LIZDA pieprasa valstij pārtraukt represīvas skolu inspekcijas

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Apollo

Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) pieprasa Izglītības kvalitātes valsts dienestam (IKVD) pārtraukt «nekorektas pārbaudes», kurās skolotājiem liek uzrādīt mācību priekšmetu tematiskos plānojumus.

LIZDA vadība šodien Saeimas Izglītības, kultūras, zinātnes komisijas sēdē uzklausīs IKVD vadības skaidrojumus par sāktajām pārbaudēm, kuru laikā inspektori pieprasa skolotājiem uzrādīt skolas administrācijas apstiprinātus mācību priekšmetu tematiskos plānojumus.
Arodbiedrība saņēmusi informāciju, ka pārbaudes skolās sāktas pēc Nacionālās drošības padomes rīkojuma. Rīkojums paredz no šī gada 12.septembra Latvijas skolās sākt īpašas pārbaudes ar mērķi pārliecināties par vispārējās izglītības satura īstenošanu, īpaši pārbaudot latviešu valodas, literatūras un Latvijas vēstures mācīšanu.

Nacionālās drošības padomē šāds rīkojums nav ticis pieņemts, pavēstīja Valsts prezidenta kancelejā, norādot, ka drošības padomes sēžu darba kārtība un pārrunātais netiek komentēts. Uz jautājumu, kāpēc ir radies šāds pārpratums, prezidenta kancelejā atbildēja, ka tas ir jājautā avotam, kurš ir izplatījis šo ziņu.

«Mācību priekšmeta tematiskais plānojums ir skolotāja individuālais darba dokuments, kas apliecina pedagoga radošo brīvību un kuram spēkā esošajos valsts normatīvajos aktos nav noteikta normatīvā regulācija. Līdz ar to nav pamatotas skolu darbības vērtētāju izvirzītās prasības šī darba dokumenta saturam vai formai un nebūtu pieļaujams tematiskos plānojumus izmantot plānotā vai notikušā mācību procesa kontrolei,» uzsver LIZDA vadība.

LIZDA partnera - Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas - valdes sēdē šī mācību gada sākumā IKVD vadītājs Aivars Stankevičs uz jautājumu, kāpēc tiks pārbaudīti dokumenti, kas nav obligāto dokumentu sarakstā, esot atbildējis: «Nedebatēsim! Ko vajadzēs, to pārbaudīs!» Savukārt, jautāts par pārbaužu iemeslu, atbildē vairākkārt uzsvēris, ka tā esot ierobežotas pieejamības informācija.

Arodbiedrība uzsver, ka visām novērtēšanas formām, kurās ir iesaistīti skolēni, skolotāji un skolas, jābūt saprotamām un saskaņotām ar skolotājiem un izglītības organizācijām. Galvenais princips, kas ir jāizmanto visās novērtēšanas formās, ieskaitot skolotāju darba novērtēšanu, ir pašvērtējums. Skolotāju pārbaudei un novērtēšanai ir jābalstās uz uzticēšanos un aktīvu pārbaudāmo līdzdalību.

Arī Pasaules Izglītības darbinieku arodbiedrība iebilstot pret represīviem skolu inspekcijas modeļiem, kas var novest pie tā, ka skolas koncentrējas galvenokārt uz to, kas tiek inspicēts, līdz pat inovāciju ierobežošanai, mācību programmu sašaurināšanai un skolotāju pašvērtējuma pazemināšanai, stresa radīšanai.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu