Kas ir mana portāla 30 000 unikālie apmeklētāji?

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: audience.gemius.lv

Interneta lietotājs ir nozīmīgi būtisks faktors neskaitāmu interneta projektu un portālu darbībā.  Viens no galvenajiem portālu mērķiem ir radīt lietotāju interesi par attiecīgo projektu un katrs lojālais portāla apmeklētājs ir no svara. Taču, kas slēpjas aiz portāla statistikas mērītāja norādītajiem 30 000 unikālajiem lietotājiem – vai tie ir 30 000 cilvēki, ar kuru lojalitāti portālam var rēķināties?

Lai spētu novērtēt interneta portāla popularitāti un portālā veikto aktivitāšu atdevi, tiek veikti vietnes statistikas mērījumi, noskaidrojot lietotāju skaitu, uzvedības paradumus, portāla lietošanas intensitāti, u.c. rādītājus, kas atspoguļo portālā notiekošo. Tādā veidā tiek novērtēti projekta panākumi un to atbilstība nospraustajiem portāla izaugsmes mērķiem. Interneta tirgū ir pieejami dažādi risinājumi interneta vietnes statistikas mērīšanai. Atsevišķi no šiem risinājumiem ir ērti pieejami un izmantojami par brīvu, līdz ar to praktiski visas interneta vietnes izmanto kādu no statistikas mērītājiem.

Jebkurš no tirgū pieejamiem mērījumu risinājumiem sniedz savas priekšrocības un katrs no tiem ir izmantojams kādu noteiktu rādītāju apzināšanai. Viens no rādītājiem, kas nereti tiek izvirzīts kā būtiskākais portāla panākumu rādītājs, ir apmeklētāju skaits. Taču tieši šis rādītājs ir visjūtīgākais attiecībā uz katra mērītāja metodoloģiju un definīcijām, līdz ar to raisa neskaitāmas diskusijas publiskajā telpā un nereti atšķirības skaitļos rada neizpratni par atsevišķu tirgū pieejamo statistikas mērītāju piegādātajiem rezultātiem.

Mērījumu rezultāti ir atkarīgi no mērījumos izmantotās statistikas ievākšanas metodes. Viena no tirgū bieži atpazītām metodēm ir unikālo IP adrešu fiksēšana, taču šī metode sniedz nepilnīgus rezultātus, jo unikāla IP adrese mēdz apvienot lielu skaitu unikālu lietotāju. Par efektīvāko līdz šim tiek uzskatīta Cookie tehnoloģijas izmantošana, identificējot apmeklētājus pēc unikāla koda, ko portāla apmeklējuma laikā nosūta attiecīgā lietotāja interneta pārlūkprogramma. Tās ietvaros tiek fiksētas katra Cookie darbības interneta vietnē, dodot iespēju iegūt pilnu statistiku par vietnes apmeklējumiem. Ir nozares organizācijas, kas regulē šo datu iegūšanas procesu un to izmantošanas kārtību (piemēram, ESOMAR), un kas ir būtiski, lai lietotājiem nebūtu pamata satraukties par t.s. privātuma politikas jautājumiem.  Lietotāji Cookie tehnoloģijas ietvaros tiek dēvēti par Cookie User (turpmāk tekstā Cookie lietotājs). Kaut arī šīs metodes precizitāte, salīdzinājumā ar citām, tiek vērtēta kā lielāka, arī šīs metodes ietveros ir būtiski faktori, kas jāņēm vērā interpretējot portāla statistiku.

Ir skaidrs, ka katrā valstī ir noteikts interneta lietotāju jeb internetu izmantojošu personu skaits, kas attiecīgi apmeklē attiecīgās valsts un ārvalstu  interneta vietnes. Piemēram, Latvijā kopējais interneta lietotāju skaits augusta mēnesī ir bijis 1,244,786 (pēc SKDS sniegtajiem ārējiem datiem). Savukārt, interneta vidē eksistējošo Cookie lietotāju skaits katrā valstī vairākkārtīgi pārsniedz reālo interneta lietotāju skaitu, kas saistīts ar dažādiem faktoriem, piemēram, vairāku datoru lietošanu uz vienu personu vai vairāku pārlūkprogrammu lietošanu uz viena datora, u.c. Taču viens no būtiskākajiem faktoriem ir sīkdatņu jeb Cookie dzēšana (Clear private data opcija) un jaunu sīkdatņu radīšana.

Šie faktori praktiski neietekmē tādus rādītājus, kā laiks, veiktās lapaspušu apskates, u.c. Taču, lai iespējami precīzāk parādītu reālo lietotāju skaitu (personu skaitu, kas apmeklējušas interneta vietni), katrs statistikas mērītājs pielieto savu unikālu metodoloģiju, lai novērstu iepriekš minēto sīkdatņu dzēšanas kļūdu. Objektīvam lietotāju skaita aprēķinam ir nepieciešami trešās puses dati par interneta lietotāju skaitu valstī, kā arī zināšanas par katra atsevišķa portāla lietošanas īpatnībām. 1000 reāli lietotāji vienā portālā, apmeklējot to ikdienā un katru dienu dzēšot Cookie, var ģenerēt līdz pat 30 000 unikālo Cookie lietotāju mēnesī, kamēr tie paši 1000 lietotāji citā portālā, apmeklējot to tikai 3 reizes mēnesī ar jaunu Cookie, ģenerē tikai 3000 apmeklētājus. Viennozīmīgi, virtuālo lietotāju skaits jebkurā gadījumā norāda uz vietnes lietošanas intensitāti, kas nav mazsvarīgi. Taču, balstoties tikai uz interneta vidē iegūstamo informāciju, viennozīmīgi pateikt, kas slēpjas aiz portāla 30 000 virtuālajiem lietotājiem, diemžēl nav iespējams.

Viens no veidiem, kā cīnīties ar šo Cookie dzēšanas kļūdu ir radīt vienotu sistēmu, kurā tiktu ņemti vērā visi internetu ietekmējošie papildlielumi, tajā skaitā ārējie trešās puses dati. Šādā vienotā sistēmā datus iespējams izsvērt pēc vienotas metodoloģijas, kas attiecīgi ļauj portālus salīdzināt savā starpā. Latvijā un lielā daļā Eiropas šāda sistēma ir gemiusAudience. Latvijā gemiusAudience dati tiek sagatavoti pēc unikālas metodoloģijas, izmantojot vietņu mērījumu sistēmu gemiusTraffic (kas darbojas pēc ESOMAR noteiktajiem drošības kritērijiem), ārējos SKDS datus un gAudience izstrādāto datu izsvēršanas algoritmu. Rezultātā tiek iegūti dati, kuros līdz maksimumam tiek novērsta sīkdatņu dzēšanas radītā kļūda un ir iespējams redzēt vietņu reālo apmeklētāju skaitu mēnesī.

Ja lietotāju skaitam tiek piešķirta būtiska nozīme, ir svarīgi attiecīgu uzmanību vērst arī izmantotās statistikas rādītāju definīcijām un to skaidrojumiem. Kā arī iedziļināšanās katra mērītāja norādītajā metodoloģijā ļaus novērtēt, kas jāņem vērā interpretējot attiecīgos rezultātus, kas ir būtisks priekšnosacījums adekvātam interneta projekta novērtējumam.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu