Latvijas zinātnieki ir atzinuši par labu esam atjaunojamo dīzeļdegvielu (22)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Matthew Kenwrick, CC BY-NC-ND 2.0

Latvijas Lauksaimniecības universitātes Tehniskās fakultātes Spēkratu institūta pētnieku veiktā neatkarīgā testā, kurā tika salīdzināti automobiļa ekspluatācijas rādītāji, izmantojot NExBTL atjaunojamo degvielu (hidrogenēta augu eļļa) un standarta fosilo dīzeļdegvielu, noskaidrots, ka NExBTL daudzos parametros līdzinās vai pārspēj fosilo dīzeļdegvielu un nākotnē tā varētu būt videi draudzīga fosilās degvielas alternatīva.

«Veiktie pētījumi ir tikai aizsākums plašākai šīs degvielas izpētei Latvijā, un tie rada pozitīvu priekšstatu par šīs degvielas izmantošanas potenciālu nākotnē. Pēc iegūtajiem rezultātiem var secināt, ka tādi parametri kā automobiļa jauda un griezes moments praktiski nav mainījušies, pat nedaudz uzlabojušies. Degvielas tilpuma patēriņš ir palielinājies vidēji par 4%, tomēr tas izskaidrojams ar atšķirīgo degvielas blīvumu. Pārrēķinot degvielas patēriņu masas vienībās, tas ir līdzvērtīgs fosilās dīzeļdegvielas patēriņam. Būtiskas pozitīvās iezīmes vērojamas arī, analizējot izplūdes gāzu sastāvu. NExBTL dažādos režīmos salīdzinājumā ar fosilo degvielu uzrāda NOx atgāzu komponentes samazinājumu vidēji par 6.8%, nesadegušo ogļūdeņražu - par 37.5%, SO2 - par 13.1%, CO2 - par 5%. Tvana gāze (CO) auto izplūdes gāzēs, izmantojot NExBTL atjaunojamo dīzeļdegvielu, netika konstatēta vispār. Tuvākajā nākotnē pētījumus paredzēts turpināt, nosakot NExBTL degvielas ietekmi uz automobiļu ilgizturību, kā arī šīs degvielas izmantošanas rādītājus atšķirīgas konstrukcijas spēkratos,» stāsta Vilnis Pīrs, inženierzinātņu doktors, LLU Spēkratu institūta docents.

Tests tika veikts LLU Alternatīvo degvielu zinātniskajā laboratorijā šī gada aprīlī un maijā. Kopā tika testēti divi degvielas paraugi - NExBTL un standarta dīzeļdegviela. Eksperimentos noteikta automobiļa jauda, griezes moments, degvielas patēriņš un izplūdes gāzu sastāvs dažādos braukšanas režīmos ar katru no testētajiem degvielu paraugiem.

NExBTL atjaunojamā dīzeļdegviela arī citviet pasaulē testos ir pierādījusi sevi kā ļoti augstvērtīgu dīzeļdegvielu. Trīs gadus ilgā testā ap 300 Helsinku sabiedriskā transporta autobusu izmēģināja šo atjaunojamo degvielu, nobraucot vairāk nekā 50 miljonus kilometru. Aviokompānija «Lufthansa» bija pirmā aviokompānija pasaulē, kas uzsāka NExBTL atjaunojamās degvielas izmantošanu komercreisos. Arī autobūves nozares pārstāvji Vācijā pēc NExBTL lietošanas «Mercedes-Benz» autobusos un kravas auto, novēroja būtisku izmešu samazināšanos salīdzinājumā ar fosilo degvielu, tādēļ auto ražotājs atzinis NExBTL par izcilu produktu.

NExBTL ir «Neste Oil» premium kvalitātes atjaunojamā dīzeļdegviela, kura tiek iegūta hidrogenizējot dažādas augu un dzīvnieku pasaules izcelsmes eļļas - palmu augļu eļlu, dzīvnieku un zivju tauku pārpalikumus, rapšu un sojas eļļu. Nākotnē izejmateriālu klāsts tiks paplašināts ar biomasu, aļģēm un mikroorganismiem. Šobrīd NexBTL tiek ražota trīs «Neste Oil» rūpnīcās - Somijā, Nīderlandē un Singapūrā, gadā saražojot līdz pat diviem miljoniem tonnu atjaunojamās dīzeļdegvielas NExBTL.

Komentāri (22)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu