Šodienas redaktors:
Eva Gaigalniece
Iesūti ziņu!

Dienvidu tilts top strauji

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta (PAD) būvniecības un attīstības nodaļas vadītājs Eduards Raubiško vakar izrādīja Dienvidu tilta būvniecības vietu. Lai gan objekta celtniecība risinās tikai trešo mēnesi, paveikts ir daudz.

Dienvidu tiltam būs desmit balstu. Pašlaik jau ir iegremdēti visi devītā balsta urbpāļi, iebetonēts režģogs un arī pats balsts. Arī citiem pieciem balstiem iegremdēti visi urbpāļi, balstam nr. 8 jau ir iebetonēts arī režģogs, bet nulles balsts jau pabeigts.

Zemessmēlēji atbrīvo rokas

No statistiskā viedokļa Dienvidu tilta būvniecība šķiet ļoti neinteresanta nodarbe, taču reāli dabā viss izskatās daudz aizraujošāk. Daugavas kreisajā krastā, netālu no Čakstes gatves jau izslējies devītais balsts, astotais ievietots metāla karkasā, septītajam iegremdēti 14 pāļi, katrs 1300 milimetru diametrā, bet sestajam vakar tika dzīta rievsiena. Pēdējais atrodas diezgan dziļi Daugavā, un visu darbu veikšanai izveidots dambis, kas nostiprināts ar sintētisku segu. E. Raubiško klātesošajiem vaicāja, kā, pēc viņu domām, ir sanestas smiltis dambim. Lielāko atsaucību izpelnījās PAD direktora Viļņa Štrama teiktais: «Ar rokām!» Patiesībā tās no upes gultnes uz jauno pussalu sabēruši zemessmēlēji.

Ar pāļiem kā ar grūtniecēm

Sākotnēji tiek iegremdēti pāļi (sauszemes daļā tos nākas ieurbt 9–11 metru dziļumā), uz kuriem arī tiek lipināta pārējā konstrukcija. Lai būtu pilnīga pārliecība par pāļu nestspēju, tie tiek speciāli pārbaudīti ar ultrasonogrāfijas metodi. Balsti nr. 0, 9 un 8 atrodas sauszemes daļā, vēl trīs vietās, kur Daugava ir pietiekami sekla, bet pārējie četri balsti tiks būvēti no dažādiem peldlīdzekļiem. To varēs darīt tikai pēc palu laika. Nāksies izbūvēt arī divas piestātnes, no kurām vienā tiks uzņemti cilvēki, bet otrā (drošības apsvērumi liedz to darīt vienā piestātnē) — iekrauti būvmateriāli, kas tiks nogādāti celtniekiem upes vidū.

Tuvāko mēnešu laikā turpināsies režģogu un pašu balstu betonēšana, būvētas kravas un personāla piestātnes vidusdaļas balstu būvniecībai, stāpelis laiduma uzbīdīšanai, komunikācijas (gāzes vads, lietus ūdens novadīšanas kanalizācija, saimnieciskā kanalizācija, ūdensvads) Daugavas kreisajā un labajā krastā, kā arī ceļu uzbērumi abos krastos. Pats tilts pakāpeniski it kā tiks pārbīdīts pāri upei, izmantojot izbūvētos balstus kā atbalsta punktu.

Dienvidu tilts būs 803 metrus garš. Interesanti, ar ģeodēzistu palīdzību izdevies atklāt, ka tilts ieplānots 263 milimetrus garāks, nekā tam vajadzētu būt. E. Raubiško pusnopietni vai puspajokam bilda, ka šāda kļūme varētu ievērojami sadārdzināt darbu izmaksas.

Meklēs naudu starptautiskās kabatās

No Bauskas ielas līdz Slāvu rotācijas aplim ieplānotā tilta izbūvei tiks tērēti aptuveni 85 miljoni latu (130 miljoni eiro). No Rīgas domes iedalītajiem 1,9 miljoniem latu tilta būvniecībai 2004. un 2005. gadā jau apgūts (E. Raubiško skrupulozi centās izvairīties no vārda «iztērēt» lietošanas) 682 151 lats. Tas nozīmē, ka drīzumā finansējuma varētu trūkt.

PAD būvniecības un attīstības nodaļas vadītājs pastāstīja, ka dome jau sen izsludinājusi konkursu par finansējuma piesaisti Dienvidu tilta celtniecības projektam. Provizoriski šis konkurss noslēgsies februāra beigās. Acīmredzot būvi kreditēs kāda starptautiska vai arī pašmāju finanšu institūcija, kam tā būtu arī laba reklāma. Šis tilts ir pats apjomīgākais brīvvalsts laikā topošais objekts. Dienvidu tilta projekta otrās kārtas (tai nepieciešami 58,95 miljoni latu) un trešās kārtas (25,52 miljoni latu) būvniecībā pašvaldība plāno piesaistīt Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējumu.

Būvniecības pirmo kārtu, kurā tiks uzcelts tilts, iecerēts pabeigt līdz 2007. gadam. Otro kārtu, kurā paredzēts izbūvēt vairāku līmeņu krustojumu Slāvu apļa vietā un Austrumu maģistrāles savienojumu ar Via Baltica — līdz 2010. gadam. Projekta trešo kārtu, kurā paredzēta piebrauktuves izbūve no Vienības gatves līdz Bauskas ielai, iecerēts pabeigt līdz 2012. gadam.

Dienvidu tilta balstu izbūve

Balsts Nr. 9 Iegremdēti visi urbpāļi 1300 milimetru diametrā, 16 gabalu

Iebetonēts balsta režģogs, 172 kubikmetri

Iebetonēts balsts, 237 kubikmetri

Balsts Nr. 8 Iegremdēti visi urbpāļi 1300 milimetru diametrā, 12 gabalu

Iebetonēts balsta režģogs, 42 kubikmetri

Balsts Nr. 7 Iegremdēti visi urbpāļi 1300 milimetru diametrā, 14 gabalu

Balsts Nr. 6 Iegremdēti visi urbpāļi 1300 milimetru diametrā, 14 gabalu

Balsts Nr. 1 Iegremdēti visi urbpāļi 1500 milimetru diametrā, 12 gabalu

Balsts Nr. 0 Iegremdēti visi urbpāļi 1500 milimetru diametrā, 16 gabalu

Iebetonēts režģogs, 172 kubikmetri

Iebetonēts balsts, 237 kubikmetri

Avots: Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments

Komentāri
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu