Īru astronoms-amatieris atklāj notikumus, kas risinājušies 290 miljonu gaismas gadu attālumā

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Scanpix/AP

Astronoms-amatieris no Īrijas Deivs Grennans kļuvis par laikrakstu pirmo lappušu varoni, jo atklājis supernovu - zvaigzni, kuras spožums eksplozijas rezultātā pēkšņi pieaug simtiem miljonu reižu un pēc tam pakāpeniski samazinās, vēstī «Science.ie», atsaucoties uz «Irish Independent».

Deiva uzņemtās bildes rāda notikumus, kas risinājušies aptuveni 290 miljonu gaismas gadu attālumā. Supernovai dots nosaukums «2010ik».

Šis atklājums gan nebija nejaušs. Pirms supernovas atklāšanas Deivs bija apsekojis vairāk nekā 2600 galaktiku.

«Es gatavoju ēst un taisījos doties pie miera un tad es nodomāju - Deiv, tu nevari izdarīt atklājumu gultā,» viņš sacīja žurnālistiem. Tādēļ viņš turpināja analizēt iepriekš uzņemtos attēlus un ievēroja kādu interesantu punktu debesīs, ko nebija redzējis iepriekš.

Nākamos divus līdz trīs mēnešus Grennana atklātā supernova būs redzama gandrīz jebkurā laikā, izmantojot spēcīgu teleskopu.