Skip to footer
Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis
Iesūti ziņu!

Atliek jauno ostas maksu spēkā stāšanos Rīgas ostā

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Rīgas brīvostas valde sestdien nolēma par vēl 45 dienām atlikt jauno paaugstināto ostas maksu spēkā stāšanos, žurnālistus informēja satiksmes ministra pienākumu izpildītājs Ainārs Šlesers (LPP). Viņš norādīja, ka lēmums pieņemts «ļoti karstās diskusijās». Lēmums stājas spēkā sestdien.

Nolemts izveidot darba grupu, kurā piedalīsies visas ieinteresētās puses, «lai saprastu, kā tālāk attīstīsies Rīgas osta». Šlesers pieļāva, ka būtu jārunā arī par apjomiem vai atlaidēm, bet tam noteikti jābūt saistītam ar izpēti. Jāpievērš uzmanība investīcijām, jo pagaidām ieguldījumi Rīgas pasažieru ostā nav veikti.

Darba grupu vadīs Šlesers, tajā darbosies Rīgas domes pārstāvji Rīgas brīvostas valdē Andris Ameriks (LDP), Jānis Gulbis (LSDSP), Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Gundars Bojārs (LSDSP), Rīgas brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs un valdes priekšsēdētāja vietnieks, Satiksmes ministrijas pārstāvis Dainis Liepiņš. Darba grupā tiks aicināts piedalīties arī kāds Latvijas Kuģu brokeru un aģentu nacionālās asociācijas pārstāvis.

Šlesers uzskata, ka jāvienojas gan ar investoriem, gan ar kruīza kuģu kompāniju pārstāvjiem un jārada apstākļi, lai Rīgas osta attīstītos paralēli Tallinas ostai. Šlesers plāno piedalīties cita risinājuma meklēšanā, jo, pēc viņa teiktā, ar valsts pārstāvju brīvostas valdē balsīm nepietiktu, lai valdes pieņemto lēmumu atceltu.

Sestdien pieņemto lēmumu Šlesers uzskata par lielu sasniegumu.

Savukārt bijušā Finanšu ministra Valda Dombrovska (JL) savulaik izvirzītais pārstāvis Rīgas brīvostas valdē Gints Celmiņš (JL) uzskata, ka pasažieru nodevas palielināšanas skandāla ieilgšana atklāj problēmas Rīgas brīvostas pārvaldīšanā.

Celmiņš norāda, ka «ostas tarifu svārstīšanās 400% robežās mēneša laikā neveicinās ostas ilgtermiņa attīstību un prognozējamo uzņēmējdarbības vidi».

«Situācija ap nodevu paaugstināšanu ir tikai aisberga redzamā daļa, jo sabiedrībai joprojām nav nekādu iespēju saņemt informāciju par Rīgas brīvostas — valsts un pašvaldības atbildībā esošas iestādes — valdes sēdēs pieņemtajiem lēmumiem,» teikts JL medijiem izplatītajā paziņojumā.

Bojārs pēc valdes sēdes žurnālistiem sacīja, ka viens risinājums varētu būt brīvs tirgus un pasažieru maksas atcelšana, proti, osta vairs nenoteiktu šo maksu. Šo risinājumu atbalsta gan Bojārs, gan vairāki citi brīvostas valdes locekļi.

Tādā gadījumā kuģu īpašnieki vienotos ar aģentiem un pakalpojumu sniedzējiem par pasažieru maksu, jo Rīgas ostā ir vairākas vietas, kur iespējams uzņemt pasažieru kuģus ar dažādu servisu. Pēc Bojāra teiktā, arī «Baltijas konteineru termināls» varētu uzņemt pasažieru kuģus, tomēr pat šobrīd spēkā esošā pasažieru maksa kompānijas piestātnei būtu pārāk augsta.

Bojārs norādīja, ka pasažieru maksa ir tikai viena no pozīcijām, kas veido kuģu izmaksas. «Kuģim pilnīgi vienalga, kā tās izmaksas sastāda. Tas ir gatavs kaut kādu konkrētu kopējo summu maksāt, vai viņas sauc par pasažieru maksām, degvielas cenām vai par aģentu maksām, vai par jebkādām citām maksām,» sacīja valdes priekšsēdētājs.

Ostas maksām, piemēram, loču, kanāla, tonnāžas maksām, patlaban esot maksimāli izdevīgākie tarifi.

Bojārs informēja, ka arī Šlesers nav iebildis pret to, ka pasažieru maksas jāregulē brīvam tirgum, tomēr premjera biedrs vēlējies jautājumu nedaudz papētīt.

«Mēs varētu šo dienu laikā atrast gatavu formulējumu, kas būs pieņemams visiem. Piemēram, ka no 1. janvāra ir brīvas maksas un kuģu īpašnieki diskutē ar operatoriem dažādos terminālos, par kādu samaksu tie ir gatavi pieņemt kuģus, pretī piedāvājot konkrētu līmeni,» skaidroja Bojārs. Viņš piebilda, ka nākotnē šādi operatori varētu būt vairāki.

Rīgas brīvostas valde sestdien vēl nelēma par ostas maksu atlaižu piešķiršanu vācu kompānijas «Hapag-Lloyd Kreuzfahrten» kruīza kuģiem «C.Columbus», «Europa» un «Bremen», Lielbritānijas kompānijas «Global Cruise Services» kuģiem «Ocean Monarch» un «Ocean Majesty», kā arī vācu kompānijas «Sea Chefs Cruise Services» kuģim «SKY». Vides ministrijas pārstāvis Rīgas brīvostas valdē Viesturs Silenieks (ZZS) žurnālistiem skaidroja, ka uz šo jautājumu jāraugās kompleksi, ņemot vērā lēmumu, kas tiks pieņemts par pasažieru maksām.

Nākamā Rīgas brīvostas valdes sēdi paredzēts sasaukt pēc divām nedēļām — 20. maijā.

Jaunajām ostas maksām būtu jāstājas spēkā 45 dienas pēc paziņojuma publicēšanas laikrakstā «Latvijas Vēstnesis». Paziņojums par ostas maksu paaugstināšanu publicēts 8. aprīlī.

 Rīgas brīvostas valde marta beigās nolēma palielināt pasažieru maksu Rīgas ostā, kā arī turpmāk noteikt to eiro valūtā. Ostā nolemts mainīt arī piestātnes maksu.

Iebildumus pret Rīgas brīvostas valdes lēmumu paaugstināt pasažieru maksas Rīgas ostā pauda tūrisma uzņēmēji un kuģu aģentēšanas kompānijas.

Līdz šim kuģa īpašnieks par katru pasažieri maksājis vienu ASV dolāru (apmēram 0,55 lati), kuģim ienākot ostā, un tikpat lielu summu, kuģim atstājot ostu. Grozījumi Rīgas ostas maksās paredzēja pasažieru maksu noteikt četru eiro (apmēram 2,63 latu) apmērā par katru pasažieri, kuģim ienākot ostā, un tikpat lielu maksu par katru pasažieri, kuģim atstājot ostu.

Komentāri
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu