Latvijas valsts tēla veidošanā, lai tādējādi attīstītu tūrismu, vajadzētu ieguldīt vairāk naudas, uzskata aģentūras BNS aptaujātie tūrisma nozares eksperti.
«Lai veiktu kādas lielākas reklāmas kampaņas, resursu ir salīdzinoši maz,» aģentūrai BNS atzina Tūrisma attīstības valsts aģentūras direktors Uldis Vītoliņš.
Viņš norādīja, ka par pašlaik piešķirto naudu «Latvija tiek reklamēta dažādi». Viņš stāstīja, ka par Latviju esot izdoti 23 bukleti vairāk nekā 10 valodās, tāpat Latvijā tiek veidotas dažādas starptautiskas izstādes un jau šobrīd ir bijušas vairāk nekā 20 žurnālistu vizītes, kas dod plašu materiālu par Latviju ārvalstu presei.
Vītoliņš gan atzina, ka salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm valsts tēla veidošanai tiek tērēts maz naudas un valstij vajadzētu vairāk ieguldīt tūrisma mārketinga attīstībā.
Arī tūrisma aģentūras «Kolumbs» mārketinga un attīstības daļas vadītājs Artūrs Skroderis aģentūrai BNS klāstīja, ka par valsts tēlu atbildīgajām institūcijām ir piešķirts pārāk maz līdzekļu tēla veidošanai un Latvijas tūrisma iespēju reklamēšanai pasaulē.
«Noteikti šāda līmeņa reklāmas kampaņām arī valstij būtu jāpiesaista profesionālas mediju, reklāmu un PR aģentūras, kā to dara uzņēmumi, veidojot savu zīmolu atpazīstamību,» klāstīja Skroderis.
Tāpat viņš arī norādīja, ka aktuāli būtu vērst ārvalstu ceļotāju uzmanību uz notikumiem, kas norisinās Latvijā — augstvērtīgiem mūzikas, kultūras un mākslas pasākumiem, sporta pasākumiem. Šādiem notikumiem papildus jāpiesaista pilsēttūrisma ekskursiju programmas, tādējādi paildzinot ceļotāju uzturēšanos ilgumu Latvijā.
Vēl tūristus varētu piesaistīt, norādot uz Latvijas virtuves daudzveidību un tādējādi attīstot gastronomisko tūrismu, uzskata Skroderis. Viņš norādīja, ka «Kolumbs» arvien biežāk iestrādā šāda veida tūrismu savu ekskursiju programmās un tas jau guvis ārvalstu tūristu atzinību. Tāpat viņš uzsvēra, ka Latvijas, īpaši Rīgas, tēla veidošana ir jāvirza uz izglītotu, inteliģentu ārvalstu ceļotāju. «Inteliģentās reklāmās necenstos nokaunināt potenciālos ceļotājus par viņu sliktajām ģeogrāfijas zināšanām, bet gan akcentētu tās vērtības, kas radītu interesi izzināt vairāk par Latviju un to apmeklēt,» iespējamo risinājuma variantu izteica Skroderis.
Savukārt «Kolumba» direktore Sanita Rugina aģentūrai BNS norādīja, ka «valsts atpazīstamību veido gan tās nemainīgās vērtības kā Vecrīgas arhitektūra un Baltijas jūra, gan arī personības». Kā piemēru viņa minēja Lielbritāniju, kuru simbolizē gan pulkstenis «Big Ben», gan Lielbritānijas karaliene un futbolists Deivids Bekhems. «Arī Latvijas tēla popularizēšanai ir vērts izmantot izcilas Latvijas personības, taču vērtību akcentam ir jābūt sabalansētam, kā arī atpazīstamam attiecīgajos tirgos, viņa teica.
Rugina piebilda, ka Latvijas tēla popularizēšanas mehānismam vajadzētu būt pietiekoši dinamiskam, lai varētu reaģēt uz veiksmīgiem piemēriem Latvijas kultūrā, sportā, biznesā. Rugina uzskata, ka svarīgi ir spēt veidot valsts tēla spodrināšanas un atpazīstamības kampaņu balstoties uz aktuālajiem notikumiem — ,piemēram, hokeja čempionāts, burāšanas regates, veiksmīgi sportistu rezultāti utt.
«Interese par šiem notikumiem rada interesi arī par pašu valsti un veicina ārzemnieku ceļošanu uz Latviju. Latvijai vajadzētu izmantot katru pozitīvu piemēru, lai reklamētu Latvijas atpazīstamību, izmantojot gan personības, gan notikumus, taču vienlaikus neaizmirstot atgādināt par nemainīgām vērtībām,» klāstīja Rugina.
Arī «Latvia tours» direktore Gundega Zeltiņa aģentūrai BNS teica, ka valstij būtu jāiegulda daudz lielāka nauda valsts tēla veidošanā un popularizēšanā ārvalstīs, jo «šajā jomā netiek darīts gana daudz». Viņa uzsvēra, ka dažādās pasaules valstīs Latviju vajadzētu reklamēt atbilstoši katras valsts tradīcijām un mentalitātei.
«No tūrisma viedokļa, protams, galvenais ir parādīt Latviju kā valsti ar brīnišķīgu kultūru un dabu. Otrs, kas veido Latvijas «seju» ir mūsu cilvēki — sportisti, mākslinieki, mūziķi,» klāstīja Zeltiņa. Viņa arī piebilda, ka Valsts prezidente ir lieliska valsts tēla veidotāja un seja.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) direktors Andris Ozols aģentūrai BNS jau iepriekš skaidroja, ka, piesaistot ārvalstu investīcijas, ļoti liela nozīme ir valsts tēlam.
«Latvijai valsts tēla reklāma dotu lielāku atpazīstamību. Katra valsts, zeme un tauta ilgtermiņā iemanto to reputāciju, kuru ir pelnījusi. Svarīgi ir informēt pasauli par pozitīvajām lietām un pārmaiņām, citādi tiks zaudēti gadi, kamēr pasaule pati uzzinās, piemēram, par biznesa iespējām Latvijā. Reklāmas loma valsts tēla sakarā — pozitīvi un saprotami, bet vienlaikus arī patiesi parādīt Latvijas labumus,» nepieciešamību lielāku uzmanību pievērst Latvijas valsts tēla veidošanai pamatoja LIAA vadītājs.
Pēdējā laikā Latvijā ir aktualizējies jautājums par valsts tēlu un tā veidošanu, jo arvien nepietiekama ir valsts atpazīstamība pasaulē, bet tūrisma nozarē Rīga arvien biežāk ārvalstu tūristiem asociējas ar izklaidēm un alkoholu, bet mazāk ar kultūras vērtībām.