Augsti novērtētas Nacionālā teātra viesizrādes Maskavā un Budapeštā (9)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Latvijas Nacionālais teātris ir atgriezies no viesizrādēm Maskavas Gogoļa centrā un Teātra festivāla  MITEM Budapeštā. Maskavā tika rādītas divas izrādes  D.Harmsa «Vecene»  Vladislava Nastavševa režijā un G.Bīhnera «Voiceks» Kirila Serebreņņikova režijā. Savukārt Budapeštas festivālā Latvijas Nacionālais teātris piedalījās ar izrādi «Vecene», kas festivāla noslēgumā tika atzīta par vienu no interesantākajiem festivāla notikumiem, portālam «Apollo» pastāstīja Līga Rimšēviča.

Kirila Serebreņņikova vadītais Gogoļa centrs ir sava veida rietumnieciskas kultūras saliņa Maskavā. Tajā tiek iestudētas ne tikai teātra izrādes, bet notiek arī koncerti, mākslas izstādes, darbojas lasītava un ļoti kolorīts grāmatu veikals. Gogoļa centram ir izveidojies savs skatītāju un apmeklētāju loks.

Latvijas Nacionālā teātra ierašanās Gogoļa centrā tika uzņemta ļoti pozitīvi, arī skatītāju interese bija ļoti liela. Uz izrādi «Vecene» interesentu skaits daudzkārt pārsniedza iespējamo biļešu daudzumu. Savukārt par 4.aprīļa «Voiceku» tika atzīts, ka tā ir labākā nospēlētā «Voiceka» izrāde tās pastāvēšanas vēsturē. Teātris saņēma ļoti daudz komplimentu par Latvijas Nacionālā teātra aktieru izcilo spēli un augsto profesionālismu.

Teātra aicinājums šajās viesizrādēs bija Raiņa vārdi: „ Ne tauta pret tautu tad karos, bet visas kopā pret tumsu.» Tas tika pausts arī preses konferencē, kurā piedalījās Latvijas vēstniece Krievijā Astra Kurme, Kirils Serebreņņikovs, Ojārs Rubenis un Gundars Grasbergs.

Tur izplatītajā preses relīzē bija teksts: «Kirila Serebreņņikova iestudētā izrāde «Voiceks» šajā situācijā ir ļoti aktuāla, tā ir kā plakāts, kas mākslinieciski ļoti spilgtā veidā aicina katru skatītāju individuāli izvērtēt savas un varas attiecības. Latvijā piecdesmit gadus ir valdījis padomju okupācijas režīms un tieši kultūra ir bijusi tā, kas šajos padomju gados palīdzēja cilvēkiem izdzīvot. Neskatoties uz ideoloģisko cenzūru, talantīgākajiem dzejniekiem, režisoriem tomēr izdevās savos darbos ietvert domas, ko «savējie» saprata. Un taisni kultūras darbinieki Latvijā bija tie, kas aicināja tautu atmodai un bija tās priekšgalā astoņdesmito gadu beigās un deviņdesmito sākumā, kad Latvija atkal atguva savu brīvību un neatkarību. Tādēļ Latvijas Nacionālais teātris cer, ka Maskavā būs skatītāji, kurus šī izrāde uzrunās un tajā paustās domas būs atbalsts viņu centieniem.»

Maskavas viesizrādes finansiāli atbalstīja Latvijas Kultūras ministrija Rietumu banka un Labdarības fonds «Paaudze» .

MITEM (Madách International Theatre Meeting) ir daļa no slavenā Budapeštas pavasara festivāla 2014. Šogad 1.reizi festivāla vēsturē Ungārijas Nacionālais teātris pulcēja dažādu valstu nacionālos teātrus, tā radot jaunu tradīciju. Festivāla noslēgumā izrāde «Vecene» tika atzīta par vienu no interesantākajiem šā festivāla notikumiem.

Budapeštas pavasara festivāls ir viens no lielākajiem un skaistākajiem gada kultūras notikumiem Ungārijā. Šogad tas notiek jau 34.reizi. Tā ir lieliska iespēja redzēt gan izcilākos ungāru, gan ārvalstu operas iestudējumus, koncertus un teātra izrādes.

Festivāla teātra sadaļa arī šogad bija ļoti plaša un daudzveidīga. Līdzās tādiem Latvijā vairāk pazīstamiem režisoru vārdiem kā V.Rižakovs, R.Tumins, A.Morfovs bija redzami arī Ungārijas, Bulgārijas, Gruzijas u.c. valstu režisoru iestudējumi. Paralēli izrādēm notiek arī diskusijas par aktuāliem teātra mākslas jautājumiem.

Komentāri (9)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu