielbritānija, Čehija, Dānija, Francija, Somija, Vācija, Itālija, Nīderlande, Portugāle, Spānija, Zviedrija un Šveice.