«Audi» Lemānas dzinēju tehnoloģijas ievieš sērijveida automobiļu ražošanā (14)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Vācijas autobūves uzņēmums ir attīstījis autosacīkšu dzinēju tehnoloģijas 15 gadus. Intensīvi strādājot, «Audi» inženieri vairākkārt ir spējuši tikt galā ar noteiktajiem ierobežojumiem, vienlaikus neatlaidīgi uzlabojot dzinēju efektivitāti.

Pēc Ulriha Barecka (Ulrich Baretzky), «Audi Sport» Dzinēju izstrādes nodaļas vadītāja, domām, «Audi» darbību Lemānas sacīkšu ietvaros var iedalīt divās ērās: līdz 2005. gadam «Audi LMP» sacīkšu automobiļus darbināja benzīna dzinēji, bet kopš 2006. gada - dīzeļdegvielas dzinēji. Autoražotājam tas saistās ar daudzām inovācijām.

Lemānas projekts tika uzsākts ar 3,6 litru benzīna dzinēju, kas attīstīja aptuveni 544 zirgspēku (ZS) jaudu, bet tikai gadu vēlāk - jau virs 610 ZS. Nozīmīgs solis tika sperts 2001. gadā - pirmo reizi tika izmantots TSFI benzīna dzinējs ar tiešo degvielas iesmidzināšanas sistēmu. Tas ievērojami samazināja degvielas patēriņu, vienlaikus uzlabojot automobiļa vadāmību un reakciju. Pitstopos braukšanas uzsākšanas laiks tika saīsināts par 1,3 sekundēm, jo tieši iesmidzinātā degviela tika sadedzināta daudz ātrāk. Laižot tirdzniecībā pirmos modeļus ar FSI un TFSI dzinējiem, kas samazināja degvielas patēriņu par līdz pat 15 procentiem, «Audi» komanda sāka izmantot sacīkstēs pārbaudītas tehnoloģijas sērijveida automobiļos.

Tikai piecus gadus vēlāk «Audi» Lemānā svinēja revolucionāru sasniegumu ar TDI dzinēju. Pēc tam, kad uzņēmums kā TDI izgudrotājs 1989. gadā bija laidis klajā pirmo sērijveida modeli ar šo tehnoloģiju, 2006. gadā tas ar dīzeļdegvielas dzinēja darbinātu sporta automobili Lemānā uzreiz guva pirmo uzvaru. «Audi R10 TDI» automobiļa V12 dzinējs no tā 5,5 litru darba tilpuma attīstīja vairāk kā 650 ZS jaudu. Tā vairāk kā 1100 ņūtonmetru (Nm) griezes moments bija īpaši iespaidīgs. Šis bija pirmais «Audi» dīzeļdegvielas dzinējs ar alumīnija cilindru bloku.

Lemānas tehnoloģijas deva lielu ieguldījumu uzņēmuma dīzeļdegvielas dzinēju attīstībā. Priekšizstrādē gūtā pieredze tika izmantota, izstrādājot pirmos sacīkšu virzuļdzinējus.

2009. gadā pēc vairāku gadu izstrādes «Audi V10 TDI» sacīkšu automobilī pirmo reizi ieviesa maināmas turbīnu ģeometrijas (VTG) tehnoloģiju, kas jau ilgi bija izmantota sērijveida ražošanā. Lielākais izaicinājums bija augstā, vairāk kā 1000 grādu temperatūra pēc Celsija. VTG tehnoloģija uzlabo arī automobiļu reakciju. 2010. gadā Audi ar R15 TDI Lemānā ne tikai guva uzvaru, bet pēc 397 apļu un 5410 kilometru pieveikšanas arī pārspēja trases absolūto rekordu, ko neviens nebija varējis izdarīt 39 gadus.

Uzņēmuma autosporta inženieri veica lielākās izmaiņas un ievērojamāko tehnisko izstrādi, kad tika izdoti 2011. gada noteikumi dzinējiem. Tie noteica, ka dīzeļdegvielas dzinēju tilpums jāsamazina par 1,8 litriem - līdz 3,7 litriem. «Audi» inženieri izstrādāja V6 TDI dzinēju, kurā bija izmantotas vairākas inovācijas. Tā izplūdes daļa tika iebūvēta V veida atveres iekšpusē, kas atradās 120 grādu leņķī (‘karstā daļa iekšpusē’). Izplūdes gāze no abu rindu cilindriem tajā tiek novadīta uz dubultas plūsmas monoturbokompresoru, arī kompresoram ir dubultas plūsmas konstrukcija.

Audi inženieri uz visiem ierobežojumiem atbild ar pastāvīgu progresu. Piemēram, gaisa ieejas sprauslas diametrs dīzeļdegvielas dzinējos kopš 2006. gada ir samazināts par 34 procentiem. Virsspiediena spiediens ir samazināts par 4,7 procentiem, bet dzinēju darba tilpums - par gandrīz 33 procentiem.

Jauda ir samazināta no vairāk kā 650 ZS līdz aptuveni 490 ZS, citiem vārdiem - par 24 procentiem. Ņemot to vērā, īpaši ievērojami ir atsevišķu veiktspējas rādītāju uzlabojumi. Piemēram, dzinēja jauda no litra darba tilpuma ir palielināta no 118 ZS 2006. gadā līdz 146 ZS 2011. gadā - par gandrīz 24 procentiem. Jauda no virzuļa platības, kas ir katra atsevišķā cilindra radītā jauda, šajā laika periodā tika palielināta no 54 ZS līdz iespaidīgiem90 ZS. Vēl iespaidīgāks ir degvielas patēriņa samazinājums. No pirmās līdz šā brīža dīzeļdegvielas dzinēju paaudzei «Audi» Lemānas sacīkstēs ir samazinājis degvielas patēriņu uz apli par vairāk kā 20 procentiem, taču dzinēja jauda no litra ir acīmredzami palielinājusies.

Komentāri (14)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu