Skip to footer
Šodienas redaktors:
Helga Justīne Siksne
Iesūti ziņu!

Skandāls ap «Irish Ferries» varētu kaitēt latviešu viesstrādniekiem

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

«Atspoguļojot Latvijas presē īru prāmju kompānijas «Irish Ferries» problēmas un saistot tās ar Latvijas jūrniekiem, apzināti vai neapzināti tiek pieļautas dažas neprecizitātes,» uzskata Latvijas Jūras administrācijas Jūrnieku reģistra (JA JR) vadītājs kapteinis Jāzeps Spridzāns.

Latvijas žurnālisti ar nepārdomātām publikācijām var izsaukt nepamatotu uguni uz Latvijas viesstrādniekiem Īrijā — «Irish Ferries» konflikta sakarā ne Īrijā, ne kur citur Eiropā īpaši netiek uzsvērts, ka runa ir par Latvijas jūrniekiem un apkalpojošo personālu, runāts ir par Austrumeiropas valstu cilvēkiem, bet Latvijas žurnālisti atkal un atkal uzsver, ka tie ir latvieši, norāda Spridzāns.

Protams, mūsu valstī ir Īrijas vēstniecība, kuras darbinieku pienākumos ietilpst apkopot publikācijas, kas saistītas ar viņu valsti un nosūtīt tās uz Īriju. Tā mēs varam panākt, ka īriem patiešām radīsies naids tieši pret Latvijas viesstrādniekiem, — savu sašutumu pauž JR vadītājs.

Uz kompānijas prāmjiem strādā daudzu Austrumeiropas valstu jūrnieki jau kopš februāra. Atsauksmes gan no pasažieriem, gan kompānijas administrācijas, gan ostu kontroles inspektoriem par Latvijas jūrnieku darbu ir ļoti pozitīvas.

«Uz «Irish Ferries» prāmjiem no šā gada februāra strādā apmēram 70 mūsu jūrnieki. Starp viņiem nav augstāko kuģu virsnieku, pamatā tie ir matroži, motoristi, stjuartes. Viņu algas pārsniedz Vispasaules jūrnieku arodbiedrības (ITF) noteikto algas minimumu (ap 1450 dolāru) — mūsu matroži Īrijā saņem 1700 dolāru mēnesī, bocmaņi 2000, stjuartes — 1558 dolārus. Var izrēķināt, ka zemākā algu likme ir ap 9,8 dolāru vai ap 8 eiro stundā. No kurienes informācijas par likmi 3,60 eiro stundā? Par tādu samaksu nestrādātu ne vien Latvijas, bet arī, piemēram, Filipīnu jūrnieki,» uzsver J. Spridzāns, piebilzdams, ka 8 eiro stundā nav arī zemāka maksa par Īrijā noteikto minimumu (7,65 eiro). Turklāt jāņem vērā, ka kuģa apkalpe saņem par brīvu gan uzturu, gan darba apģērbu un uniformas, arī ceļš uz darba valsti un atpakaļ tiek apmaksāts. Kontraktos tiek paredzēts 1,5–2 mēnešu darbs, pēc tam atvaļinājums. Sakarā ar mūsu jūrnieku augsto darba kvalitāti no kompānijas saņemts darba piedāvājums vēl 110 jūrniekiem, un daļa piedāvājuma jau ir izpildīta.

JR vadītājs skaidro, ka kompānija «Irish Ferries» nonākusi finansiālās grūtībās un, lai spētu konkurēt globālajā tirgū un novērstu bankrotu, īru jūrniekiem tiek piedāvāts vai nu strādāt par zemāku samaksu nekā līdz šim, vai arī saņemt kompensācijas un atstāt darbu. Brīvās vietas tiktu aizpildītas ar Eiropas Savienības (ES) valstu jūrniekiem, kā to pieļauj ES likumi, un tas radītu brīvu darba spēka konkurenci ES.

Mūsu jūrnieki tiek sertificēti un saņem starptautiski atzītus sertifikātus, un viņiem ir tiesības strādāt uz jebkuras valsts karoga kuģiem. Viņi nebrauc uz Īriju, piemēram, sēnes lasīt, bet veic savu profesionālo darbu reālas konkurences apstākļos.

««Irish Ferries» šajā situācijā rīkojas godīgi — viņi nepieņem darbā 3. valstu jūrniekus, par kuriem var nemaksāt nodokļus. Pamatā tā ir Īrijas darba devēju un ņēmēju iekšēja problēma, ko darba devēji risina likumīgā ceļā, un mums tur nebūtu jāiejaucas,» atzīst J. Spridzāns.

Komentāri
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu