Pētījums: Latvijas skolotāji darbojas visai autoritāri

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Apollo

Latvijas skolotāji savā darbā izmanto visai autoritāras darba metodes, secināts pētījumā «Skolotāju tolerances barometrs».

Kā secinājuši pētījuma autori Ivars Austers, Marija Golubeva un Ieva Strode, daudzi skolotāji Latvijā sabiedrībā un darbā paļaujas uz autoritāti un hierarhiju, nevis sadarbību ar skolēniem un savstarpēju cieņu.

Skolotāju atbildes liecinot, ka, saskaroties ar jautājumiem par toleranci un sabiedrības dažādību, skolotāji retāk meklē palīdzību kursos un metodiskajā literatūrā, bet biežāk paļaujas uz savu dzīves pieredzi. Tāpat daļa skolotāju neesot gatava klasē novērst un risināt konfliktus, kas ir saistīti ar skolēna atšķirību no citiem, piemēram, tautību, rasi vai seksuālo orientāciju.

Kā norādīja pētījuma autori, skolotājiem pietrūkst orientieru tolerances tēmās un izpratnes par to, ko aptver tolerances jēdziens un cieņa pret dažādību.

Pētījums balstās uz skolotāju aptauju 48 skolās visā Latvijā ar latviešu, krievu un poļu mācībvalodu. Pētījuma mērķis bija izpētīt skolotāju attieksmi pret cilvēku dažādību, pedagogu gatavību mācīt toleranci, kā arī viņu iespējamās reakcijas uz neiecietības izraisītām konfliktsituācijām klasē.

Autori norādīja, ka izglītības veidotāji nereti izvairās no tolerances jautājumu akcentēšanas politikas dokumentos, vairāk uzsverot patriotiskās audzināšanas aspektus.

Tai pašā laikā Īpašu uzdevumu ministra integrācijas lietās sekretariāta pārstāvis izteicis gatavību sadarboties ar pētniekiem, lai dokumentos iestrādātu pētījumos paustās ideja un ieteikumus. Tāpat gatavību sadarboties jau izteicis Izglītības satura un eksaminācijas centrs, lai tālākizglītības programmās iekļautu pētījuma rekomendācijas.

Kā norādīja «Sorosa fonda - Latvija» Cilvēktiesību un sociālās integrācijas programmas direktore Liesma Ose, pētījums ir labs un tam ir vajadzīgs turpinājums. Tai pašā laikā viņa atzina, ka «nevar mūžīgi pētīt, ir kaut kas arī jādara».

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu