Pavasara un vasaras robeža, ko latviešu gadskārtu paražās iezīmē 23. aprīlis — Jurģu jeb Jura diena (Vidzemes augstienē — Lubānā, Cesvainē, Praulienā, Krustpilī — arī Ūsiņa diena), ir laiks, kam jau izsenis bijusi nozīmīga loma zemkopju un lopkopju tautu pagāniskajos rituālos.
Gadsimtu gaitā daudzas senās tradīcijas ir sajaukušās un ietekmējušās no kristīgās baznīcas rituāliem, kaut gan būtība tiem ir atšķirīga. Kristīgajā tradīcijā Juri pazīst arī kā Georgu (grieķu valodā georgos nozīmē — zemnieks), savukārt musulmaņi — kā Džirdžisu, un visiem šiem tēliem ir kopīgs tas, ka leģendās viņi tiek atainoti kā varonīgi karavīri mocekļi, kuri par savu pārliecību gājuši ciešanu un nāves ceļu.
Kristiešu svētais moceklis
Kristiešu Svētā Jura jeb Georga dzīve ir apvīta ar tik daudzām leģendām, ka pat ļoti grūti atšķirt vēsturiskus faktus no fikcijām. Saskaņā ar kanonisko aprakstu «Acta Sancti Georgii», ko apstiprināja Romas pāvests Gelāsijs jau 496. gadā, viņš dzimis Romas imperatora Diokletiāna valdīšanas laikā (245–313) Mazāzijas Kapadokijā turīgu vecāku ģimenē.
Viņa tēvs esot bijis kristietis, kurš miris «varonīgajā Kristus mocekļa nāvē», atstādams dēlam bagātus zemes īpašumus un daudz vergu. Pēc tēva nāves Georgs esot pārcēlies uz mātes dzimteni Palestīnu. Sasniedzis pilngadību, viņš iestājies dienestā romiešu armijā un drīz «ķermeņa skaistuma, stiprās miesas būves un karamākslas labās pārzināšanas dēļ» sācis tur strauju militāro karjeru, kļūdams par «tūkstošnieku».
Kad imperators uzzinājis par jaunekļa sasniegumiem, viņš esot Georgu jau 20 gadu vecumā iecēlis par patstāvīgas armijas vadoni, kā arī pietuvinājis savam galmam.
Kā raksta Svētā Georga biogrāfi, «zemes dzīves labumus viņam sanāca baudīt pavisam neilgu laiku». Būdams īpaši tuvs imperatoram Diokletiānam, viņš reiz piedalījies Augstākās tiesas sēdē, kur lemts par Romas valsts attieksmi pret kristiešiem. Diskusijas beigušās ar lēmumu nogalināt visus kristiešus (atcerēsimies, ka Diokletiāns vispār ir iegājis vēsturē kā negants kristiešu vajātājs). Uzzinājis par ticības brāļiem draudošajām briesmām, Georgs esot devies pie paša imperatora un lūdzis viņu neparakstīt šausmīgo spriedumu.
Biogrāfi raksta, ka viņš, nojauzdams par dzīvībai draudošajām briesmām, esot iepriekš pārdevis visus savus īpašumus, naudu izdāļājot nabagajiem. Tiešām — imperators pavēlējis iemest dumpinieku cietumā. Leģenda vēsta: kad kāds kareivis vēlējies svēto caurdurt ar šķēpu, ierocis saliecies, it kā būtu no alvas, un nenodarījis viņam nekādu ļaunumu.
Tas ir tikai viens no neskaitāmajiem brīnumiem, ko piedzīvojis šis svētais. Daudzo spīdzināšanu laikā Dievs esot ne reizi vien dziedējis viņa brūces, glābis no pasniegtā indes kausa un pat palīdzējis mirušu atdzīvināt. Redzot Georga varonīgo izturēšanos, daudzi no viņa mocītājiem, arī imperatora sieva Aleksandra, esot pārgājuši kristīgajā ticībā.
Beidzot, neilgi pirms nāves, Georgs sapnī esot redzējis Dievu, kas viņam pavēstījis, ka drīz sauks viņu pie sevis, atbrīvojot no zemes ciešanām. Šis stāsts beidzas ar to, ka 303. gada 23. aprīlī Palestīnas pilsētā Lidā Georgam nocirta galvu. Ar šo notikumu tad arī saistās mocekļa turpmākā godināšana.
Legenda Aurea
Svētā Jura pielūgsmē visu laiku paralēli jaušama senākā līnija, kur viņš parādās kā lopu, īpaši zirgu, aizbildnis, un otra — bruņnieciski varonīgā, kas visspilgtāk izpaudusies tā saucamajā zelta leģendā (Legenda Aurea), kuras izcelsme tiek datēta ar 12. gadsimtu. Saskaņā ar šo leģendu, kuras pirmsākumi meklējami Grieķijas un Sīrijas pareizticīgās baznīcas kanonos, drosmīgais Kapadokijas kareivis Georgs ieradies Selēnas pilsētā Lībijā (tiek uzskatīts, ka tā varētu būt mūsdienu Beiruta) un uzzinājis, ka pilsētas iedzīvotājus terorizē milzu pūķis.
Pilsētnieki bailēs pat ziedojuši pūķim savus līdzpilsoņus, līdz pienākusi valdnieka meitas kārta. Nelaimīgā princese, tērpusies greznākajās drēbēs un aplikusi krāšņākās rotas, tautas pavadīta, jau padevusies nenovēršamajam liktenim, līdz pēkšņi no kaut kurienes uzradies karavīrs baltā zirgā ar šķēpu labajā rokā.
Svētais Georgs, pārmetis krusta zīmi, iedūris šķēpu pūķim rīklē un pienaglojis to pie zemes (šis motīvs kļuva ļoti populārs grieķu, bizantiešu un vēlāk arī citu zemju baznīcas simbolikā: pūķis simbolizēja Sātanu, bet princese — kristīgo baznīcu, ko Svētais Georgs izglāba no tumsas spēkiem).
Pēc tam Georgs esot apsējis pūķim ap kaklu princeses lakatu un, vilkdams to aiz sevis, kopā ar izglābto jaunavu atgriezies pilsētā. Kad pilsētnieki ieraudzījuši savu mocītāju, viņi esot bēguši kur kurais. Georgs viņus apstādinājis un teicis: tā kā kristīgo Dievs ir sakāvis viņu nelaimju vaininieku, viņiem jāpieņem īstenā ticība. Un pilsētnieki pārgājuši kristietībā, bet Georgs, atteicies no balvas, kļuvis neredzams.
«Par Svēto Juri!»
Svētā Jura oficiālā pielūgšana sākās drīz pēc viņa nāves līdz ar kristīgās ticības nostiprināšanos Romas impērijas valsts reliģijas statusā. Pirmo reizi kā svētais minēts pāvesta Gelāsija 494. gada dekrētā «Par saņemamajām grāmatām» (De libris recipiendis). Anglijā viņu pielūdza, sākot ar 8. gadsimtu.
Rietumu bruņinieki, krusta karu laikā iepazinušies ar bagātīgajām Bizantijas kristīgās kultūras tradīcijām, šo leģendu pārveidoja, akcentējot Svētā Jura bruņnieciskumu. Viduslaiku trubadūri nepagurdami skandēja teiksmas par Svētā Jura — bruņinieku patrona — varoņdarbiem.
Teiksmas vēstīja, ka viņš esot palīdzējis kristiešiem uzvarēt kaujā pie Antiohijas, Svētais Juris esot parādījies drosmīgajam Anglijas karalim Ričardam I Lauvassirdij viņa krusta kara laikā pret saracēņiem (mauriem). Kopš 14. gadsimta Svētā Jura krusts grezno britu karogu. 1347. gadā karalis Eduards III izveidoja īpašu «Bikšu lences ordeni», kura aizbildnis bija Svētais Juris. Tas ir senākais Eiropas laicīgais bruņinieku ordenis, kura rašanās saistīta arī ar šādu leģendu.
Stāsta, kaujas pie Kresī laikā (1346) Eduards esot devis zīmi sākt uzbrukumu ar šķēpa galā piesietu zilu lenti no sava tērpa, bet angļu armijas kaujas sauciens esot bijis: «Par Svēto Juri!» Grūtāk ir izskaidrot ordeņa devīzes «Honi soit qui mal y pense» («Kauns tam, kas par to slikti domā») rašanos. Kāda leģenda to saista ar karaļa īpašajām attiecībām ar skaisto un drosmīgo Solsberijas grāfieni.
Vēl līdz mūsdienām stingri tiek ievērots noteikums, ka Bikšu lences ordeņa bruņinieku skaits nedrīkst pārsniegt 26, līdz ar to jaunu kavalieri var uzņemt tikai tad, kad rodas vakance (šajā skaitā gan neietilpst ārzemnieki). Karalis Henrijs VIII vēlāk ieviesa Bikšu lences ordeņa ķēdi, kurā nēsāja zeltā un krāsainā emaljā veidotu Svētā Jura tēlu. 1415. gadā Anglijas karalis pavēlēja turpmāk 23. aprīli — Svētā Jura piemiņas dienu — pasludināt par svētkiem, pašu svēto svinīgi ieceļot Anglijas aizbildņa godā.
Svētā Jura kults izplatīts arī citur. Георгий Победоносец ir Krievijas galvaspilsētas Maskavas patrons. Krieviem kopš 1769. gada ir arī Svētā Georga ordenis, ar ko apbalvoja par īpašu varonību kaujās. Georga vārds ir saistīts ar pareizticīgo Gruziju (Georgia), par aizbildni viņu izvēlējusies arī Portugāle.
Svētais Georgs ir ļoti populārs un atzīts arī Spānijā, īpaši Aragonā un Katalonijā, kur tautā īpaši populārs ir nostāsts par to, kā viņš, uzvarējis pūķi, pasniedzis daiļajai princesei sarkanu rozi. Šī tradīcija tiek ievērota vēl mūsdienās. Katalonijā ik gadu 23. aprīlī vīrieši šo ziedu pasniedz sievām un draudzenēm… Svēto Georgu godina arī koptu baznīca Maltas salā, kur ik gadu jūlija trešajā nedēļā notiek viņam veltīti svētki.
Jurģis un Ūsiņš latviešu mitoloģijā
Daļa latviešu mitologu aizstāv viedokli, ka kristiešu Svētais Juris jeb Jurģis gadsimtu gaitā ir nomainījis latvisko Ūsiņu — vienu no visvairāk un visdažādāk interpretētajām latviešu dievībām, kas dēvēta gan par gaismas un pavasara dievu, gan par kārtības uzturētāju, gan par zirgu vai bišu dievu.
Pirmās ziņas par Ūsiņu sniegtas 1606. gadā jezuīta Stribinga ziņojumā, kur vēstīts, ka latviešiem esot «zirgu dievs Dewig Vschinge», kam tiekot upurēts, iemetot ugunī divus naudas gabalus, divus gabaliņus maizes un kumosiņu speķa.
Par Ūsiņa vārda etimoloģiju dažādos laikos pausti visatšķirīgākie viedokļi. Vecais Stenders 18. gadsimtā savā «Lettische Grammatik» to saistīja ar vārdu «ūzas», ar tām saprotot dzeltenās ziedputekšņu «bikses», jo, viņaprāt, Ūsiņš bija bišu dievs. Savukārt cits pētnieks — Roberts Auziņš — 19. gadsimta beigās atzina, ka Ūsiņš ir pavasara un gaismas dievs.
Ūsiņa vārds esot atvasināts no saknes «us-», kas ir pamatā vārdam «aušra» (rīta gaisma), «aust», kā arī citu indoeiropiešu valodu vārdiem. Šim uzskatam oponēja ievērojamais latviešu valodnieks Jānis Endzelīns, uzsverot, ka Ūsiņa vārds ir aizguvums no senvācu husing — mājas gars.
Vēlāk J. Endzelīns izvirzīja jaunu atziņu, ka latvieši Ūsiņa vārdu un pašu dievību aizguvuši no krievu valodas, no krievu усенъ vai овсенъ.
Vieni, savus uzskatus pamatojot galvenokārt ar vārda filoloģisko analīzi, to saista ar gaismu, dēvēdami par Saules vai pavasara dievību, citi, balstoties uz tautasdziesmām un ieražu materiālu, to identificē ar Svēto Juri.
Krievu folklorista V. Toporova pētījumi Ūsiņu vedina uzskatīt par senu, vairākām tautām piederīgu mītisku tēlu.
Dievturu pārliecības kopēji Māra un Marģers Grīni grāmatā «Latviešu gads, gadskārta un godi» raksta, ka Ūsiņa radi meklējami āriešu pirmtautā starp seno indiešu dievībām Ušas — rīta ausmu un dvīņiem Ašviniem, kuri paziņo par Ušas ierašanos, jo arī Ūsiņa darbība saistīta ar rīta gaismu.
Šo apgalvojumu netieši apstiprina arī kāda latviešu tautas mīkla par gaismu: «Neritēja, nedimdēja, te atbrauca Dievadēls.» Arī nedaudzās tautasdziesmās saglabājušās ziņas par Ūsiņa ģimeni, liecinot par šo teiksmu tēlu radniecību ar indiešu dievībām.
Ūsiņa divi dēli ir dvīņi (līdzīgi Ašviniem), kas simbolizē gaismas nākšanu un iešanu. Ūsas vārda nesēja ir Ūsiņa sieva, kuras vārds ir gandrīz identisks seno indiešu dievības vārdam.
Izcilu pētījumu šajā jomā veicis ievērojamais latviešu mitologs Haralds Biezais, kas darbā «Gaismas dievs seno latviešu reliģijā», uzsverot, ka Ūsiņš tipoloģiski piederīgs pie pavasara dievībām, tomēr atzīst, ka specifiskas pazīmes to ļauj uzskatīt arī par gaismas dievu. Tautasdziesmās šie tēli lielākoties lietoti paralēli, bez īpaša nozīmju dalījuma. Tāpēc arī šajā rakstā turpmāk pārmaiņus tiks lietoti abi šie apzīmējumi.
Tumša nakte, zaļa zāle,/ Laukā laižu kumeliņu;/ Nu, Ūsiņ, tava vaļa,/ Nu tavā rociņā
Jurģiem jeb Ūsiņiem bija nozīmīga vieta visu seno lopkopju un zemkopju tautu tradicionālajās ieražās. Jurģis (Ūsiņš), tāpat kā mīļā Māra un Māršava, ir iesaistīts senajā lopkopju darba ritumā: viņš sukā, baro kumeļus, jāj pieguļā, rūpējas arī par bitēm, dalās savās bagātībās ar tiem, kas viņu godina. Tieši šajā dienā pirmo reizi pēc garās ziemas laida lopus ganos un jāja zirgus pieguļā. Tā kā Jurģis (Ūsiņš) bija zirgu aizgādnis, šajā dienā nedrīkstēja izmantot zirgus zemes darbos.
Kā jau visi ievērojamākie gadskārtu norišu posmi, arī Jurģi ir saistīti ar dažādiem rituāliem pret raganām, burvjiem un vilkiem. Senie latvieši ticēja, ka burvji Jurģu rītā staigā pa citu tīrumiem, sējot nezāles, lai pašiem būtu tīra labība; ka burvji nes visādus pesteļus zirgu stallī, lai zirgi būtu nojāti slapji. Raganas kaitē govīm, atņemot tām pienu.
Lai cīnītos pret tām, ieteica Jurģu rītā nolikt zem sliekšņa atvāztu nazi, cirvi vai izkapti ar asmeni uz augšu. Saskaņā ar kādu citu ticējumu šajā rītā pirms saules lēkta burvji kāpj uz augstiem ozoliem un kliedz nesaprotamus vārdus. Ja tos dzird, tad jāatkliedz: «Lai tu, ko pa muti izlaid, pa nāsīm atpakaļ sarauj!» Tad visa nelaime, ko burvis vēlējis, uzbruks viņam pašam. Burvja vēlēta nelaime sniedzas tik tālu, cik sniedzas viņa balss. Jurģu dienā lietoja arī īpašus buramvārdus pret ugunsgrēkiem un vilkačiem.
Jurģu rītu gaili kāvu deviņiem cekuliem
Jurģi ir saistīti arī ar seniem upurēšanas rituāliem. Jura dienas rīta agrumā uz visu istabu durvīm bija jāsavelk lietuvēna krusti un pēc tam tās stingri jānobultē. Pirmajiem bija jāceļas saimniekam ar saimnieci; ja kāds cits bija uzcēlies agrāk par viņiem, mājās bija gaidāma nelaime.
Neviens nedrīkstēja iet ārā no istabas, kamēr saimnieks nebija apstaigājis māju. Saimnieks ziedoja Jurģim melnu gaili, asinis tecināja zirgu silē uz auzām un pie kūts durvīm, iekšas nolika uz akmens, sakot: «Še, Dieviņ, tava daļa.» Nokautā gaiļa gaļu vārīja brokastīm. Brokastis centās paēst ļoti agri, iekams kāds svešs cilvēks nav ienācis sētā, jo ticēja, ka agrs viesis nes nelaimi. Jurģu dienas rītā nedrīkstēja dot svešam ne uguni, ne ūdeni, jo līdz ar to tiek aizdota projām mājas svētība.
Kā raksta Edīte Olupe, prasība būt piesardzīgiem un rīkoties tā, lai sveši neredz, no vienas puses, varētu būt tradīcijas noteikta, jo noslēpumainība, izvairīšanās no svešām skauģa acīm bija nosacījums veiksmīgai rituāla norisei, bet, no otras puses, to varēja ietekmēt pagānisko ieražu izskaušana un apkarošana.
Pieguļā rituālā ēdiena gatavotājs vienmēr bija pats saimnieks vai vecākais vīrs starp pieguļniekiem, bet nekad saimniece, jo rūpes par zirgiem bija vīru ziņā. Lai zirgus nejādītu lietuvēns, mūsu senči vilkuši ar nokautā gaiļa asinīm krustu pār staļļa durvīm.
Latviešiem ir arī ticējumi, saistīti ar kurmja asinīm, ar ko notraipīja zirgus, lai tie visu gadu būtu trekni, kā arī par sesku, ko sadedzina krāsnī, pelnus piejauc maizei, auzām un Jurģos dod zirgiem. Rituālie ēdieni, to pagatavošana un ziedošana zirgu aizbildnim Ūsiņam visvairāk bija izplatīta Vidzemē. Lubānā un Lazdonā Jurģos mēdza arī krāsot dzijas, reizē ar tām sakrāsoja arī lielu grozu ar olām, kas visas bija melnas.
Interesants apraksts par Jurģu dienas upurēšanas ceremoniju atrodams «Baltijas Vēstneša» 1872. gada 49. numurā: «[Ziedošanas] vieta bij' ietaisīta dārza sētmalē un ar vecām ecēšām apsegta; frišas asinis, putnu spalvas un kauli, veci un jauni naudas gabali, veci vērdiņi, sarkanas vilnas dzija — šie ziedi virs mājas dieva altāra deva mums skaidri noģist, ka Sv. Jurģa naktī bij' šeitan «Mājas kungam» ziedojuši un gaili kāvuši. … Daži kauj gaili un ziedo «Mājas kungam» tikai asinis, kaulus un spalvas, citi turpret aprok gaili dzīvu zemē. … Upuru vietas bij' visas vēl neaiztiktas un atradās pa daļai iekšpus dārza sētas ar stipru žogu ieslēgtas, pa daļai tīruma vidū…»
Maiņas diena
Jurģi pēc tradīcijas bija tā diena, kad kalpi, gājēji un nomnieki mainīja dzīvesvietu, pārceļoties pie cita saimnieka. Tāpēc tautā Jurģus izsenis sauc arī par maiņas dienu vai mietošanas dienu. Par nomas un darba līgumu slēgšanas dienu Jurģi kļuva tikai 19. gadsimta pirmajā pusē (līdz tam tie bija Miķeli).
Jurģi ir iezīmīgi arī ar to, ka tieši šajā dienā notika zemnieku brīvlaišana. Dzīvesvietas maiņa cilvēka dzīvē allaž bijis viens no kritiskajiem momentiem, tā bija izvēle, kas saistījās ar sapņiem par labāku, veiksmīgāku, pārtikušāku dzīvi.
Sākt jaunu posmu dzīvē līdzēja arī ticējumi un rituālās maģiskās darbības, no kurām daudzas ir labi zināmas vēl mūsdienās.