Šogad Rīgā reģistrētas vairāk nekā 100 velosipēdu zādzības. Tāpēc uzņēmēji vēlas ierīkot arī apsargājamas velostāvvietas, bet aktīvisti plāno ieviest īpašas tehniskās pases, kas palīdzētu cīņā pret zagļiem.

Aktīvistu grupa un «Velo informācijas centrs» plāno Rīgā ieviest velosipēdu tehniskās pases, kurās būtu braucamā fotogrāfija, rāmja numurs un īpašnieka personas dati. Tas ievērojami palīdzētu cīņā pret riteņu zagļiem, kā arī ieviestu zināmu kārtību šajā jomā. Šobrīd Latvijā nav velosipēdu reģistra un tuvākajā laikā tādu nav paredzēts izveidot, RB noskaidroja Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD).

Šo dokumentu izsniegtu «Velo informācijas centrs», tas būtu saskaņots ar CSDD un, iespējams, Rīgas domi. Pagaidām gan projekts ir idejas stadijā, un pirmais solis būs mājas lapa, kurā interesenti varēs ievietot savu pazudušo vai nozagto velosipēdu fotogrāfijas, rāmja numuru un sīkāku informāciju, stāsta velokurjers Sandis Ābelīte.

CSDD kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris RB stāsta, ka principā pret šāda dokumenta izsniegšanu, ko veiktu «Velo informācijas centrs», neiebilst. Viņš gan norāda, ka tehniskās pases saņemšanai jābūt brīvprātīgai, nevis obligātai. J. Teteris piekrīt, ka šis dokuments varētu noderēt cīņā pret velosipēdu zagļiem.

Vairāki uzņēmēji kopīgi ar Rīgas domes amatpersonām apsprieduši iespēju pilsētā izvietot drošas stāvvietas velosipēdiem, ko riteņbraucējiem ir cerības sagaidīt jau šogad, stāsta sabiedrisko attiecību speciālists Raimonds Ločmelis. Pagaidām tiekot pilnveidoti un uzlaboti izstrādātie stāvvietu projekti, tāpēc šobrīd nekādi darbi vēl neesot uzsākti. Kā piemērotākās vietas šādu stāvvietu izveidei domes amatpersonu, CSDD pārstāvju un uzņēmēju diskusijā tikai minēts Līvu laukums pie Norvēģijas vēstniecības, skvērs pie Latvijas Bankas, nobraucot no Vanšu tilta, laukums pie Pēterbaznīcas, Strēlnieku laukums, kur nākotnē plānota arī pazemes stāvvieta, Doma laukums — Jaunielas sākumā, vieta pie 3. ģimnāzijas, kā arī vieta pie Bastejkalna, blakus pie Jēkaba kazarmām esošajai autostāvvietai. Pēdējās priekšrocība ir tur esošā apsardze, kas ir arī daudzās Rīgas autostāvvietās, tāpēc dome mudināšot uzņēmējus tajās ierīkot arī apsargājamas velosipēdu novietnes. Autoosta, dzelzceļa stacija un veikals «Stockmann» arī tika minētas kā nozīmīgas vietas, kur būtu nepieciešamas velostāvvietas, taču diskusijas dalībnieki atzina, ka šajos objektos ir visai sarežģīti nodrošināt braucamo drošību. Paredzamie stāvvietu izmantotāji ir gan rīdzinieki, kas velosipēdus lieto ikdienā, gan tūristi, kas braucamos izmanto pilsētas apskatīšanai.

Nīderlandē, kur katru gadu nozog apmēram miljons velosipēdu, vidēji katrs piektais riteņbraucējs zaudē savu braucamo. Tāpēc vietējā policija nolēmusi izmantot GSM raidītājus kā pēdējo līdzekli cīņā pret velosipēdu zagļiem. Ar noslēptiem GSM raidītājiem aprīkoti velosipēdi varētu palīdzēt izsekot potenciālos laupītājus. Latvijā gan šāda metode pagaidām neesot reāla, saka speciālisti.

Komentāri