Elektroautomobiļu popularitātei Latvijā ir vairāki šķēršļi (21)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Simon Aughton, CC BY-NC-SA 2.0

Pasaules autoindustrija pašlaik piedzīvo spējas pārmaiņas - autoražotāji cenšas radīt videi draudzīgākus un ekonomiskākus transporta līdzekļus, arvien populārāki kļūst arī elektropiedziņas automobiļi, taču Latvijā to attīstībai ir ievērojami šķēršļi, secināja «Apollo», iepazīstoties ar uzņēmuma «KPMG» veikto pētījumu.

Līdz ar pasaules iedzīvotāju skaita palielināšanos un pilsētu straujo atttīstību mainās arī pasaules iedzīvotāju transportlīdzekļu lietošanas paradumi. Pieaug pieprasījums pēc jaunām auto tehnoloģijām, kas atbilstoši jaunajiem pārvietošanās ieradumiem spētu nodrošināt jaunus mobilitātes risinājumus, liecina starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas «KPMG» veiktais ikgadējais autoražotāju vadošo darbinieku viedokļu pētījums «Global Automotive Executive Survey 2014».

Būtiski lielāks pieprasījums pēc autonomiem automobiļiem ir autonozares straujākajās izaugsmes valstīs – Brazīlijā, Krievijā, Indijā un Ķīnā (BRIC). Paredzams, ka līdz 2020.gadam vienu trešdaļu jauno transportlīdzekļu pārdos tieši Ķīnā.

Saasinās konkurece dzinēju tehnoloģiju jomā

Pētījuma rezultāti liecina, ka, pieaugot interesei par degvielas patēriņu un rūpēm par radīto piesārņojumu, transportlīdzekļu ražotāji tuvākajā nākotnē koncentrēsies uz elektrotīkla uzlādes (plug-in) hibrīdtransportlīdzekļiem un ūdeņraža degvielas tehnoloģijām. Ņemot vērā to, ka elektrisko transportlīdzekļu attīstībai nepieciešams laiks, paralēli tam autoražotāji aktīvi strādā pie iekšdedzes dzinēju darba tilpuma samazināšanas un tā atbilstības nodrošināšanas pašreizējām tirgus prasībām.

Pētījums liecina, ka augsts pieprasījums pēc elektrotīkla uzlādes transportlīdzekļiem, salīdzinot ar citiem elektro transportlīdzekļiem, būs gan Japānas, Ziemeļamerikas un Eiropas (TRIAD) tirgū, gan BRIC valstu tirgos. Popularitātes pieaugumu piedzīvo arī ūdeņraža transportlīdzekļi: 69% respondentu uzskata to par būtiskāko nākotnes izaugsmes tehnoloģiju. Tomēr, neskatoties uz to, lielākā daļa transportlīdzekļu ražotāju turpinās investēt iekšdedzes dzinēju efektivitātes paaugstināšanā, kas saskaņā ar aptaujas datiem var palēnināt elektrisko transportlīdzekļu attīstību.

Latvijas izaicinājums – elektroauto uzlādes infrastruktūras izveide

«Elektroauto tirgus vēl ir sākotnējās attīstības posmā, un ieguldījumu atdeve pagaidām vēl nav pietiekama. Jāņem vērā, ka būtisks elektroauto īpatsvara pieauguma nosacījums ir atbilstošas uzlādes infrastruktūras pieejamība. Latvijai līdzīgi kā citām valstīm būs jāizvēlas viens no diviem elektroauto uzlādes infrastruktūras finansēšanas modeļiem: vai nu izmaksas pilnībā segs paši elektroauto lietotāji (līdz ar to uzlādes cena viņiem būs dārgāka), vai arī šīs izmaksas tiks ierēķinātas elektrotarifos un tādejādi tās solidāri segs visi elektrotīklu lietotāji,» norāda «KPMG Baltics» Enerģētikas sektora eksperts Gregorijs Rubinčiks.

Viņš uzsver, ka Latvijas tirgum piemērotākais būtu pirmais variants, jo iespējas vēl papildus palielināt elektrotarifus šo investīciju segšanai ir ierobežotas. Latvijas iedzīvotāji jau šobrīd par elektroenerģiju proporcināli ieņēmumu līmenim maksā ievērojami vairāk nekā, piemēram, Vācijas iedzīvotāji. Elektroauto uzlādes punktu izveide būs tehnoloģisks izaicinājums un prasīs ievērojamas investīcijas arī no AS Sadales tīkls, kuram būs jānodrošina gan papildu enerģijas kapacitāte, gan arī atbilstoša slodzes kontrole un enerģijas piegādes stabiltitāte.

«Tāpēc Latvijas atbildīgajām institūcijām un politiķiem būtu rūpīgi jāpārdomā tirgus regulējuma iespējas, kas ļautu piesaistīt Latvijas ekonomikai jaunas investīcijas, kā arī mazinātu valsts energoatkarību. Ieguvēji būtu arī vietējie energouzņēmēji, jo palielinātos pieprasījums pēc elektroenerģijas, savukārt saruktu pieprasījums pēc importētās fosilās degvielas. Piemēram, Igaunija, pateicoties politiskajam atbalstam, elektrouzlādes infrastruktūras pārklājuma ziņā ierindojas otrajā vietā pasaulē pēc Japānas. Ziemeļu kaimiņvalstī šobrīd jau ir pieejami 550 elektroauto uzlādes punkti. Igaunijā šobrīd ir pieejamas arī elektroauto iegādes subsīdijas, ko pārsvarā izmanto pašvaldību un valsts autoparka atjaunošanai. Igaunijā elektroauto uzlādes infrastruktūru uzskata par nozīmīgu instrumentu, lai veicinātu valsts straujāku integrāciju strauji augošajā pasaules e-mobilitātes tirgū,» uzsver Rubinčiks.

Ilgi kalpot un maz patērēt

Automašīnu pircēja galvenā prioritāte joprojām ir ilgi kalpojošs automobilis ar zemu degvielas patēriņu – 92% aptaujāto autoražotāju apgalvo, ka šie ir galvenie aspekti, ko pircēji ņem vērā. Tāpat, izvēloties transportlīdzekli, cilvēkiem būtiskas ir jaunākās drošības tehnoloģijas (79%). Autoražotāji atzīst, ka arvien lielāka loma jauno auto pircēju izvēlē esot tam, vai transportlīdzeklī ir iestrādātas arī jaunākās tehnoloģijas. Savukārt vēlmei ietaupīt ar alternatīvām degvielas tehnoloģijām esot salīdzinoši zema prioritāte.

Par «KPMG Global Automotive Executive Survey 2014»

15.starptautiskais autoindustrijas pētījums balstās uz 200 vadošo autouzņēmumu darbinieku aptauju 28 valstīs. To vidū ir automašīnu ražotāji, piegādātāji, izplatītāji, finanšu pakalpojumu sniedzēji, nomas uzņēmumi un mobilitātes pakalpojumu sniedzēji. 41% respondentu bija no Eiropas, Tuvajiem un Vidējiem Austrumiem un Āfrikas, 35% no Āzijas un Klusā okeāna reģionā un 25% – no Ziemeļamerikas un Dienvidamerikas. Visi aptaujātie pārstāv uzņēmumus ar gada apgrozījumu, kas ir lielāks par 100 miljoniem ASV dolāru.

Komentāri (21)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu