Par kopīgiem mērķiem pirms jaunā mācību gada

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Apollo

Jau nākamajā nedēļā pedagogi un izglītības iestāžu vadītāji pulcēsies vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestāžu vadītāju un pedagogu reģionālajās konferencēs «Dialogs un saskaņota rīcība izglītībā». Tās organizē Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) sadarbībā ar Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību (LIZDA) un izglītības pārvaldēm.

Mērķis - virzība uz saskaņotu rīcību
Saskaņota rīcība ir viens no pamatprincipiem, lai izglītības sistēmu pilnveidotu atbilstoši pedagogu, izglītojamo, darba devēju, valsts un visas sabiedrības prasībām un vajadzībām. Bet vai nav tā, ka jēgpilns dialogs un līdz ar to arī saskaņota rīcība, kas virzīta uz vienotu mērķi, dažkārt izpalikusi? Nereti veltīgi tērēta enerģija un laiks, lai norādītu uz citu kļūdām, bet vai tas virza uz mērķi un visiem vajadzīgu rezultātu? Tieši šī iemesla dēļ, uzsākot jauno mācību gadu, jāvienojas par kopīga darba turpinājumu vienota mērķa vārdā. Tāpēc pedagogi, izglītības iestāžu vadītāji, LIZDA, Latvijas izglītības vadītāju asociācija (LIVA) un pašvaldības ir aicināti kopā - 15.augustā Kurzemes reģionā – Talsos, 16.augustā Zemgales reģionā – Jelgavā, 17.augustā Vidzemes reģionā – Valmierā, 22.augustā Latgales reģionā Daugavpilī un noslēgumā 23.augustā Rīgas reģionā – Rīgā.

Izglītības un zinātnes ministre Baiba Rivža akcentē: «Kā izglītības un zinātnes ministre par vienu no savas darbības prioritātēm esmu izvirzījusi sociālās partnerības stiprināšanu un kopīgu sadarbību, bez kā nav iedomājama sekmīga izglītības attīstība. Tieši šī iemesla dēļ reģionālās konferences redzu kā turpinājumu līdzšinējai sadarbībai jaunā kvalitātē, kad īsi pirms jaunā mācību gada klātienē – katrā Latvijas reģionā, kopā ar izglītības darbiniekiem mums būs iespēja diskutēt un vienoties par turpmākajiem mērķiem, par vienotu un saskaņotu rīcību izglītībā.» Līdzīgi domā arī Latvijas izglītības un zinātnes arodbiedrības pārstāvji: «LIZDA konferencēs sagaida konstruktīvu, pozitīvu diskusiju, kas ļautu vienoties par problēmu risināšanas pamatprincipiem un iezīmētu būtisku pavērsienu izglītības sistēmas sakārtošanā.»

Konferencēs tiks skatīti visi pedagogu prasībās ietvertie jautājumi
Pamatojoties uz šī gada maijā IZM saņemtajām pedagogu prasībām, konferenču laikā tiks veidotas piecas darba grupas, kurās iecerēts aktīvi strādāt, lai apkopojot piecu reģionālo konferenču rezultātus, IZM sadarbībā ar sociālajiem un sadarbības partneriem turpinātu sadarbību pedagogu darba kvalitātes uzlabošanā, atalgojuma sistēmas pilnveidošanā, skolas un ģimenes sadarbības veidošanā, mūsdienīga vidējās izglītības satura ieviešanā, Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļu piesaistē izglītības infrastruktūras un pedagogu profesionalitātes stiprināšanai, kā arī tādas izglītības īstenošanai, kas atbilst Latvijas un Eiropas Savienības darba tirgus prasībām.

Konferenču darbu plānots organizēt trijās daļās - sākumā plašākos ziņojumos iepazīstinot ar IZM un LIZDA skatījumu uz situāciju Latvijas izglītības sistēmā, tās priekšrocībām un trūkumiem, kā arī piedāvātajiem attīstības risinājumiem, ņemot vērā katra reģiona specifiku. Pēc tam paredzēts darbs tematiskajās darba grupās, bet konferences noslēgumā plānots darba grupu kopsavilkums, kurā darba grupas iepazīstinās ar galvenajiem secinājumiem un priekšlikumiem, lai pilnveidotu izglītības procesu katrā reģionā. Darba grupu rezultāti būs pamats Latvijas Pedagogu foruma saturiskajiem virzieniem, kas plānots oktobrī. Konferenču darbs tiek veidots tā, lai rezultātā būtu panākts vienots viedoklis un priekšlikumi tālākai rīcībai dažādās izglītības jomās.

Konferencēs veiks pētījumu par līdzšinējo sadarbību
Konferenču laikā IZM veiks pedagogu aptauju par pašlaik esošajām dialoga iespējām un to efektivitāti. Pedagogu konferencēs plānots pulcēt ap 2000 Latvijas skolotāju, tāpēc iegūtie aptaujas rezultāti būs vērtīgs informācijas avots, kas ļaus uzzināt par pašreizējo informācijas apmaiņas efektivitāti un ieskicēs virzienus, kā tos uzlabot. Aptaujas dati tiks apkopoti un ar tiem varēs iepazīties IZM mājas lapā, Latvijas Pedagogu forumā un citviet. IZM vēlas pilnveidot informācijas apmaiņas procesu un saturu, lai nodrošinātu izglītības darbinieku informētību par IZM iniciatīvām, darbību un veicinātu pedagogu iesaisti lēmuma pieņemšanas procesā.

Nepieciešama vienotība un attieksmes maiņa
Konferences tiek rīkotas, lai IZM, LIZDA un pedagogi, iespējams arī karstās diskusijās, apzinātos, ka mērķis ir viens un ceļš uz to kopīgi ejams, ka gan pedagogi, gan IZM strādājošie ir sava amata pratēji ar vēlmi strādāt sabiedrības labā. «Paredzētās reģionālās konferences lieliski noder, lai apliecinātu, ka visas puses - skola, vecāki, ministrija sadarbojas un streikiem, ultimātiem nav vietas. Ļoti ceru, ka šajā darbā nebūs tikai problēmu apzināšana, bet galvenokārt, risinājumi un rīcības izstrāde tuvākam un tālākam laikam. Piemēram, par skolas iekšējās kārtības noteikumiem un to ievērošanu ikdienā. Par pedagogu tālākizglītību un viņu darbu ar mūsu bērniem. Par vecāku lomu bērnu audzināšanā. Ja šajās konferencēs notiks pieredzes apmaiņa un kopīga ceļa izstrāde, tad izglītības politika skolā atgūs otro elpu,» prognozē Latvijas vecāku apvienības «Visi» priekšsēdētājs Kārlis Boldiševics.

Arī IZM iestājas par būtisku attieksmes maiņas nepieciešamību, tajā skaitā par sabiedrības attieksmes maiņu. Pedagoga profesijas prestižs Latvijā celsies tikai tad, ja mainīsies paša skolotāja, skolēnu, plašsaziņas līdzekļu, vecāku un visas sabiedrības attieksme pret skolotāja profesiju. Pedagogu darba un izglītības kvalitāte celsies tikai tad, ja svarīgi lēmumi tiks pieņemti iesaistoties visām pusēm un mērķi sasniegti, īstenojot skaidri definētus uzdevumus. Pārmaiņas izglītībā vienmēr ir smagnējas un sarežģītas, jo to ieviešana prasa ilgu laiku un resursus, tāpēc jo īpaši tās prasa rūpīgu plānošanas un izvērtēšanas darbu.

Tātad – uz tikšanos!
Pedagogi, pašvaldību pārstāvji, LIZDA un LIVA pārstāvji – esiet atsaucīgi un gatavi kopīgam darbam! Tikai tad mēs visi kopā radīsim Latvijas sabiedrībai atbilstošu izglītības sistēmu un apstākļus, kas ļauj skolotājam kvalitatīvi strādāt un saņemt ieguldītajam darbam atbilstošu atalgojumu.

«Esmu pārliecināta, ka es kā ministre un ikviens reģionālo konferenču dalībnieks gan Kurzemē, Zemgalē un Vidzemē, gan Latgalē un Rīgā, iegūs sev vērtīgas atziņas, noderīgu informāciju un pozitīvas emocijas turpmākajam darbam, jo izglītība ir mūsu visu kopējā lieta un atbildība,» uzsver B.Rivža.

http://web2.izm.gov.lv/default.aspx?tabID=2&lang=1&id=3506


• Struktūrfondu atbalsts pedagogiem – darba grupā tiks izvērtētas iestrādes un paveiktais, ko izglītības jomā ir devis 2004.-2006.gada plānošanas perioda Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu finansējums IZM pārraudzības aktivitātēs. Pārstāvji no Nacionālo programmu projektiem informēs, kādas problēmas ar ES struktūrfondu finansējumu tiek risinātas, kā ikviens no skolotājiem var iesaistīties projektos, kāds atbalsts nākamajā mācību gadā dažādos tālākizglītības projektos plānots skolotājiem. Tāpat skolotāji tiks informēti par 2007.2013.gada ES struktūrfondu skolotāju atbalsta aktivitātēm, kuras plānots uzsākt jau tuvākajā laikā.

• Vidējās izglītības saturs – par darba grupas mērķi izvirzīts kopējā diskusijā izvērtēt Izglītības satura un eksaminācijas centra izstrādātās Vispārējās vidējās izglītības satura koncepcijas apspriešanas gaitā saņemtos priekšlikumus, vērtēt koncepcijā iekļautā mācību satura apraksta atbilstību darba tirgus prasībām, vienoties par priekšlikumiem koncepcijas pilnveidei un izstrādāt priekšlikumus koncepcijas sekmīgai ieviešanai.

• Skolas un ģimenes sadarbība – darba grupā diskutēs par to, ko ģimene sagaida no skolas un skolotāja, ko skolotājs sagaida no ģimenes, kādos gadījumos būtu nepieciešams aktīvi sadarboties ar vecākiem un kāds būtu veiksmīgākais ģimenes un skolas sadarbības modelis nākotnē un kā to izveidot. Darba rezultātā tiktu apzināta un popularizēta pozitīvā pieredze skolas un ģimenes sadarbībā, apkopoti ieteikumi skolas un ģimenes sadarbības pilnveidei, kā arī rasti priekšlikumi, kā veidot skolēnu, vecāku un skolotāju uz savstarpēju cieņu un uzticēšanos balstītu līdztiesīgu sadarbību.

• Pedagoga darba kvalitāte – darba grupā tiks diskutēts par pedagogu profesionālo pilnveidi (jaunumi pedagogu profesionālās pilnveides prasībās), pedagogu profesionālo karjeru – kādas iespējas, ietekmes faktori, pedagogu darba kvalitātes novērtēšanas iespējas, kā arī par pedagogu darba samaksas pilnveidi – aktualitātēm, problēmām un to iespējamiem risinājumiem šobrīd un nākotnē.

• Izglītības atbilstība darba tirgus prasībām – tiks analizēta darba tirgus specifika katrā reģionā un izvirzītās prasības absolventiem, Latvijas un Eiropas Savienības prasības vidējai un augstākajai izglītībai un profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanai mūža garumā, kā arī tiks diskutēts par IZM Nacionālās programmas projektu «Vienotas metodikas izstrāde profesionālās izglītības kvalitātes paaugstināšanai un sociālo partneru iesaistei un izglītošanai» un pedagogu tālākizglītību un profesionālo pilnveidi. Diskusijās tiks aktīvi iesaistīti reģionālo profesionālo izglītības un nodarbinātības sekretariātu vadītāji un Latvijas Darba devēju konfederācijas pārstāvji.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu