Kā jau katru gadu tuvojoties vasarai, pienāk tas laiks, kas liek pat katram bravūrīgākajam 12.klases skolniekam paņemt mācību grāmatas rokās un gatavoties nenovēršamajam jeb valsts pārbaudes darbiem. Domāju, ka īpaši nebūtu jāpaskaidro, cik nozīmīgi tas ir katram skolniekam viņa turpmākās izglītības un karjeras izvēlē, katrs saprot, ka pat viens procenta punkts var izšķirt - būt vai nebūt. Par to arī «padomājuši» eksāmena sastādītāji, un kā pēc Ingrīdas Kamarūtes (VISC valsts pārbaudījumu sagatavošanas nodaļas vadītāja) paskaidrojuma Saeimas izglītības, kultūras un zinātnes komisijā, var spriest, šogad netika pieļautas nopietnas kļūdas un šīs mazās nepilnības, kas tomēr tika konstatētas , piemēram, angļu valodas eksāmena atbilžu lapā, bija apzināti sajukti, lai pārbaudītu ne tikai skolēnu zināšanas, bet arī spēju būt precīziem paaugstināta stresa apstākļos. Taču izpētot tuvāk šo angļu valodas eksāmenu, atradu, ka šīs nav vienīgās nepilnības. Patiesībā situācija ir stipri nopietnāka – klaja amatpersonu nolaidība, kas liek apšaubīt šī eksāmena tiesiskumu.
Vai šī gada angļu valodas eksāmens ir tiesisks?
Mūsu izglītības sistēma ir nodefinējusi, ka skolās ir jāmāca British English, ko laikam, man nesaprotamu iemeslu dēļ, eksāmena veidotāji bija piemirsuši, jo lasīšanas uzdevumā skaidri norādīts avots, un šis avots nav neviens cits kā visiem labi zināmais «USA Today». Kas ir vēl interesantāk - šajā resursā nepavisam netiek izmantota British English, bet gan American English. Jautājums, kāda mārrutka pēc skolēniem tiek jauktas galvas ar līdzīgām, bet tajā pat laikā dažādām valodām? Vai tas arī ir kārtējais pārbaudījums skolēnu modrībai? Izpētot uzdevumu tuvāk (uzdevums ir par filmu recenzijām) , ir skaidrs ka netikai tas neatbilst valodas prasībām, bet arī nemazākajā mērā nenosaka skolēna zināšanas angļu valodā, bet gan orientēšanos kino mākslā!
Bet ar to šī angļu valodas eksāmenu sāga nebeidzas, jo nākošajā lasīšanas uzdevumā, kas atkal sakritības pēc ir American English, pie kura jau acīm redzot skolēniem tā kā jau būtu jabūt pieradušiem, ir jāveic lasīšanas uzdevums par «Pepsi» un «Coca Colu» amerikāņu skolās. Interesanti šeit ir tas, ka tas ir izkopēts 1 pret 1 no «USA Today», kas liek apšaubīt eksāmena aprobāciju, jo nav iespējams, ka apkopojot aprobācijas rezultātus nav nepieciešami uzlabojumi! Pats jautrākais gan man šķiet autortiesību pārkāpums, jo zem raksta melns uz balta stāv rakstīts - Copyright 2007 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed, kas pāris vārdos nozīmētu: Tev nebūs šo rakstu izmantot angļu valodas eksāmenā! Domāju, ka mēs neesam valsts, kas nodarbojas ar pirātismu valstiskā līmenī...
Bet katram tumšam mākonim ir arī sudraba maliņa – tā kā lielākā daļa no eksāmenā izveidotajiem uzdevumiem ir vienkārši izkopēti no interneta resursiem un praktiski nav ne pārveidoti, ne pielāgoti LR izglītības sistēmas prasībām, angļu valodas skolotājiem vairs nebūs jāgaida līdz nākošā gada vēlam rudenim, lai saņemtu pareizās atbildes, jo tās sameklēt internetā ir vieglāk par vieglu. Laikam tad šis arī kalpojis par iemeslu, kapēc eksāmenu norises vietās bija aizliegts ienest jebkādas mobīlās interneta ierīces un pat ūdens pudelei bija jānoplēš etiķete, lai dievs nedod, kāds vēl neizdomātu pārbaudīt ierēdņu slinkumu!
Pēc izglītības un zinātnes ministra izteikumiem paliek skaidrs, ka šogad kādam «galva ripos», bet vai tas spēs atrisināt problēmu pašā saknē? Es domāju, ka IZM ierēdņiem būtu jāpajautā sev – kāda ir šo eksāmenu jēga? Augstkolas jau sen uzņem visus, kas vien ir spējīgi segt neadekvāti augstās studiju maksas, turklāt budžeta vietas ir tik cik viņas ir, un to skaitam nav novērojama tendence strauji palielināties. Vai mūsu valstij nebūtu svarīgāk šos nelietderīgos, neviena nenovērtētos un kļūdām pilnos eksāmenus aizstāt ar starptautiski atzītiem eksāmeniem, kuriem ir vērtība? No personīgās pieredzes zinu, ka labākajās Latvijas augstskolās, lielajos uzņēmumos un visbeidzot ārzemju izglītības iestādēs, nevienu neinteresē, kāds ir tavs līmenis centralizētajā eksāmenā, bet gan kādi ir sasniegumi starptautiski atzīta eksāmenā! Tad kapēc tērēt valsts naudu par papīra lapu, kas noguls dziļi, dziļi atvilknē. Domāju, ka I.Kamarūte šeit man piekristu, jo atkal izdotos ietaupīt naudu uz vienu papīra lapu, kas bija tik ļoti svarīgi šī gada angļu valodas centralizētajā eksāmenā!