/nginx/o/2018/07/11/8668001t1hdcb4.jpg)
Kā rīkoties, ja jūsu mobilais telefons ir nozagts vai nozaudēts? Kā no tā izsargāties? Kā atgūt telefonu vai vismaz veco telefona numuru?
Skarbā patiesība
Nozagto un nozaudēto telefonu statistika ir iespaidīga. Pēc provizoriskas statistikas, «Latvijas Mobilais telefons» (LMT) ik mēnesi bloķē apmēram 1600 telefonu, arī pazaudētos un zagtos. «Tele2» šajā sakarā nesniedz nekādu informāciju. Savukārt policijai ir ļoti grūti atsevišķi izdalīt mobilo telefonu zādzības. Pēc provizoriskiem datiem, gandrīz desmitajai daļai Latvijas iedzīvotāju ik gadu tiek nozagts vai nozaudēts mobilais telefons. Pārvēršot naudas izteiksmē, sanāktu pāris miljoni latu gadā.
Iespējams, patiesībā skaitļi ir iespaidīgāki, jo daudzi cietušie uzskata: ja jau pazuda vai nozaga, visi gali ūdenī. «Next», apskatot šo sāpīgo tematu, gribētu vērst uzmanību uz situācijām, kādās visbiežāk var nonākt lietotājs.
Sargā, un telefons būs blakus
Neviens mobilā telefona lietotājs nav pasargāts no telefona zādzības vai aparāta nozaudēšanas. Tādēļ, lai pasargātu sevi no zaudējumiem, būtu jāievēro daži nosacījumi, kas var palīdzēt izvairīties no nepatīkamajiem morālajiem un finansiālajiem zaudējumiem.
Pirmkārt, neatstājiet mobilo telefonu bez uzraudzības publiskā vai viegli pieejamā vietā (automašīnā, mēteļa kabatā, somā). Daudzos gadījumos tieši vieglā pieejamība pamudina garnadzi iekārot mobilo telefonu.
Otrkārt, nedodiet nepazīstamam cilvēkam lietot telefonu. Bieži tiek izgudrota kaut kāda leģenda, lūdzot piezvanīt. Piemēram, steidzami jāpiezvana vecmāmiņai uz laukiem, kura tūlīt, tūlīt aizies no šīs pasaules. Protams, iegūstot telefonu, krāpnieks aizbēgs.
TAS ir noticis!
Izkāpjot no trolejbusa, konstatējat, ka vairs nav mīļotā telefona. Pirmais, kas būtu jādara, jāinformē operators par telefona zādzību (LMT — 8000076, «Tele2» — 7060600). Operators nobloķē SIM karti, liedzot zaglim runāt bez maksas. Pēc SIM kartes bloķēšanas maksa par abonēšanu tiek uzskaitīta, tāpēc, ja mobilie sakari vairs nebūs vajadzīgi, jālauž līgums ar operatoru. Ja telefons ir bijis pieslēgts LMT tīklam, bloķēts tiek arī pats telefona aparāts. Pazušanas vai zādzības gadījums ir jāpiesaka iespējami drīzāk, jo operatori par zādzības faktu uzskata klienta pieteikumu, nevis faktisko telefona zādzību.
Pēc provizoriskiem policijas datiem, 50 procentos laupīšanas gadījumu atņemts tiek arī mobilais telefons. Īpaši neaizsargāti ir bērni un sievietes. Tāpēc policija lūdz visus vecākus pārdomāt, vai bērnam ir vajadzīgs mobilais telefons. Ja nu galīgi negribas atstāt savu lolojumu bez sakariem, būtu rūpīgi jāpaskaidro, ka, parādoties publiskā vietā ar telefonu, pieaug varbūtība, ka tas tiks atņemts un bērns var tikt fiziski ietekmēts. Īpaši bīstamas vietas ir Rīgas centrs, parki.
«Tele2» gan nebloķē telefonu, tāpēc būs vien jāsamierinās ar domu, ka ļaundaris varēs šo telefonu pārdot. Tāpat kā automašīnām arī ikvienam telefonam ir īpašs rūpnīcas numurs (IMEI). Reģistrējoties tīklā, telefons nosūta operatoram savu IMEI numuru, tā operators redz, kādi telefoni piedalās sarunās. Atšķirīgās tirgus politikas dēļ IMEI bloķēšanu veic tikai LMT.
Kad ir informēti operatori, jāvēršas policijā, lai pieteiktu zādzību. Šeit nu daudzreiz jāapbruņojas ar dzelzs pacietību un laika patēriņu, tomēr ieguldītais laiks atmaksāsies, ja atgūsiet savu telefonu. Dzelzs pacietība noderēs, staigājot pa policijas kabinetiem un kategoriski pieprasot, lai iesniegums par zādzību tiktu reģistrēts un tiktu sākta izmeklēšana, jo diezgan bieži amatpersonas negrib smērēt statistiku, aizbildinoties, ka tāpat jau neatradīsim, tāpēc nav vērts rakstīt iesniegumu.
Tas pats numurs
Daudzreiz, paliekot bez telefona, domājam, ka līdz ar to pazaudēsim savu mīļo un visiem zināmo tālruņa numuru un vajadzēs drukāt jaunas vizītkartes. Varam iepriecināt visus pesimistus: samaksājot par jaunu SIM karti (LMT — 5,90 latu, «Tele2» — 4,72 latus), ir iespēja atgūt veco numuru. Ierakstītie tālruņa numuri un kontakti gan būs jāatjauno pašam.
Īpaši svarīgos gadījumos, kad ikviens zvans ir ļoti nozīmīgs, ir iespējams iestatīt visu zvanu pāradresāciju uz noteiktu numuru. Šis pakalpojums gan ir speciāli jāpiesaka operatoru centros par papildu maksu.