Auto tirgotāji: Latvijas iedzīvotāju vidusslānis ir iznīcināts

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Edijs Pālens/LETA

Krīzē ir iznīcināts Latvijas iedzīvotāju vidusslānis, šodien žurnālistiem atzina Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Viņš norādīja, ka automašīnu tirdzniecības dati to ļoti labi atspoguļo, jo mazo automašīnu segments, kas pirmskrīzes gados veidoja būtisku tirgus daļu, patlaban gandrīz vairs neeksistē.

Cilvēku, kuri būtu gatavi par automašīnu līzingā maksāt aptuveni 100 latus mēnesī, esot ļoti maz, un lielāko daļu privātpersonu segmentā veido luksusa automašīnu pircēji, kuri spēj par auto samaksāt visu summu uzreiz.

Pamanāmu daļu privātpersonu vidū veidojot arī turīgie pensionāri, kuri krīzi īsti savos maciņos nav jutuši, jo viņu ienākumi bijuši stabili.

«Bez līzinga auto tirgus neizdzīvos, bet patlaban liela stāvbremze līzingam ir problēmas ar legālajiem ienākumiem,» sacīja Kulbergs.

Patlaban automašīnu tirgū privātpersonas veido aptuveni 30%, bet pārējos darījumus veic juridiskās personas.

«Nordea līzinga» valdes priekšsēdētājs Ivars Šmits savukārt norādīja, ka daudziem no potenciālajiem automašīnu līzinga ņēmējiem ir galvojumi citu personu saistībām, kas apgrūtina jauna finansējuma saņemšanas iespējas.

Viņš prognozēja, ka iepriekšējo saistību vai to galvojumu astes vēl ilgu laiku «vilksies» līdzi privātpersonām, apgrūtinot viņu iespējas uzņemties jaunas saistības. Turklāt īpaši aktuāli tas ir tām personām, kuras sniegušas galvojumus hipotekārajiem kredītiem, kas visbiežāk ņemti uz vismaz diviem desmitiem gadu.

«Cik daudz tādu cilvēku ir - grūti teikt, taču krīzes atblāzma būs vēl ilgi,» sacīja Šmits.

Latvijas Līzinga devēju asociācijas valdes loceklis Viesturs Gurtlavs tomēr piebilda, ka pret tiem kredītņēmējiem vai galvotājiem, kuri savas saistības spējuši segt, lai arī ar grūtībām, kredītu un līzinga devēji var būt pat pozitīvāk noskaņoti nekā pret pilnīgi jauniem potenciālajiem kredītņēmējiem, kuri vēlas uzņemties savas pirmās saistības un kuru saistību pildīšanas pieredze nav zināma.

«UniCredit Leasing» Autolīzinga daļas vadītājs Jānis Mūrnieks gan norādīja, ka patlaban ļoti bieži vērojama tendence, ka automašīnas līzingā ņem mikrouzņēmumi, kas statistikā tiek ieskaitīti pie juridiskajām personām, taču patiesībā automašīnas lietotājs ir privātpersona.

Tas saskanot ar vispārējo tendenci nodokļu optimizācijas nolūkos uzņēmumu darbiniekiem pārformēties par mikrouzņēmumiem vai pašnodarbinātajiem.

Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas padomes loceklis Ingus Rūtiņš uzskata, ka jautājums par mikrouzņēmumiem un pašnodarbinātajiem, kuri patiesībā bez jebkādām manāmām izmaiņām turpina strādāt savā iepriekšējā uzņēmumā, izmantojot tā resursus, ir valsts kontroles problēma. Viņaprāt, šādu situāciju novēršanai ir nepieciešama tikai griba un arī resursi, kas vēlāk atmaksātos. «Tā nav nekāda raķešu zinātne,» sacīja Rūtiņš.

Jau ziņots, ka šā gada pirmajos sešos mēnešos Latvijā kopumā reģistrēti 4000 jaunu vieglo automašīnu, kas ir par 95% vairāk nekā attiecīgajā laika posmā pērn, kad tika reģistrētas 2048 jaunas vieglās automašīnas, liecina Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas apkopotie dati.

Tajā pašā laikā šā gada jūnijā reģistrēts par 22,7% mazāk jaunu vieglo auto nekā maijā. Jūnijā tika reģistrēti 556 jauni auto, bet maijā - 774.

Šā gada pirmajā pusgadā visvairāk pirktas «Volkswagen» markas automašīnas - 565, kopējā tirgus daļa - 14,1%. Šai markai seko «Toyota» ar 474 šogad pārdotām automašīnām un 11,9% tirgus daļu, «Renault» ar 281 pārdotu vieglo auto un 9,6% tirgus daļu, «Peugeot» ar 216 pārdotiem auto un 5,4% tirgus daļu, kā arī «Škoda» ar 214 pārdotiem jauniem auto un 5,4% tirgus daļu.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu