KP soda «Drogas»; uzņēmums lēmumu pārsūdzēs (49)

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Evija Trifanova/LETA

Konkurences padome (KP) piemērojusi parfimērijas un kosmētikas mazumtirgotājam AS «Drogas» naudas sodu 18 967 latu apmērā par tirgus varas ļaunprātīgu izmantošanu, šodien žurnālistus informēja KP.

Uzspiežot netaisnīgus, nesamērīgus un nepamatotus sadarbības nosacījumus vairumtirdzniecības uzņēmumam SIA «Euro Cosmetics», «Drogas» veicināja tā maksātnespējas iestāšanos. Tāpat «Drogas» rīcība, pieprasot atlaides no saviem piegādātājiem, radīja patērētājiem nelabvēlīgo «ūdensgultas efektu», kad vairumtirgotājs citiem mazumtirgotājiem spiests piedāvāt preces par augstāku cenu, lai kompensētu zaudējumus, kas radušies no sadarbības ar «Drogām».

«Drogām» piemērots maksimālais likumā noteiktais naudas sods par šādu pārkāpumu - 0,05% no iepriekšējā gada neto apgrozījuma. Nosakot sodu, vērā tika ņemts gan pārkāpuma smagums, ilgums un radītās sekas, gan «Drogu» rīcība, kavējot izmeklēšanu, - uzņēmums slēpa pierādījumus, kā arī ilgstoši nesadarbojās ar KP. «Drogām» piemērots arī tiesiskais pienākums no līgumiem ar citiem piegādātājiem izslēgt netaisnīgos nosacījumus.

Lietas izpētes gaitā KP «Drogas» darbībās konstatēja vairākus Konkurences likuma pārkāpumus - mazumtirgotājs nepamatoti atgrieza neiztirgotās preces piegādātājam, tādējādi par savām kļūdām pasūtījumu plānošanā liekot ciest zaudējumus vairumtirgotājam, kam nav šādas iespējas par precēm (kas iepirktas, lai piegādātu «Drogām») nenorēķināties ar saviem piegādātājiem.

Tāpat «Drogas» uzspieda «Euro Cosmetics» ekonomiski nepamatotus atlaižu un mārketinga aktivitāšu maksājumus. Tā, piemēram, tika pieprasītas apjoma atlaides par vienām un tām pašām precēm divas reizes - par mēnesi un vēlāk par gadu. Apjoma atlaides tika pieprasītas arī tad, kad «Drogas» veica lielu pasūtījumu, bet neizpārdotās preces vēlāk atdeva atpakaļ piegādātājam. No «Euro Cosmetics» tika pieprasīta samaksa gadījumos, kad «Drogas» atvēra jaunus veikalus.

«Drogas» arī vienpusēji piegādātājam uzspieda nevienlīdzīgus un neproporcionāli lielus sodus par laikus nepiegādātām precēm. Tā, piemēram, par laicīgi nepiegādātām precēm 23 latu vērtībā tika piemērots līgumsods 200 latu apmērā. Lietā iegūtā informācija ļāva KP secināt, ka sodu sistēmu «Drogas» apzināti izmantoja, pasūtot preces, kuru nav vairumtirgotāja noliktavā, lai varētu piemērot sev izdevīgos sodus.

Tādējādi saskaņā ar «Euro Cosmetics» sniegto informāciju laikā no 2008.gada sākuma līdz 2009.gada pusei «Drogas» norēķinājās vien par apmērām 66% no tai piegādātājām precēm, atlikušo starpību sedzot ar kredītrēķiniem, dažādiem atlaižu maksājumiem un līgumsodiem, kā arī atdodot atpakaļ nerealizētās preces.

Lietas ietvaros KP secināja, ka «Drogu» rīcība, pieprasot no vairumtirgotāja zemākas iepirkuma cenas, nekā tas piedāvā citiem klientiem, radījusi «ūdensgultas efektu» - nespējot piedāvāt zemāku cenu «Drogas», vairumtirgotājs ir spiests to paaugstināt citiem klientiem, paaugstinot cenu līmeni citos veikalos. Piegādātāji apliecināja, ka spiesti veidot dažādus kompensācijas uzkrājumus, rēķinoties ar zaudējumiem no «Drogas» pieprasītajām atlaidēm un bonusiem, kas sadārdzināja preču piegādes cenu.

«Euro Cosmetics» nodarbojās ar sejas un ķermeņa kopšanas līdzekļu dekoratīvās kosmētikas vairumtirdzniecību Latvijā. Lietas izpēti KP sāka pēc «Euro Cosmetics» maksātnespējas administratora iesnieguma. Tā kā tika konstatēts, ka «Drogas» atrodas dominējošā stāvoklī mazumtirdzniecībā skaistumkopšanas un sadzīves preču mazumtirdzniecības tirgū Latvijas teritorijā un tai piemīt tirgus vara attiecībā pret «Euro Cosmetics», šādu netaisnīgu nosacījumu piemērošana ir aizliegta ar Konkurences likumu.

KP skaidroja, ka dominējošais stāvoklis mazumtirdzniecībā būtiski atšķiras no klasiskā dominējošā stāvokļa tirgus varas apjoma ziņā. Uzņēmumam kas atrodas dominējošā stāvoklī mazumtirdzniecībā, piemīt spēja uzspiest netaisnīgus darījuma nosacījumus vai maksājumus piegādātājiem, taču atšķirībā no klasiskā dominējošā stāvokļa nepiemīt spēja rīkoties pilnīgi neatkarīgi no patērētājiem vai konkurentiem. Attiecīgi atrašanās dominējošā stāvoklī mazumtirdzniecībā uzņēmumam uzliek īpašu atbildību, veidojot attiecības ar piegādātājiem.

Jau ziņots, ka 2011.gadā parfimērijas un kosmētikas jomas uzņēmumu topa līdere ar 37,936 miljonu latu apgrozījumu bija AS «Drogas», liecina «Latvijas Tālruņa», «Firmas.lv» un aģentūras LETA biznesa portāla «Nozare.lv» veidotais «Latvijas biznesa gada pārskats 2012».

AS «Drogas» peļņa pieaugusi par 65% - no 2,66 miljoniem latu 2010.gadā līdz 4,39 miljoniem latu 2011.gadā.

Uzņēmuma vadības ziņojumā apgrozījuma pieaugums skaidrots ar vispārējās ekonomiskās situācijas stabilizēšanos un mazumtirdzniecības sektora atlabšanu. 2011.gadā «Drogas» atvēra sešus jaunus veikalus, kā arī turpināja izmaiņas veikalu vizuālajā tēlā. Tāpat paplašināts produktu klāsts.

«Drogas» ir meitasuzņēmums Lietuvā, kas arī nodarbojas ar patēriņa preču mazumtirdzniecību. Lietuvas meitasuzņēmums pagājušo gadu noslēdzis ar peļņu, kā arī nostiprinājis tirgus daļu Lietuvā, atverot divus jaunus veikalus.

Tikmēr pabeigta «Drogas» meitasuzņēmuma Igaunijā likvidācija - no komercreģistra šis uzņēmums izslēgts 2012.gada janvārī.

2012.gadā uzņēmums iecerējis turpināt nostiprināt tirgus daļu Latvijā un atbalstīt veikalu attīstību Lietuvā.

Pirmais veikals «Drogas» atvērts 1993.gada decembrī Rīgā. Kopš 2004.gada jūnija «Drogas» ir starptautiskās mazumtirdzniecības un ražošanas grupas «A.S. Watson» uzņēmums, kuram pieder 13 mazumtirdzniecības zīmoli 18 valstīs Eiropā un Āzijā, kopumā vairāk nekā 3700 veikalu.

AS «Drogas» ir informēta par Latvijas Konkurences padomes lēmumu un gatavojas to pārsūdzēt, portālu «Apollo» informēja AS «Drogas» valdes locekle Monta Strēle.

Plašākus komentārus Strēle nesniedza.

Komentāri (49)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu