/nginx/o/2018/07/11/8696337t1hfab6.jpg)
Vēl pirms gadiem desmit šī parādība mums veiksmīgi gāja secen. Jaunā gada priekšvakarā un jūnija beigās to priecīgi izmanto Parīzes, Londonas, Milānas u. c. pilsētu iedzīvotāji. Visās šajās pilsētās izpārdošanas noris samērā vienādi un aptuveni vienā laikā. Atšķiras tikai nosaukumi: Parīzē — Soldes, Milānā — Scouti, bet miglainajā Anglijā — Sale. Attiecīgi Rīgā šis drudzis, kas ar katru gadu aptver arvien lielāku vietējo iedzīvotāju un galvaspilsētas viesu loku, saucas — Izpārdošana.
Simptomi: akūta nepieciešamība īsā laikā nomainīt naudas maciņa saturu pret veikalu plauktu saturu. Sekas: laika periodā līdz nākamai algas dienai dzīves veids būs visai spartisks. Īpaši smagos gadījumos — spaidu kārtā īstenota pagaidu diēta. Jūs sākat sevi izjust kā bēdīgi slavenu patēriņa sabiedrības upuri. Pie kam pilnīgi labprātīgi. Iesākumā uzraksti veikalu vitrīnās vēsta atlaides par 20%, apmēram pēc trim nedēļām tirgotāju dāsnums pieaug vēl par 10%. Un visbeidzot nonāk pie noslēpumainās 50% robežas (70% jau vispār neskaitās, vismaz pie mums: jo visas daudzmaz interesējošās lietas veikalos tik ilgi nepaliek).
Izpārdošanu priekšrocības ir acīm redzamas: piemēram, var pašpārliecināti ieiet veikalā, kuram līdz šim esat metis līkumu, saprotot, ka ar jūsu algu tajā varēs iegādāties tikai demisezonas mēteļa piedurkni vai atļauties kāda slavena modes dizainera lietu, kura būtu neaiztājama jūsu garderobē un paliktu tāda ne vienu vien sezonu. Bet paprāvā veikalā ar demokrātiskām cenām var ņemt uz kvantitāti: nopirkt uzreiz vairākas bikses, svārkus, žaketes… Un daļēji atvieglot ikdienas problēmu: ko šodien vilkt mugurā? Taču pie minētajiem bonusiem vienkārši tāpat nevar tikt: gatavoties izpārdošanām jāsāk laikus. Piemēram, kā to dara operatīvi veikalu plauktus tukšot pieredzējušie londonieši un parīzieši. Izpārdošanas Eiropas galvaspilsētās gaida ne mazāk kā vasaras atvaļinājumus.
Tātad, daži galvenie noteikumi, kuru ievērošana jums palīdzēs izpārdošanās justies kā svētkos. Pāris mēnešu pirms izpārdošanām pakāpeniski jāsāk apstaigāt veikali un veikaliņi, kuru preču zīmoli izpelnījušies jūsu cieņu, un uzlaikot visu, kas iepatīkas. Toties, kad veikalu skatlogos tiks izkarināti izpārdošanu baltie karogi, jūs tajos jutīsities kā zivs ūdenī. Pirmkārt, nevajadzēs steigā pieņemt tādus lēmumus, kā: tieši ko pirkt — apakšveļas komplektu vai vējjaku ar kapuci? Otrkārt, iepriekš tiekot skaidrībā ar izmēriem, jums nebūs jāstāv nogurdinošajās rindās pie ģērbtuvēm. Atlikt naudu, gaidot izpārdošanas, arī vajadzētu laikus. Iedomājieties, piemēram, ka jums būs jāpērk veļas mazgājamā mašīna vai mūzikas centrs (dažiem pat garāža). Mēs pie tādas lietu kārtības pamazām vēl tikai pierodam, bet daudzi parīzieši jau no augusta beigām sāk tai gatavoties. Lai spontāni, tikai pēc noskaņojuma nopirktu sporta krekliņu vai šallīti — nekad! Iepirkumiem paredzētas izpārdošanas.
To laikā īsteni profesionāļi brauc uz veikaliem kā uz darbu, t. i., katru dienu. Svarīgi ir nepalaist garām brīdi, kad atlaides sasniegs, teiksim, 30–50%. Tikai skrupuloza tirdzniecības punktu apgaita ļaus pārspēt konkurentus un neļaus viņiem nopirkt tieši jūsu kāroto lietu. Tagad daudzi veikali strādā līdz plkst. 22.00, tā ka ikdienas promenādi varat veikt arī pēc darba. Bet brīvdienās labāk ilgi neguliet — sestdienās un svētdienās veikalu plaukti tukšojas divtik ātri. Tas, starp citu, nebūs tik liels upuris salīdzinājumā ar to, ko uz izpārdošanu altāra liek angļi.
Centrālo Londonas ielu universālveikali izpārdošanu laikā darbu sāk septiņos no rīta. Rindas attiecīgi veidojas ar pirmajiem gaiļiem. Bet atsevišķi vīriešu kārtas pārstāvji, kuri nekādi nevar saprast, kā var izdot tik daudz naudas par kaut kādām lupatām, nonāk pie šāda secinājuma: tā vai citādi, bet kaut kas jau mugurā jāvelk. Un labāk jau šīs lupatas nopirkt tagad, par puscenu, nekā pēc tam par pusalgu. Rīgas izpārdošanu īpatnības jebkuram Rīgas pārdevējam izpārdošanu laikā var tikai just līdzi. Un var saprast, ja kāds noraujas: Rīgā vairums pircēju izpārdošanas apmeklē stihiski — bez iepriekšējas pielaikošanas un pieslīpēšanās. Tas nozīmē, ka veikalā iet kā pie Bābeles.
Nu kaut vai rindas pie uzlaikošanas kabīnēm. Gandrīz katra otrā jaunkundze uz turieni līdzi ņem vismaz piecus apģērba gabalus. Un paliek kabīnē vismaz pusstundu, risinot mokošo jautājumu — pirkt vai nepirkt? Pēc tam vienā no diviem gadījumiem sākas pārdevēja, kas tajā brīdī gadījies pa rokai, spīdzināšana: «Meitenīt, vai man tiešām piestāv šis sporta krekliņš?» Bet visbīstamākā kombinācija — kad uz veikalu iet pa diviem. Teiksim, viena meitene ieiet uzlaikošanas kabīnē, bet viņas draudzene, kas iejutusies padomdevējas lomā, tuvumā gaida (cits variants — meita ar māti).
«Šis izmērs man par lielu, atnes citu» vai «Mammu, atnes man pie šīm biksēm uzmērīt melno jaciņu no augšējā plaukta un sarkano no apakšējā!». Sākas bezgalīga šaudīšanās turp un atpakaļ, bet rinda pa to laiku sāk rūkt, saprotams, uz pārdevēju: cik var gaidīt! Vai viņas visu veikalu grib uzmērīt? Salīdzinājumam: Londonā izpārdošanu laikā uzlaikošanas kabīnes vispār slēdz, lai būtu tālāk no grēka. Londonas švīti tāpat jau iepriekš zina, kas viņiem vajadzīgs (sk. iepriekš), bet veikala kalpotāji tādā veidā tiek atbrīvoti no burzmas un zagšanas draudiem.
Starp citu, respektablu veikalu darbinieki tāpat nav pasargāti no liekām galvassāpēm. Par spīti visumā kompaktajiem izmēriem, viņiem jātiek galā arī ar klientu kaprīzēm un neprognozējamību. Tā vienā no prestižiem veikaliem (tieši tādā, kur mēteļa piedurkne maksā pusalgu) pastāstīja sekojošo. Dažām dāmām ir ieradums iesākumā sapirkt kaudzi drēbju (iepriekš uzmērot vai visu veikalu un iedzenot personālu izmisumā), bet pāris dienas vēlāk nest visu atpakaļ — saprotiet, es padomāju un sapratu, ka tas tomēr nav tas, kas man vajadzīgs. Vai cits gadījums tajā pašā veikalā.
Klientam iepatikusies žakete, tomēr nav paticis, ka atlaide uz to bijusi tikai 50% nevis 70%. Turpat, neatejot no kases, klients uzsācis tirgoties ar menedžeri, sak, atlaidiet vēl 20% (turklāt, spriežot pēc automašīnas ar šoferi, kura bijusi novietota pie veikala, 20% viņam neko nenozīmētu). Saņēmis atteikumu, kungs piedraudējis, ka rīt atnāks ar apsardzi un no veikala neatstās ne smakas (jāpiebilst, ka veikals atrodas pašā pilsētas centrā). Pats interesantākais, ka viņš tiešām atbrauca. Bet šai vizītei jau sagatavojušies veikala darbinieki veikli izlocījās, sacīdami, ka žaketei atklāts brāķis, un tā bija jānosūta atpakaļ. Uz Milānu.
Starp citu, tieši uz Milānu vai Parīzi daudzi rīdzinieki brauc tieši izpārdošanu laikā. Tāpat uz citām kaimiņvalstīm… galvenais — tikt skaidrībā ar mērķiem un finansēm. Milānā, piemēram, labāk turēties tālāk no centrālajām ielām (tur ir visaugstākās cenas), bet noskatīt pārīti nelielu privātveikalu, kur iespējams kaulēties. Parīzē vajag meklēt veikalus ar uzrakstu «Degreffes», kas nozīmē vienu: iespēju nopirkt augstas klases dizaineru izstrādājumus par zemu cenu. Iemesls — uz tās nav… etiķetes. Uz Vāciju vislabāk braukt pēc sporta apģērba, bet uz Spāniju — pēc apaviem un ādas aksesuāriem. Kas attiecas uz Londonu, garderobes papildināšanas nolūkā var braukt visu gadu un pēc visa kā: lai ko nerunātu par angļu modes pasliktināšanos, ar prasmi savdabīgi un gaumīgi ģērbties londonieši joprojām ir priekšā visiem.
Vēl liela nozīme izpārdošanās ir tam, kādu stratēģiju jūs izstrādājat. Piemēram, nevajag vilkt garumā vējjaku vai džinsu iegādi: ja jums ir standartizmērs, tās ātri izpirks. Īpaši jāpasteidzas, ja jūs esat daiļā dzimuma pārstāve: jums ir pieredzes bagātākie un nopietnākie konkurenti. Slaidu figūru īpašniecēm vispār nevajag gaidīt brīdi, kad atlaides sasniegs 50–70%. Jau otrajā, trešajā izpārdošanu nedēļā veikalos praktiski vairs nevarēs atrast pienācīgu mazo izmēru apģērbu. Ko un kurā brīdī vislabāk pirkt? Atlaide 20–30%: virsdrēbes, žaketes, svārki, bikses, svīteri, apavi.
Vienu vārdu sakot — bāzes apģērbs. Krāsas: bēša, melna un tās, kuras sastāda jūsu garderobes pamatu. Ar ultramodernām lietām labāk esiet uzmanīgi: nākamajā gadā tās izskatīsies pēc kājslauķiem. Atlaide 50%: somas, blūzes, krekli, sporta krekliņi, topiņi, šalles, plecu lakati, siksnas. Atlaide 50%: krekliņi (klasiskās krāsās), džemperi un vestes (piemēram, tumši zili, bēši vai klasiski lielām rūtīm), sporta krekli, velveta bikses, kaklasaites, jostas, šalles. Atlaide 70%: maciņi, breloki.