Latvija uzrāda progresu globālajos izglītības rādītājos (5)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Edijs Pālens/LETA

Latvija atrodas to valstu sarakstā, kas progresējušas globālā rīcības plāna «Izglītība visiem» mērķu sasniegšanā un izglītības rādītāju uzlabošanā, - liecina jaunais UNESCO globālā monitoringa ziņojums. Latvijā tas tiks atklāts alianses «Vienoti kvalitatīvai izglītībai» sanāksmē piektdien, 7.februārī plkst.11.00 Latvijas Pašvaldību savienībā Mazā Pils ielā 1, Rīgā. Prezentāciju varēs vērot arī tiešsaistē: www.lps.lv/Pasakumi/Tiesraide/

Ziņojums par globālo monitoringu atklāj izglītības kopainu visā pasaulē un uzsver lokālos un globālos izaicinājumus izglītībai pēc 2015.gada. Tas tiek gatavots katru gadu, lai informētu par panākumiem «Izglītība visiem» («Education For All» - EFA) mērķu izpildē, par kuriem vienojušās 164 UNESCO dalībvalstis, tostarp Latvija. Ziņojumā tiek vērtēti pamatizglītības pieejamības rādītāji, pieaugušo rakstpratības līmenis, dzimumu vienlīdzības indekss, piecu klašu izglītību guvušo skaits u.c. «Izglītība visiem» mērķi aptver visas vecuma grupas, no maziem bērniem līdz pieaugušajiem, un monitoringā iekļauti dati par gandrīz 200 valstīm.

UNESCO dalībvalstu izvirzītie globālie «Izglītība visiem» mērķi paredz paplašināt un uzlabot agrīnā vecuma bērnu vispusīgu aprūpi un izglītību, labas kvalitātes pamatizglītību ikvienam, jauniešu un pieaugušo izglītības vajadzību apmierināšanu, pieaugušo lasīt un rakstītprasmes līmeņa uzlabošanu, taisnīgu pamatizglītības un tālākizglītības pieejamību visiem pieaugušajiem, dzimumu nevienlīdzības novēršanu un visu izglītības kvalitātes aspektu uzlabošanu.

«Šoreiz globālā monitoringa ziņojumā UNESCO īpaši pievēršas izglītības kvalitātes rādītājiem un uzsver, ka kvalitatīvas izglītības atslēga ir atbilstoši izglītots un sagatavots skolotājs, kurš turpina izglītoties arī pēc stāšanās darbā un ir ieinteresēts visu bērnu - arī ar vājām sekmēm un no nelabvēlīgas vides - attīstībā, spēj profesionāli tos novērot un ātri reaģēt, pielāgojot mācību metodes un iekļaujot ikvienu skolēnu mācību procesā,» stāsta UNESCO LNK ģenerālsekretāra p.i. Baiba Moļņika.

UNESCO izglītības eksperti norāda, ka nekvalitatīva izglītība, kuras rezultātā bērni, pat apmeklējot skolu, neprot ne lasīt, ne rakstīt un kur skolās pasniedz skolotāji bez atbilstošas izglītības, pieredzes un prasmēm, valstīm izmaksā pārāk dārgi. Tiek lēsts, ka šādi ik gadu tiek zaudēts ap 129 miljardiem ASV dolāru, jo papildu līdzekļi jāiegulda gan atkārtotā apmācības procesā, gan dažādās sociālā atbalsta sistēmās.

Pārskatā ir apkopoti priekšlikumi un izstrādātas četras stratēģijas izglītības kvalitātes uzlabošanai, kas paredz labāko mācībspēku piesaisti skolām, uzlabojot atlases kritērijus, kvalitatīvu skolotāju sagatavošanu un apmācību, kā arī motivācijas veicināšanu, īpaši atbalstot tos skolotājus, kas īsteno iekļaujošo izglītību, kā arī piedāvājot personības pilnveides un karjeras izaugsmes iespējas, informēja Ilze Dalbiņa, UNESCO LNK Izglītības sektora vadītāja.

Komentāri (5)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu