300 000 eiro vērtā Hibrīdautobusa testēšana Liepājā pabeigta

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

No 9. līdz 16.jūlijam «Liepājas autobusu parks» (LAP) sadarbībā ar «Volvo Bus Corporation» veica «Volvo» hibrīdautobusa izmēģinājuma braucienus Liepājas pilsētas autobusu maršrutos. «VOLVO 7905 LH» jeb «Volvo Hybrid» darbojas gan ar elektrību, gan degvielu, un ir videi daudz draudzīgāks un klusāks transporta līdzeklis nekā dīzeļdegvielas autobuss. Testa braucieni bija nepieciešami, lai uzzinātu hibrīdautobusa efektivitāti pilsētā - degvielas ietaupījumu un citus rādītājus, kā arī reālos darba apstākļos saprast, kādas komplektācijas un aprīkojuma autobusi ir nepieciešami pilsētai.

Vērtējot iespēju dīzeļdegvielas autobusus pilsētas ielās aizstāt ar hibrīdautobusiem, pašvaldības aģentūras «Liepājas sabiedriskais transports» direktors Gints Lūsis norāda uz degvielas cenu ietekmi. «Šī brīža prognozes rāda, ka degvielas cena nepārtraukti pieaugs. Lielu daļu no sabiedriskā transporta izdevumiem sastāda tieši degvielas izmaksas. Esošo alternatīvu loks nav nemaz tiks plašs. Teorētiski var lietot autogāzi, bet arī tai tuvākajos gados iespējams cenas pieaugums. Ja mēs skatāmies uz hibrīdautobusu, tad tam pēc tehniskajiem datiem degvielas patēriņš ir no 30% līdz 37% mazāks kā parastajam, tādas pašas specifikācijas un komplektācijas dīzeļa autobusam. Šī ir viena iespēja, kā samazināt degvielas izdevumu izmaksas. Protams, jāņem vērā arī autobusa iegādes izmaksas,» norāda G.Lūsis.

Liepājā izmēģinātā hibrīdautobusa cena ir ap 300 tūkstošiem eiro (cena bez PVN), bet bāzes modeļa cena - 250 tūkstoši eiro. Savukārt tāds pats dīzeļdegvielas autobuss maksā no 190 līdz 205 tūkstošiem eiro. Protams, autobusu cena ir atkarīga no pasūtītāja izvēlētās specifikācijas un aprīkojuma.

Jau vairāk kā 730 šādu hibrīdautobusu brauc 18 pasaules valstīs, taču Latvijā «Volvo» hibrīdautobuss izmēģināts tikai otro reizi.

Jāatzīmē, ka videi draudzīgais autobuss aprīkots ar dažādām ekstrām, piemēram, klimatkontroli, apsildāmo grīdu, elektriski vadāmām jumta lūkām, papildu durvju apgaismojumu, info sistēmu, u.c. Pēc izmēģinājuma braucieniem «Liepājas autobusu parks» secina, ka šādas transporta līdzekļa priekšrocības un komfortu novērtē gan autobusa vadītāji, gan pasažieri.

«Volvo Bus Corporation» pārstāvis Baltijas valstīs Jānis Rorbaks stāsta, ka hibrīdautobusa uzdevums nav braukt vienīgi uz elektroenreģiju. «Tā pamatuzdevums ir samazināt degvielas patēriņu un izmešus. To panāk ar kombinēto motoru darbību. Elektromotors veic smagāko darbu - uzsāk autobusa kustību. Kad braukšanas ātrums palielinās virs 20 km/h, tad «Volvo» hibrīdautobusam abi motori darbojas paralēli. Savukārt baterijas tiek uzlādētas, autobusam bremzējot. Ja braukšanas ātrums nepārsniedz 20 km/h, tad ar elektroenerģiju vien, atkarībā no autobusa noslogotības, var nobraukt no 400 līdz 600 metriem. Savukārt, ja baterijas ir tukšas, un autobuss darbojas vienīgi ar degvielu, tad mazā motora dēļ, kas šim hibrīdautobusam ir 5 l, degvielas patēriņš ir lielāks kā parastajam dīzeļdegvielas autobusam,» skaidro J.Rorbaks. Izmēģinot šo autobusu Liepājā, viens no pamatmērķiem bija radīt sapratni par alternatīvas enerģijas izmantošanas iespējām un šāda autobusa pareizas izmantošanas būtību.

Šobrīd «Liepājas autobusu parks» izmanto trīs līdzīgas konstrukcijas autobusus - «Volvo B7L», kas ražoti 2000.gadā. Laika periodā no 1.jūlija līdz 17.jūlijam viens no šiem autobusiem veica 5885 km garu ceļu, patērējot 38.37 l uz 100 km. «Liepājas autobusu parks» Transporta nodaļas vadītājs Žanis Burkevics akcentē, ka, salīdzinot ar hibrīdautobusiem, degvielas ekonomija ir ievērojama - 37 procenti.

Turpinot analizēt hibrīdautobusa izmantošanas efektivitāti, arī Jānis Rorbaks īpaši izceļ degvielas ekonomiju. «Pēc pieredzes ar esošajiem «Volvo» autobusiem, arī ar tiem, kas jauni tika iegādāti LAP, jāsecina, ka autobusam sasniedzot 40 000 - 50 000 km noskrējienu, degvielas patēriņš samazinās līdz 1,5 - 2 litriem uz 100 km,» stāsta J.Rorbaks. Kā arī ļoti svarīgs punkts ir darbs ar autobusu apkalpojošo personālu - autobusa vadītājiem un remonta speciālistiem.

«Liepājas autobusu parks» valdes priekšsēdētājs Māris Ārbergs pauž prieku par iespēju klātienē iepazīt un notestēt «Volvo» hibrīdautobusu. «Tas deva iespēju saprast jauno tehnoloģiju priekšrocības un, protams, parēķināt skaitļos iespējamo rezultātu. Vērtējums katrā ziņā ir pozitīvs, bet viss atkarīgs no pasūtītāja. Ja būs vēlme pilsētā redzēt videi draudzīgākus autobusus, tad jārēķinās, ka pakalpojums kopumā būs dārgāks. Manuprāt, videi draudzīgāku transporta projekta ieviešanu nevar panākt bez pašvaldības vai cita pasūtītāja atbalsta, lai visu izmaksu kopums nebūtu jāsedz iedzīvotājiem,» savu viedokli skaidro M.Ārbergs.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu