Par padziļinātu mācību priekšmetu mācīšanu Latvijas skolās

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Apollo

Šajā mācību gadā vispārējās pamatizglītības programmas ar padziļinātu kāda mācību priekšmeta apguvi īsteno 51 izglītības iestādē, 54 programmās, kopskaitā tās apgūst 13 790 skolēnu, informēja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) Komunikācijas nodaļā.

Tas ir par deviņām skolām vairāk nekā pērn. Visvairāk jeb 17 programmas katrā ir mūzikas un valodu jomā.

Programmas ar padziļinātu kāda mācību priekšmeta apguvi daudzās skolās pastāv jau tradicionāli, agrāk tās sauca par «novirzienu skolām». Vispazīstamākās bija skolas, kurās padziļināti mācīja mūziku, piemēram, Rīgas 6.vidusskola, vai svešvalodas, piemēram, Rīgas Angļu ģimnāzija.

Ieviešot finansēšanas modeli «Nauda seko skolēnam», kad, aprēķinot normēto bērnu un skolēnu skaitu katrā izglītības pakāpē, piemēro koeficientus, radās nepieciešamība noteikt koeficientu arī šīm izglītības programmām, kurās padziļināti tiek mācīts kāds no mācību priekšmetiem vai programma papildināta ar mācību saturu padziļinošu mācību priekšmetu, jo pretējā gadījumā izglītības iestādei varētu rasties problēmas apmaksāt pedagogu ieguldīto papildu darbu. Tā, piemēram, mūzikas novirziena pamatskolās ar padziļinātu mūzikas apguvi katram skolēnam ir vismaz viena individuālā papildu nodarbība instrumenta spēlē.

Padziļinātās izglītības programmas mērķis ir paplašināt un padziļināt skolēnu zināšanas konkrētajā mācību priekšmetā. Ir vairākas lauku skolas, kurās skolēnu skaits ir neliels, bet kuras piedāvā padziļināti apgūt izglītības programmas, veidojot arī sasaisti ar novada teritorijā esošajā profesionālās izglītības iestādē apgūstamajām profesijām, piemēram, Saldus novada Pampāļu pamatskola, kurā padziļināti apgūst informātiku, savukārt Saldus Profesionālā vidusskola pamatskolu absolventiem piedāvā mācīties izglītības programmu «Datorsistēmas».
Izglītības iestādei, kura īsteno izglītības programmas ar padziļinātu mācību priekšmetu apguvi, IZM jāiesniedz informācija par šīs izglītības programmas mācību priekšmetu stundu plānu un apmaksājamo stundu skaitu. Ņemot vērā programmu izvērtējumu rezultātus, programmu īstenošanai skolas saņem papildu finansējumu - skolēnu skaitam šajās programmās pamatizglītības pakāpē piemēro koeficientu 1,3.

Komisija, saņemot izglītības iestādes pieteikumu, izvērtē, vai programma atbilst konkrētā mācību priekšmeta standartam un tiešām sniedz bērnam papildu zināšanas. Arī darba grupā, kura strādā pie finansēšanas principa «Nauda seko skolēnam» pilnveides, tiek apspriesti jautājumi saistībā ar padziļināto mācību priekšmeta mācīšanu skolās.

Skola pamatizglītības posmā var mācīt padziļināti tikai tos mācību priekšmetus, kuri ir mācību plānā, padziļināti nevar mācīt, piemēram, komunikācijas pamatus.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu