Biodegvielu ražošanas nozares turpmākai attīstībai piedāvā palielināt obligāto piejaukumu dīzeļdegvielai (34)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: VID

Lai veicinātu no atjaunojamajiem energoresursiem saražotās enerģijas galapatēriņu transporta sektorā un ar patēriņu stimulējošiem pasākumiem, nevis valsts tiešajām subsīdijām, palīdzētu arī turpmāk attīstīties biodegvielu ražošanas nozarei Latvijā, no nākamā gada 1.aprīļa vasaras periodā tiek piedāvāts palielināt biodīzeļdegvielas obligāto piejaukumu fosilajai dīzeļdegvielai līdz 7 %.

Šāds priekšlikums, kas saskaņots ar Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociāciju, Latvijas Degvielas tirgotāju asociāciju un Degvielas tirgotāju un ražotāju savienību, ietverts Ekonomikas ministrijas sagatavotajā un šodien, 27.augustā, Ministru kabineta komitejas sēdē izskatītajā Informatīvajā ziņojumā par situāciju biodegvielu ražošanas nozarē.

Saskaņā ar Ekonomikas ministrijas aprēķinu, kas iekļauts Informatīvajā ziņojumā, ja obligātais biodīzeļdegvielas piejaukums fosilajai dīzeļdegvielai tiktu palielināts līdz 7 %, dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības cena patērētājiem palielinātos par aptuveni 0,003 LVL/l. Arī Lietuva ar š.g. 1.janvāri ir noteikusi 7% obligāto biodīzeļdegvielas piejaukumu fosilajai dīzeļdegvielai.

Līdztekus obligātā piejaukuma paaugstināšanai Ekonomikas ministrija izvērtēšanai piedāvā vēl vairākus biodegvielu patēriņu stimulējošus priekšlikumus, kuru detalizētāku izvērtējumu ministrija sniegs sešu mēnešu laikā pēc Informatīvā ziņojuma izskatīšanas valdībā.

Ekonomikas ministrija Informatīvajā ziņojumā secinājusi, ka valsts atbalsts biodegvielu ražošanai un izmantošanai, kā arī citi pasākumi (piem., obligātais biodegvielu piejaukums, akcīzes nodokļa atlaides) ir bijuši pietiekami efektīvi, lai valstī izveidotos un attīstītos biodegvielu ražošanas nozare, taču tie nav nodrošinājuši, ka tiek sasniegts Biodegvielas likumā noteiktais mērķis 2010.gadam.

Neskatoties uz to, ka laika posmā no 2005.-2010.gadam Latvijas biodegvielu ražotāji ir saņēmuši tiešā atbalsta maksājumus 67,3 miljonu latu apmērā, biodegvielas īpatsvars enerģijas galapatēriņā transportā strauji pieaudzis tikai pēdējos gados - līdz ar obligātā 5% biodegvielas piejaukuma fosilajai degvielai ieviešanu, t.i., no 0,48 % 2009. gadā līdz 4 % 2011.gadā. Ekonomikas ministrija secinājusi, ka pieprasījuma pieaugumu vislabāk stimulē tieši ar patēriņu saistīti politikas instrumenti, tāpēc biodegvielas izmantošana būtu jāveicina ar dažādiem netiešā atbalsta pasākumiem, taču ne ar tiešajiem atbalsta maksājumiem.

Līdz ar to Ekonomikas ministrija uzskata, ka, lai veicinātu biodegvielu izmantošanu, būtu nepieciešams turpināt piemērot samazinātas akcīzes nodokļa likmes biodegvielām un biodegvielu un fosilu degvielu maisījumiem ar paaugstinātu biodegvielu saturu, kā arī palielināt obligāto biodīzeļdegvielas piejaukumu fosilajai dīzeļdegvielai līdz 7 % ar 2013.gada 1.aprīli, kas veicinātu biodīzeļdegvielas patēriņa pieaugumu un nodrošinātu ražotājiem stabilu noieta tirgu. Tāpat būtu arī jāizvērtē iespējas noteikt obligāto biodīzeļdegvielas piejaukumu arktiskos un bargos ziemas apstākļos izmantojamai 0. un 1.klases dīzeļdegvielai.

Valdība arī vēlas izvērtēt iespējas atbalstīt sabiedriskā un privātā transporta pārbūvi, lai tajos būtu iespējams lietot tīru biodegvielu un augstas koncentrācijas biodegvielas un fosilās degvielas maisījumus. Arī konkursos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu un valsts un pašvaldību iepirkumos par transporta līdzekļu iegādi un nomu ietvert nosacījumus par papildu vērtēšanas punktu piešķiršanu, ja tiek piedāvāti transporta līdzekļi, kuros ir plānots/atļauts lietot tīru biodegvielu, vai iespējams lietot augstas koncentrācijas biodegvielu un fosilo degvielu maisījumus;

Tiks runāts arī ar pašvaldībām, kuras varētu noteikt atbrīvojumu maksai par auto novietošanu tām piederošajās autostāvvietās, kā arī atvieglojumus maksai par iebraukšanu ierobežotajās pilsētu zonās, ja automašīnā kā degviela tiek izmantota tīra biodegviela, fosilo degvielu un biodegvielu maisījumi (ar biodegvielu saturu virs 10%), kā arī tīra augu eļļa un biogāze, kas attīrīta līdz dabasgāzes kvalitātei. Savukārt industriālā mērogā valdība lūgs izvērtēt biodegvielu izmantošanas iespējas dzelzceļa transportā.

Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz valdības uzdevumu Ekonomikas ministrijai trīs mēnešu laikā iesniegt Ministru kabinetā grozījumus normatīvajos aktos, lai nodrošinātu, ka ar 2013.gada 1.aprīli dīzeļdegvielai tiek noteikts obligātais 7 % biodīzeļdegvielas piejaukums (pēc tilpuma), kā arī sešu mēnešu laikā iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par iepriekš minēto priekšlikumu izvērtējuma rezultātiem.

Informatīvajā ziņojumā iekļauta arī informācija par citās ES dalībvalstīs (Ungārija, Zviedrija, Polija, Vācija, Somija, Spānija, Čehija, Lietuva) spēkā esošajām valsts atbalsta shēmām biodegvielas ražošanas un izmantošanas veicināšanai. Vairums no atbalsta shēmām par biodegvielu un biodegvielu un fosilo degvielu maisījumu izmantošanas veicināšanu paredz valsts atbalstu nodokļu (galvenokārt, akcīzes un enerģijas nodokļa) samazinājuma un atvieglojuma no tiem veidā. Šobrīd tikai Lietuvā tiek īstenots valsts tiešais biodegvielas ražošanai. Tāpat lielākā daļā ES dalībvalstu ir arī noteikušas pienākumu degvielas piegādātajiem sasniegt noteiktu biodegvielas īpatsvaru kopējā degvielas tirgū attiecīgajā kalendārajā gadā vai arī obligāto biodegvielas piejaukumu fosilai degvielai.

Komentāri (34)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu