Kā bērni papildus dzimtajai valodai apgūst svešvalodu

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Sadarbībā ar Britu padomi Latvijā turpmāk veidosim rakstu sēriju par to, kā bērni papildus dzimtajai valodai var apgūt angļu valodu un kāda ir vecāku loma šajā procesā.

Šoreiz par to, kādēļ maziem bērniem ir vieglāk apgūt svešvaldoas.

Angļu valoda jau no mazotnes

Mazi bērni valodu apgūst ļoti dabiski – atšķirībā no pusaudžiem un pieaugušajiem viņiem piemīt iekšēja vēlme jeb motivācija uztvert valodu bez apzinātas mācīšanās.
Bērni spēj imitēt izrunu un paši izsecināt, kā darbojas valodas likumi. Viņiem pat prātā neienāk doma, ka iemācīties runāt angliski ir grūti, ja vien to priekšā nepasaka kāds pieaugušais, kurš pats angļu valodu visticamāk ir mācījies akadēmiskā ceļā vēlākā vecuma posmā, par mācību līdzekļiem izmatojot uz gramatiku balstītas mācību grāmatas.
 
Mācīties vieglāk
 
Protams, ikviens no mums vēl mūsu bērniem to vieglāko ceļu uz valodas apguvi.Tomēr ir dažādi faktori, kas var kavēt un kas var veicināt mācības.

Šeit ir pieci iemesli, kāpēc bērnam ir vieglāk iemācīties valodu agrā bērnībā.
 
• Vienotas stratēģijas

Mazuļi pielieto individuālas, iedzimtas valodas mācīšanās stratēģijas, lai apgūtu ģimenē lietoto valodu, un drīz viņi apjauš, ka šīs pašas stratēģijas var izmatot arī angļu valodas apguvei.

• Mācības kā spēle
Maziem bērniem ir pietiekoši daudz laika, lai mācītos spēlējoties. Viņi apgūst valodu, līdzdarbojoties aktivitātēs kopā ar pieaugušajiem. Vispirms viņi izprot pašas darbības jēgu un tad – valodas, kurā pieaugušie ar viņiem runā, jēgu.

• Vairāk laika
Maziem bērniem ir vairāk laika, lai savā ikdienas ritmā iekļautu arī angļu valodas apguvi. Skolu mācību programmas kļūst arvien brīvākas, un bērnu galvas vēl netiek pārslogotas ar faktiem, kas jāatceras un pēc tam tiek pārbaudīti. Mājas darbu var būt maz vai arī to vispār var nebūt, turklāt bērni vairs nav tik ļoti pakļauti stresam, ka viņiem jāsasniedz kāds noteikts standarts.

• Piemērs nākotnei
Bērni, kuriem dota iespēja agrā bērnībā apgūt otru valodu, arī turpmāk dzīvē, mācoties citas valodas, pielieto tās pašas iedzimtās valodas apguves stratēģijas. Trešās, ceturtās utt. Valodas apguve ir daudz vienkāršāka nekā otrās valodas apguve.

• Labākas prasmes
Maziem bērniem, kuri drīzāk apgūst valodu nekā apzināti to mācās, kā to dara lielāki bērni un
pieaugušie, visticamāk būs labāka izruna, kā arī valodas un kultūras izjūta. Monolingvāliem bērniem sasniedzot pubertātes vecumu, kad viņi kļūst kautrīgāki, valodas apguves spējas mazinās. Šajā laikā viņi apjauš, ka angļu valoda ir jāmācās apzināti ar mācību programmu, kas veidotas uz gramatikas bāzes, palīdzību. Vecums, kad notiek šīs pārmaiņas, lielā mērā ir atkarīgs no bērna individuālā attīstības līmeņa un no tā, ko no viņa sagaida apkārtējā
sabiedrība.

http://learnenglishkids.britishcouncil.org/

Bezmaksas angļu valodas apguves resurss pieaugušajiem:

http://www.britishcouncil.org/learnenglish

<em>www.britishcouncil.lv</em>

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu