Pirmsskolas bērnu veselība un gatavība skolai

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AFI

Valsts speciālās izglītības centra Metodiskā darba nodaļa ir analizējusi 2008./2009.mācību gadā iegūtos un apkopotos statistikas datus par pirmsskolas vecuma bērniem, kas izglītojas pirmsskolas izglītības iestādēs vai piecgadīgo un sešgadīgo bērnu grupās skolās.

Salīdzinot ar iepriekšējo mācību gadu, 2008./2009.mācību gadā vairāk bērnu apmeklē pirmsskolas izglītības iestādes un skolu piecgadīgo un sešgadīgo bērnu grupas - 81 025 bērni vecumā no 1,5 gada vecuma līdz 7 (8) gadu vecumam (2007./2008.mācību gadā - 79 465 bērni), tai skaitā, 62 828 bērni apmeklē pirmsskolas izglītības iestādes, portālu «Apollo» informēja Māra Liepniece, Valsts speciālās izglītības centra Metodiskā darba nodaļas vadītāja un Armands Kalniņš, Valsts speciālās izglītības centra nodaļas vadītājs.

Speciālo pirmsskolas izglītības programmu šajā mācību gadā apgūst ievērojami vairāk, kopumā - 6 118 bērni (2007./2008.mācību gadā - tikai 4 323 bērni). No viņiem 3 132 bērni ar vidēji smagiem un smagiem veselības un attīstības traucējumiem apmeklē speciālās pirmsskolas izglītības iestādes (2007./2008.mācību gadā - 3 186 bērni), tātad izglītojamo skaits šajās iestādēs kopumā būtiski nemainās. Toties ievērojami mainījies to bērnu skaits, kuri apmeklē speciālās grupas vispārējās pirmsskolas izglītības iestādēs, šajā mācību gadā - 2 986 bērni (2007./2008.mācību gadā - tikai 1 137 bērni). Jāuzsver, ka speciālās pirmsskolas izglītības programmu var apgūt tikai tad, ja ir atbilstošs pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums.

11 160 bērniem, kuri apgūst vispārējo pirmsskolas izglītības programmu, skolotāji sadarbībā ar atbalsta speciālistiem ir konstatējuši dažāda veida traucējumus.

Kopumā konstatēti 14 082 dažāda veida traucējumi (vienam bērnam var būt arī vairāki traucējumi):

• 8 936 runas un valodas traucējumi;

• 1 758 somatiskas saslimšanas;

• 1 218 redzes traucējumi;

• 876 fiziskās attīstības traucējumi;

• 574 jauktie attīstības traucējumi.

• 125 dzirdes traucējumi;

• 597 cita veida traucējumi vai speciālās vajadzības.

Var secināt, ka turpmāk pieaugs to bērnu ar speciālām vajadzībām skaits, kuri uzsāks mācības skolās. Tas jāņem vērā, veidojot izglītības politiku pašvaldībās. Jāuzsver, ka nepieciešams vairāk pievērsties agrīnajai diagnostikai, kas iespējami savlaicīgi var atklāt speciālās vajadzības, tātad agrāk iespējams sākt palīdzēt šiem bērniem. Iekavēta palīdzības sniegšana samazina pasākumu efektivitāti, traucējumi var kļūt neatgriezeniski vai grūtāk pārvarami. Laikus neveikta diagnostika var negatīvi ietekmēt šo cilvēku iespējas pilnvērtīgi dzīvot sabiedrībā un strādāt, bet perspektīvā viņu atbalstam un integrācijai būs nepieciešami daudz lielāki finanšu resursi.

Valsts speciālās izglītības centrs izveidots 2007.gada 2.aprīlī un ir izglītības un zinātnes ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Centra darbības mērķis ir sekmēt izglītojamo spējām, veselības stāvoklim un attīstības līmenim atbilstošas izglītības ieguvi, kā arī koordinēt speciālās izglītības atbalsta sistēmas darbību Latvijā. Viena no centra funkcijām ir sniegt metodisku un praktisku palīdzību pašvaldībām un to institūcijām speciālās izglītības jomā. Savukārt, centra sastāvā esošā Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija koordinē pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju darbību un sniedz tām metodisku atbalstu

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu