«Igauņlatvieši»: kā turīgie izvairās maksāt auto nodokļus (159)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AFP/Scanpix

Lai izvairītos no valsts uzlikto autotransporta nodokļu nomaksas, ievērojama daļa Latvijā pirkto un lietoto luksus automašīnu tiek piereģistrēta Igaunijā. Kaimiņvalsts nodokļu sistēma autoīpašniekiem ir draudzīgāka un ļauj arī pamatīgi ietaupīt, pērkot luksus klases auto, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums «De facto».

Tam, ka pa pilsētas ielām brauc tik daudz jaunu luksus automobiļu ar Igaunijas valsts reģistrācijas numuriem, ir vairāki iemesli. Viens no galvenajiem - Latvijā spēkā esošā nodokļu likumdošana, kas nosaka, ka juridiskām personām, kas iegādājušās vieglo automobili par summu virs 25 000 latu, šāda automobiļa iegādes, tehniskās apkopes un pat degvielas izmaksas nav atļauts norakstīt kā saimnieciskos izdevumus. Tautā šos ierobežojumus visbiežāk dēvē par luksus auto nodokli.

Piemēram, turīgais pircējs, iegādājoties un reģistrējot premium klases «Porsche Cayenne» džipu un samaksājot pievienotās vērtības nodokli Latvijā, iztērē aptuveni 61 500 latus, salīdzinoši Igaunijā šī summa ir vairs tikai 50 000 latu (jo atkrīt PVN maksājums).

Tāpat tiek ietaupīta maksa par pirmo reģistrāciju, vieglo automobiļu nodoklis un transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis.

Kopējais ietaupījums tikai no reģistrācijas un ikgadējiem maksājumiem ir aptuveni 12 000 latu vienai automašīnai. Neņemot vērā vēl tos finansiālos ieguvumus, kas saistās ar šādas automašīnas ikdienas ekspluatācijas izmaksām, kuras Igaunijā var norakstīt uzņēmuma izdevumos.

Ceļu satiksmes likuma 9. pantā minēts, ka Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem aizliegts Latvijas teritorijā ceļu satiksmē vadīt ārvalstīs pastāvīgi reģistrētu vieglo automobili. Izņēmums skar tos, kuri ārvalstīs veic uzņēmējdarbību, vai ir šī uzņēmējdarbības veicēja pirmās pakāpes radinieki. Šiem autovadītājiem gan ir jāizņem speciāla atļauja Latvijas ceļus satiksmes direkcijā, kas ir bez maksas.

Daļa Latvijā dzīvojošo uzņēmēju izmanto šo likuma vēlību un savu autoparku reģistrē Igaunijā.

Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Viktors Kulbergs intervijā «De facto» apstiprina, ka ar transportlīdzekļa nodokļiem saistītās izmaksas Igaunijā ir ievērojami mazākas un tas sekmē turīgo iedzīvotāju nodokļu migrāciju uz Igauniju.

Precīzas statistikas par to, cik tad Latvijas iedzīvotāju reģistrējuši mašīnas Igaunijā gan nav.

«Mēs vienīgi tādā individuālas aptaujas rezultātā varam sajust, ka luksus mašīnas, pat līdz pusei apmēram no pārdošanas apjomiem, aiziet Igaunijā. Un tad mēs redzam Latvijas igauņus uz ceļiem,» – tā eksperts.

Kulbergs arī uzskata, ka šobrīd Latvijas nodokļu politika nav auto īpašniekiem draudzīga un vēl mazāk tā ir izdevīga valstij, tādēļ šie jautājumi būtu jāpārskata.

Finanšu ministrija šobrīd nekādas pārmaiņas ar autotransportu saistītajā nodokļu likumdošanā neplāno.

Neviens no uzrunātajiem «latviešigauņiem» ar saviem ieguvumiem publiski dalīties nevēlējas, bet laipni atgādināja par vēl vienu bonusu - pagaidām arī Latvijas teritorijā uzliktie sodi par ātruma pārkāpumiem ceļu satiksmē viņus neskar.

Komentāri (159)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu