Tagad var ātrāk izsaukt neatliekamo medicīnisko palīdzību

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Apollo

Katru diennakti Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta Operatīvās vadības centrā (113 dispečercentrā) tiek saņemti līdz pat 2000 iedzīvotāju zvanu, bet mediķu brigādes visā Latvijā steidzas palīgā līdz pat 1300 pacientiem vai cietušajiem, portālu «Apollo» informēja Ilze Bukša, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta Komunikācijas nodaļas vadītāja.

Savukārt vidēji 25% gadījumu, pieņemot izsaukumus, bijušas grūtības ātri noteikt precīzu cietušā atrašanās vietu, kas nereti kavē brigādes ierašanos. Lielākoties šādi gadījumi ir situācijās, kad izsaucējs atrodas svešā, nepazīstamā vietā vai nezina atrašanās vietas adresi.

Līdz šim mediķu brigādi nosūtīt izsaukumā bija iespējams visātrāk, ja zvanītājs nosauca adresi, kur atrodas pacients vai cietušais (pilsēta/pagasts, novads, iela, mājas nosaukums).

Līdz ar NMP dienestā ERAF projekta ietvaros ieviestajām informācijas sistēmām un uzsākto sadarbību ar Lattelecom, NMP dienesta 113 dispečeriem turpmāk būs iespēja ātri un precīzi noteikt izsaukuma vietu arī pēc citiem zvanītāja minētiem parametriem vai izsaukuma vietai tuvumā esošiem orientieriem - veikaliem un citām tirdzniecības vietām, izglītības un kultūras iestādēm, degvielas uzpildes stacijām, sabiedriskā transporta pieturvietām, dzelzceļa stacijām u.c., kā arī nosaucot mobilajā telefonā atrodamās GPS koordinātes.

ERAF projekta ietvaros NMP dienests ieviesis nepieciešamo tehnoloģisko nodrošinājumu un jaunus informācijas sistēmas risinājumus izsaukuma vietas noteikšanai. 113 dispečers varēs noteikt izsaukuma vietu pēc zvanītāja nosauktām ģeogrāfiskās pozicionēšanas koordinātēm, kas atrodamas mobilajā telefonā, un izsaukuma maršrutu kartes veidā operatīvi nosūtīt brigādei uz mašīnu, lai mediķi nekavējoties dotos palīgā. Īpaši svarīgi tas ir situācijās, kad zvanītājs nezina, kur atrodas un nevar nosaukt pat aptuvenu atrašanās vietu - piemēram, vasarā iedzīvotāji aktīvi atpūšas pie ūdenstilpnēm svešās, mazapdzīvotās vietās, dodas makšķerēt, rudenī mežos sēņo, ogo, veic meža darbus u.c. Diemžēl nereti šādās situācijās, notiekot nelaimei, iedzīvotāji glābšanas dienestiem nespēj izstāstīt, kur viņi atrodas.

Lai nodrošinātu operatīvāku ātrās palīdzības izsaukumu pieņemšanu no iedzīvotājiem, NMP dienests izveidojis arī sadarbību ar Lattelecom un mediķu rīcībā nonākusi datu bāze, ar ko ikdienā jau daudzus gadus veiksmīgi strādā Uzziņu dienesta 1188 operatori.

Ja iedzīvotājiem nav zināma adrese un viņi atrodas, piemēram, sabiedriskā vietā svešā pilsētā, mazapdzīvotā vietā u.c., turpmāk NMP dienesta dispečeriem pietiks ar informāciju par kādu notikuma vietai tuvumā esošu orientieri (piemēram, degvielas uzpildes stacijas, veikala vai citas tirdzniecības vietas, izglītības vai kultūras iestādes nosaukumu, autobusa pieturvietu u.c.). Dispečeru rīcībā nodotā Uzziņu dienesta 1188 datu bāze ļaus īsā mirklī noskaidrot izsaukuma adresi un nekavējoties nosūtīt izsaukuma maršrutu kartē tuvākajai brīvai brigādei. Uzsāktā sadarbība ar Lattelecom palīdzēs uzlabot ātrās palīdzības izsaukšanas kvalitāti un operativitāti, kā arī paātrinās brigādes nokļūšanu pie pacientiem un cietušajiem visā Latvijā.

*NMP dienests realizē Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) finansētu projektu «Vienotas neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas un dispečeru centru izveide».

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu