Latvijas iedzīvotāji labprātāk izvēlas savas problēmas risināt klātienē, nevis izmantojot anonīmo uzticības tālruni, kas «noder» arī apvainojumiem un meliem.
«Vēlos uzzināt ko vairāk par šo diennakts bezmaksas anonīmo tālruni informācijas sniegšanas nolūkā,» pēc signāla šādu tekstu, kā arī savu tālruņa numuru ierunāju vairāku valsts iestāžu automātiskajos atbildētājos. Pēc divām stundām man piezvanīja no Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD), vēl pēc kādas stundas no Valsts meža dienesta (VMD) un Izglītības valsts inspekcijas (IVI). Gaidīto reakciju nedabūju no Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) un Valsts darba inspekcijas (VDI). Zvanot uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB) un Rīgas domes informatīvo un ierosinājumu uzticības līniju, man bija jārunā tieši — ar cilvēku.
Visvairāk sūdzas KNAB
Valsts institūciju diennakts uzticības tālruņu skaits Latvijā nemitīgi pieaug. Lielā daļā institūciju pieaug arī zvanu skaits uz šiem tālruņiem.
Tieši lielais pienākošo vēstījumu skaits ir viens no iemesliem, kāpēc atbildi nesaņēmu no PVD, — ne visiem institūcija spējīga atbildēt. PVD 2005. gada desmit mēnešos ir reģistrējis aptuveni 300 zvanus, kas ir par 20 vairāk nekā iepriekšējā gadā kopā. Gandrīz tikpat sūdzības uzklausījis KNAB laikā no jūlija līdz septembrim.
Reti problēmas cilvēki pauž CSDD — vidēji divas reizes nedēļā. CSDD kvalitātes daļas vadītājs Sandris Torsters skaidro: «Cenšamies pakalpojumu kvalitāti uzturēt tādā līmenī, lai zvani nepienāktu. Ja CSDD darbs būtu slikti izpildīts, ja būtu nepilnības apkalpošanas sistēmā, tad telefons būtu nosacīti «karsts», kāds tas pašlaik nav. Mēs nepārtraukti uzlabojam apkalpošanu.»
Arī uz VDI anonīmo tālruni zvana diezgan maz, pirmajos trīs pastāvēšanas mēnešos bija 58 ziņojumi. Sabiedrisko attiecību speciāliste Margarita Dukaļska domā — tas tāpēc, ka problēmas daudz ātrāk var atrisināt klātienē, vēršoties pie VDI inspekcijas. Tad nav jāiet aplinku ceļi.
Rīgas domes informācijas centrs vidēji saņem 15 tūkstošus zvanu mēnesī, taču tikai pāris no tiem pirmajā pastāvēšanas gadā bijušas sūdzības. Lielākoties cilvēki zvana, lai jautātu.
Ne visiem atbild
Uzticības tālruņu atbildētājos ierunātos vēstījumus darbinieki pārbauda, vēlākais, tās pašas dienas vakarā. VMD un CSDD ierakstus noklausās vismaz divas reizes dienā.
Katru saņemto ziņojumu atbildīgais darbinieks reģistrē — precīzi pārraksta īpašā uzskaites grāmatā vai veidlapā. VMD vēstījumi tiek reģistrēti automātiski — datorā. Pēc tam reģistrētos ziņojumus nodod augstākajai institūcijas amatpersonai — galvenajam inspektoram vai ģenerāldirektoram. Ja ziņojumos ir konkrēti, precīzi, ticami fakti, tad sūdzību uzdod pārbaudīt un atrisināt kompetentiem darbiniekiem. PVD tūlīt pēc ziņojuma saņemšanas tas tiek nosūtīts uz inspekciju reģionā, no kura saņemta sūdzība. Tieši tāpat notiek arī VDI.
Uz automātiskajā atbildētājā ierunātajiem jautājumiem atbildes sniedz tikai gadījumos, ja ir norādīts jautātāja tālruņa numurs. Savukārt tos ziņojumus, kas neatbilst institūciju kompetencei, nosūta atbildīgajām iestādēm. «Gadās, ka cilvēki atstāj ziņojumus, kas neattiecas uz CSDD darbu, piemēram, jautājumi, kas attiecas uz ceļu policijas pienākumiem. Tādās situācijās šiem cilvēkiem, ja tie atstājuši savu tālruņa numuru, piezvana un pastāsta, kur ar konkrēto jautājumu var vērsties,» stāsta CSDD sabiedrisko attiecību speciālists Jānis Aizpors.
Zvana arī, lai apvainotu
Lai gan KNAB un PVD gadā saņem simtiem problēmzvanu, lielākā to daļa esot nepatiesi. No gandrīz 300 pērn PVD uzticības tālrunī ierakstītajiem vēstījumiem pēc pārbaudes par pamatotiem atzīti aptuveni 60, par daļēji pamatotiem — 13. PVD automātiskais atbildētājs parasti ir pilns ar ziņām par vecu pārtiku, nepareiziem preču marķējumiem veikalos, antisanitāriem apstākļiem ēstuvēs. Retāk — par dzīvnieku mocīšanu un spīdzināšanu.
KNAB uzticības tālruņa pastāvēšanas laikā (divi gadi) pēc zvaniem ierosinātas tikai 10 krimināllietas. Visbiežāk cilvēki stāsta par pašvaldību amatpersonu nelikumīgām darbībām – būvatļaujām, privatizāciju, iznomāšanu, finanšu līdzekļu izlietojumu. No trīs mēnešos (no jūlija līdz septembrim) pa pastu, elektronisko pastu, faksu, telefoniski saņemtajiem vairāk nekā 600 ziņojumiem tikai piecos bijusi patiesa informācija.
«Bieži vien zvani ir tādi, kur cilvēki vienkārši izpauž savas emocijas kā kādam psihologam. Apvaino viens otru ar trīsstāvīgiem vārdiem. Telefons ir kā tvaika novadītājs — kāds par kādu mēģina pastāstīt ko sliktu. Sūdzību tālrunis!» par to, kā cilvēki lieto iespēju zvanīt uz bezmaksas uzticības tālruni, stāsta VMD sabiedrisko attiecību vadītāja Silvija Šulce. Institūcijas anonīmā tālruņa pirmajā pastāvēšanas mēnesī — oktobrī — VMD saņēma 13 zvanus. Lielākā daļa no tiem ir par ikdienišķām problēmām, piemēram, pārāk garajām rindām, sliktu apkalpošanu.
Zvana, lai melotu
Ākstīšanos piedzīvojusi Izglītības valsts inspekcija. Viens no gadījumiem bija melu zvans, kuru IVI uztvēra par patiesu. Sabiedrisko attiecību vadītāja palīdze Liene Dilevka stāsta: «Piezvanīja un pasūdzējās par konkrētu skolu un tās darbinieku, nosauca arī darbinieka vārdu un uzvārdu. Inspektors aizbrauca uz norādīto skolu un izrādījās, ka tajā nemaz nestrādā ierunātajā ziņojumā nosauktā persona.»
Anonīmais tālrunis IVI darbojas gandrīz pusgadu. Četros mēnešos saņemti vairāk nekā 40 zvani. Īpaši daudz vēstījumu anonīmajā tālrunī bija pirms mācību gada sākuma. Stāstīja par problēmām ar iestāšanos augstskolā. Sūdzējās, ka nepietiek vietas bērnudārzos, ka kopmītnēs nevar dabūt istabiņu. Vecāki parasti sūdzoties par to, ka skolotāji izturas nekorekti, piemēram, audzinātājam nav labvēlīga attieksme pret skolēniem.
Savukārt stāsti par neizmaksātām algām, nodarbināšanu bez darba līguma, darba virsstundu neapmaksāšanu ir visbiežākās sūdzības VDI.
Rīgas domes ziņojumu un ierosinājumu centrā «Vienas pieturas aģentūra» rīdzinieki divas reizes sūdzējušies par sabiedrisko transportu, pāris reizes par komunālajiem pakalpojumiem daudzdzīvokļu namos. «Cilvēki šo tālruni izmanto, lai noskaidrotu sev nezināmos jautājumus, nevis lai izteiktu savu neapmierinātību. Problēmas rīdzinieki var risināt izpilddirekcijās,» saka Rīgas domes priekšsēdētāja preses sekretāre Laila Spaliņa. Zvanītāji parasti jautā, kā stāties dzīvokļu rindā, kā saņemt dažādus sociālos pakalpojumus, kur vērsties pēc konkrētas palīdzības.
UZZIŅAI
Diennakts uzticības tālruņi:
- Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs: 8002070;
- Ceļu satiksmes drošības direkcija: 7025757;
- Izglītības valsts inspekcija: 7358075;
- Valsts mežu dienests: 7221322;
- Valsts darba inspekcija: 7312176;
- Galvenās muitas pārvaldes uzticības tālrunis: 7047555;
- Pārtikas un veterinārais dienests: 7027402;
- Rīgas domes bezmaksas informatīvais tālrunis «Vienas pieturas aģentūra»: 8000800;
- Organizētās noziedzības apkarošanas pārvalde: 7075003;
- Kārtības policija: 7075443;
- Kriminālpolicija: 7086677;
- Finanšu policijas pārvalde: 7323438;
- Iepirkuma uzraudzības birojs: 7326333;
- Valsts robežsardzes uzticības tālrunis: 8001060;
- Izglītības satura un eksaminācijas centrs (ISEC): 8960002;
- Rīgas Galvenā policijas pārvalde: 7086677;
- Valsts policijas Iekšējās drošības birojs: 8002070;
- Ceļu policijas birojs: 7208108;
- Ekonomikas policijas pārvalde: 7208663;
- Valsts ieņēmuma dienests: 7323438;
- Rīgas Bērnu tiesību aizsardzības centrs: 7334441;
- AIDS uzticības tālrunis: 7543777;
- Narkomānijas profilakses centrs: 7037333;
- Anonīmo alkoholiķu atbalsta grupa: 7333523;
- «Glābiet bērnus!» (10.00–17.00): 7315307;
- Bērnu un jauniešu centrs: 8009000;
- «Latvijas Mobilais telefons»: 7801008.
Citās pilsētās:
- Alūksnes rajona policijas pārvalde: 940995;
- Daugavpils pilsētas un rajona policijas pārvalde: 5403399;
- Dobeles rajona policijas pārvalde: 3722100;
- Jelgavas rajona policijas pārvalde: 3004241;
- Jūrmalas pilsētas policijas pārvalde: 7075190;
- Krāslavas rajona policijas pārvalde: 5603407;
- Rēzeknes rajona pilsētas un rajona policijas pārvalde: 4603595;
- Rīgas rajona Baložu policijas nodaļa: 7917747;
- Rīgas rajona Olaines policijas nodaļa: 7965790;
- Tukuma rajona policijas pārvalde: 3181886;
- Valkas rajona policijas pārvalde: 4781835;
- Valmieras rajona policijas pārvalde: 4222522.