Raksta foto

Izvēloties darbu ārzemēs, darba ņēmējam ieteicams noskaidrot, cik lielā mērā firma, kas palīdz iekārtoties darbā, rūpējas arī par to, kā darba ņēmējam svešumā klāsies.

Īpaši svarīgi tas ir darba ņēmējam, kas nav arodbiedrības biedrs un kuram savas tiesības ārzemēs būs jāaizstāv pašam.

Uzņēmumu, kas piedāvā darbu ārzemēs, ir daudz, un to piedāvājums ir dažāds. Piemēram, uzņēmuma Kultūras apmaiņas fonds klientu apkalpošanas daļas vadītāja Olga Fomina pastāstīja, ka darba ņēmēji tiek apdrošināti un pirms aizbraukšanas uz ārzemēm paraksta standartlīgumu ar nākamo darba devēju; viņi zina, kur dzīvos, kāda būs alga, uzturēšanās izmaksas utt. Turklāt firmas pārstāvis regulāri zvanot darba ņēmējam un interesējoties, kā viņam klājas. Ja darba ņēmējs ar darba devēju nevar sastrādāties, firma izpētot lietas apstākļus un, ja nepieciešams, sameklējot citu darbu. Firmas praksē šādu gadījumu neesot daudz — pēdējos trijos mēnešos saņemta viena sūdzība.

Savukārt uzņēmuma Studentu ārzemju programmu centrs sekretāre Irēna Bogdanoviča informēja, ka pirms aizbraukšanas uz ārzemēm darba ņēmējs aizpilda veidlapu E111, kas viņam ļauj ārzemēs valsts slimnīcās bez maksas saņemt pakalpojumus, ja jāārstē hroniskas kaites, zobu sāpes vai lūzumi. Bez tam pirms došanās uz ārzemēm darba ņēmējs no darba devēja saņemot darba ielūgumu, kurā norādīts, kāda būs alga, uzturēšanās izdevumi, kāds būs sods par pienākumu neizpildi, kādi ir darba drošības noteikumi, kādi ir nosacījumi darba uzteikšanai utt.

Firmas pārstāvji vēlāk zvanot darba devējam un interesējoties, kā darbinieks strādā. Dažkārt tiekot saņemtas sūdzības no darba ņēmēja par to, ka darba devējs nav iepriekš informējis, ka dzīves vietu mainīt nevar vai ka uz darbu būs jādodas ar transportu, kas rada papildu izdevumus u. tml. Ja problēmu atrisināt neizdodas, tiekot piedāvāts cits darbs. Pēdējā pusgadā no darba ņēmējiem firma saņēmusi dažas sūdzības.

Komentāri