Laba ziņa pircējiem - tuvojas pārmaiņas lietoto auto tirgū (399)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Nomadic Lass, CC BY-SA 2.0

«Trīs gadus krāju naudu automašīnai, ilgi pētīju sludinājumus portālā «ss.lv», līdz atradu to, ko vēlējos – skaists modelis, laba cena. Neskatoties uz ne tik jauno izlaiduma gadu, mazs nobraukums...Taču trīs mēnešus pēc automašīnas iegādes, tai sāka lūst viss iespējamais, nespēju vien maksāt par mehāniķu darbu un bezgalīgajām detaļu maiņām. Kāds ieteica veikt auto diagnostiku un atklājās, ka «skaistas jaunietes» vietā esmu mājās atvedis «sagrabējušu večiņu» – automašīnas patiesais nobraukums divas reizes pārsniedza to, kas bija uzrādīts odometrā. Biju nopircis nevis «mācītāja vāģi», bet taksometru.»  Šādi un ļoti līdzīgi stāsti klejo autovadītāju aprindās.

Latvijas iedzīvotāji ir kaismīgi autobraucēji – par to liecina ne tikai pēkšņās latviešiem neraksturīgās temperamenta izpausmes uz ceļiem, bet arī statistika - automašīnu tirgus šī gada otrajā ceturksnī piedzīvojis ievērojamu kāpumu. Salīdzinot šā gada otro ceturksni ar attiecīgo periodu pērn, darījumu skaits ar automašīnām pieaudzis par 2 800 vienībām jeb 22,4%, liecina Baltijas transporta sludinājumu un tirdzniecības portāla «Autoplius.lv» apkopotie dati. Turklāt automašīnu tirgus kāpumu sasniedzis galvenokārt uz lietotu automašīnu importa rēķina – Latvijas iedzīvotāji iegādājas daudz mazāk jaunu automašīnu nekā kaimiņvalstīs.

«Autoplius.lv» apkopotie dati liecina, ka lielākā daļa Latvijā importēto lietoto automašīnu ir sešus līdz desmit gadu vecas. Salīdzinot šī gada otro ceturksni ar attiecīgo periodu pērn, pārdošanas apjoms šajā lietoto automašīnu grupā palielinājies par 47,4% jeb 1 650 vienībām.

Šī situācija paver plašas iespējas krāpniekiem, kas steidzas pircējiem piedāvāt «lētas un labas» automašīnas ar grozītiem odometru rādījumiem jeb «noskrējienu» .

Nevarētu teikt, ka šajā problēmā Eiropas kontekstā esam vientuļi. Saskaņā ar Holandes organizācijas «CRM Used Car Management» aprēķiniem krāpšanās ar odometru rādītājiem Beniluksa valstīs, Francijā un Vācijā katru gadu auto pircējiem izmaksā no 1,5 līdz 2,9 miljardiem eiro gadā. Par to, cik tas varētu maksāt Latvijas lietoto auto pircējiem, tirgus pārstāvji spriest neuzņemas, taču atzīst, ka tā ir ļoti bieža parādība. Ja Eiropā lietotās automašīnas ar grozītiem odometru rādītājiem aizņem 5% līdz 12% no visa lietoto automašīnu tirgus, tad Latvijā šie rādītāji ir krietni vien lielāki – to atzīst daudzi lietoto automašīnu tirgotāji.

«Autoplius.lv» pārdošanas vadītājs Andris Mālnieks sarunā ar portālu «Apollo» atzīst, ka tādas statistikas par Latvijas tirgu šobrīd neesot, taču, salīdzinot ar Eiropu, šie skaitļi varētu būt graujoši. Savukārt lietoto automašīnu salona «Alfa motors» īpašnieks Aivars Ermičs ir pārliecināts, ka automašīnas ar grozītiem odometriem veido ne mazāk kā 80% no visa lietoto automašīnu tirgus Latvijā. Viņam piekrīt arī citi tirgus pārstāvji.

Lai pieliktu punktu šāda veida krāpniecībai, Eiropas institūcijas nolēmušas veikt «lielo tīrīšanu» lietoto automašīnu tirgū visā Eiropā. Eiropas Parlaments (EP) jūlijā apstiprinājis jaunu transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa noteikumu kopumu, kas cita starpā paredz, ka turpmāk tiks novērstas krāpšanās iespējas ar automašīnu nobraukumu. Topošais likums paredz -lai nodrošinātu odometra rādījuma pareizību visā auto ekspluatācijas laikā, katras tehniskās apskates laikā turpmāk tiks reģistrēts tā patiesais nobraukums.

Eiroparlamenta deputāts Krišjānis Kariņš (V) atzīmē, ka topošais likums ievērojami palīdzēs Latvijas pircējiem. «Latviešiem ir teiciens, ka kaķi maisā nevar pirkt, un šis likums ļaus labāk ieskatīties, kas tajā maisā īsti ir, un vai tas vispār ir vai nav kaķis,» saka Kariņš.

Kā tas notiks?

Kariņš prognozē, ka rudenī tiks apstiprināta galīgā likuma redakcija, kas nozīmē, ka tas varētu stāties spēkā 2014.gadā.Taču vēl daudz darba būs jāiegulda, lai elektroniski visu informāciju savienotu kopējā datubāzē. Latvija šajā ziņā jau ir priekšā citām ES dalībvalstīm, jo mums šāda datubāze jau ir pieejama.

Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) norāda, ka nekādas speciālas pārbaudes tehniskās apskates laikā veiktas netiks. Odometra rādījums transportlīdzekļa tehniskās apskates laikā jau šobrīd tiek fiksēts un dati saglabāti CSDD Transportlīdzekļu un to vadītāju reģistrā. Šos datus Latvijas iedzīvotājiem iespējams uzzināt CSDD e-pakalpojumos (https://e.csdd.lv) vai jaunajā CSDD aplikācijā, kur cita starpā ir pieejams maksas pakalpojums, kas ļauj uzzināt informāciju par visām attiecīgā transportlīdzekļa tehniskajām apskatēm, arī – odometra rādījumiem (http://ej.uz/dwtu).

Ievedot transportlīdzekli no kādas citas valsts un reģistrējot to Latvijā, CSDD būs iespējams transportlīdzekļa iepriekšējās reģistrācijas valsts reģistrā pārliecināties par tur pēdējo fiksēto odometra rādījumu un par to sniegt informāciju klientiem.

CSDD norāda, ka krāpniecības identificēšana un lēmums, vai odometra rādījuma izmaiņas veiktas krāpnieciskā nolūkā, būs jāpieņem tiesībsargājošajām institūcijām.

Cenas lietoto automašīnu tirgū celsies?

«Autoplius.lv» pārdošanas vadītājs Andris Mālnieks uzskata, ka gadījumā, ja tiks izveidota stingra vienota Eiropas datu bāze, Latvijas lietoto automašīnu tirgū noteikti būs gaidāms cenu kāpums, jo auto tirgotājiem vairs nebūs iespējas citā valstī iegādāties automašīnas ar lielāku nobraukumu, veikt krāpnieciskas darbības ar odometriem, un pārdot tās Latvijā par lielākām, taču salīdzinoši pievilcīgām summām. Mālnieks gan nav pārliecināts, vai tā tiešām notiks, norādot – ja cilvēki ir atraduši veidu, kā šmaukties līdz šim, tad viņi to darīs arī pēc šādas vienotas datu bāzes ieviešanas.

Par to, ka krāpšanās, neskatoties uz to, ka tas būs sodāms nodarījums, turpināsies, un lietoto auto tirgū nekas nemainīsies, ir pārliecināts kāds lietoto auto tirgotājs, kurš vēlējās palikt anonīms. Viņš atgādināja, ka ar šobrīd pasaulē pieejamajām tehnoloģijām ir iespējams odometrus sagrozīt tā, ka noteikt patieso auto nobraukumu nav iespējams - šāda situācija vērojama ne tikai Eiropā, bet arī visā pasaulē.

«Neviena automašīnas konstrukcija neparedz nobraukuma ierakstīšanu kaut kādā melnajā kastē vai atmiņā, ko pēc tam būtu iespējams fiksēt. Turklāt odometru koriģēšanas iekārtas ir pieejamas brīvā tirdzniecībā visā ES,» stāsta tirgus pārstāvis.

Faktu, ka tagad ar likumu to būs aizliegts darīt, tirgus pārstāvis uzskata tikai par «ķeksīti papīrā». Tirgotājs uzskata, ka nobraukuma kontrole ir praktiski neiespējama, jo pirmkārt, odometrs ikvienai automašīnai var saplīst – jebkurš jauns nomainīts odometrs nobraukumu sāk skaitīt no nulles. Otrkārt, Eiropā ir prakse, ja automašīnai maina motoru, autoserviss, sniedzot savu personīgo garantiju, uzskata par nepieciešamu uzstādīt odometra nobraukumu «pa nullēm». «Odometrs ir tikai elektroniska ierīce, kas uzskaita nobraukto kilometru skaitu, kas ir pakļauta jebkurām citām darbībām,» norāda pārstāvis.

Viņaprāt būtiskāk būtu automašīnu pircējus izglītot par to, cik ilgi var automašīnu ekspluatēt, kādas ir tirgus tendences un kādi ir automašīnu resursi.

«Alfa motors» īpašnieks Aivars Ermičs tomēr uzskata, ka likums būs efektīvs un cenas lietoto automašīnu tirgū viennozīmīgi celsies. Viņš norāda, ka topošais likums ir apsveicams, jo atvieglos daudzu godīgu auto tirgotāju darbu . «To [grozīt odometru rādītājus] vairs nebūs iespējams darīt tik atklāti, jo šobrīd tas notiek ļoti brutāli,» atzīst Ermičs.

Vainīgi arī pircēji

Ermičs gan uzskata, ka liela daļa problēmas ir pašos lietoto automašīnu pircējos: «Latvijā liela daļa pircēju ir neizglītoti un pieļauj šādu situāciju, naivi cerot, ka vietējās auto tirdzniecības vietās tiešām iespējams iegādāties lētu un labu automašīnu. Cilvēki vēlas pirkt lētas automašīnas ar mazu nobraukumu, un tirgus viņiem pieskaņojas,» saka Ermičs.

«Un kur ir aitas, tur arī cirpēji. Līdzīgi kā Latvijas politikā – kāds sola lielākas algas un pensijas, un cilvēki viņam tic un balso, tieši tāpat ir ar lietotajām automašīnām,» saka Ermičs.

Viņš uzsver, ka tiem pircējiem, kas nebūs gatavi pieņemt grozītus odometrus, nāksies maksāt lielākas summas par automašīnu, jo daudzi, šobrīd nespēdami izsekot līdzi patiesajam nobraukumam, sevi māna – varbūt tas tomēr ir reāls.

Autokluba LAMB prezidents Juris Zvirbulis savukārt uzskata, ka šādi pakāpeniski tiks sakārtots lietoto automašīnu tirgus Latvijā. Viņaprāt lietoto automašīnu cenas nepieaugs, pieaugs vienīgi odometru rādītāji. Taču tirgū parādīsies kvalitatīvāks piedāvājums - pakāpeniski pazudīs «pasakainie» piedāvājumi, kur par lētu naudu tiek tirgotas automašīnas ar neatbilstoši nelielu nobraukumu.

Zvirbulis ir pārliecināts - fakts, ka lietoto auto tirdzniecības vietās vairs nebūs lētas automašīnas ar nelieliem odometru rādītājiem neatturēs cilvēkus pirkt automašīnas.

«Sākumā noteikti būs šoks, bet cilvēkiem tāpat automašīnas ir vajadzīgas un tās būs jāpērk. Vienkārši cilvēks būs spiests pirkt automašīnu, kurai odometra rādītājos nebūs 50 000, bet būs 150 000 kilometru nobraukums, bet automašīnas kvalitāti jau tas nemainīs,» saka Zvirbulis.

Viņam gan iebilst Mālnieks, norādot, ka pircējiem tīri psiholoģiski automašīnas ar lielu nobraukumu iegādāties nebūs vēlēšanās.Mālnieks norāda, ka vairāku lietoto automašīnu tirgotāji atklāti saviem klientiem atzīst – mēs odometrus sagrozām jūsu dēļ, jo psiholoģisku apsvērumu dēļ jūs automašīnas ar lielu nobraukumu nepērkat.

Lai nu kā, jaunā situācija liks padomāt tiem auto pircējiem, kas vēlas mānīt sevi ar nobraukumu. «Būs skaidrāk saprotams – ja auto pērc par lētu naudu, tad apzinies, ka kilometri ir sagrozīti. Ja pērc ar deklarētiem mazākiem kilometriem, tad maksā par to vairāk, bet netiec apkrāpts,» atgādina «Alfa motors» īpašnieks Aivars Ermičs.

Jebkurā gadījumā - līdz ar jaunā likuma stāšanos spēkā «nopirkt kaķi maisā» turpmāk arī Latvijas iedzīvotājiem iespēju būs mazāk, jo to, vai «maisā» patiešām atrodas «kaķis» tagad konstatēt būs ievērojami vieglāk.

Komentāri (399)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu