/nginx/o/2018/07/13/8901333t1hd5fe.jpg)
Jau šogad Latvijas Pasts visiem Latvijas iedzīvotājiem sāks piedāvāt elektronisko parakstu. Pirmos rezultātus sabiedrība ieraudzīs jau martā, līdz gada beigām plānots nodrošināt, ka elektronisko parakstu varēs izmantot ikviens interesents.
Šis notikums būs milzu pavērsiens ne tikai Latvijas Pasta pakalpojumu klāstā, bet arī pilnīgi jaunas attiecību ēras sākums savstarpējā saziņā un informācijas apmaiņā.
Droši un tikpat vienkārši kā internetbanka
Ikviens cilvēks savā mūžā ir sastapies ar līgumu slēgšanas procesu, stāvēšanu rindās, lai saņemtu kādu izziņu vai iesniegtu dokumentus. Līdz šim, saņemot elektronisko pastu jeb e-pastu, varēja minēt, vai e-pasta adresē ierakstītais vārds un uzvārds patiesi ir tās personas, kas atsūtījusi e-pastu. Pārliecināties, ka sūtītājs ir tieši šis cilvēks, nevis kāds cits, nebija iespējams. Tāpat līdz šim nebija iespējams dokumentus (līgumus, atskaites, deklarācijas utt.) parakstīt elektroniski.
Tāpēc visā pasaulē aktualizējās tēma — personu identifikācija interneta vai elektroniskajā vidē. Kā zināt, ka šo dokumentu parakstījis tieši konkrētais cilvēks, nevis kāds viltvārdis to atsūtījis viņa vietā? E-paraksts ir risinājums, kas ļaus Latvijas iedzīvotājiem būtiski ieekonomēt savu laiku, pārejot uz drošu un no likumu viedokļa atzītu darbību ar elektroniskajiem dokumentiem.
Latvijas likumi un citi normatīvie akti ir sagatavoti elektroniskā paraksta ieviešanai un lietošanai. Savukārt Latvijas Pasts beidz sagatavošanas darbus e-paraksta pakalpojumu sniegšanai. E-parakstu varēs pievienot gan e-pastiem, gan «Word» dokumentiem, gan citu formātu failiem, to nodrošinās e-parakstam pievienotā programmatūra. «E-paraksta lietošana būs tikpat vienkārša kā interneta bankas lietošana — ieliec karti, ievadi PIN kodu, un paraksts jau ir pievienots dokumentam,» skaidro Latvijas Pasta informācijas tehnoloģiju pakalpojumu dienesta direktors Ēriks Eglītis. Lai vēstules saņēmējs varētu uzzināt, kurš tieši parakstījis dokumentu, viņam būs nepieciešams interneta pieslēgums datoram. Izmantojot interneta pieslēgumu, būs iespējams sazināties ar elektroniskā paraksta pakalpojuma sniedzēja datu glabātavu, kurā varēs noskaidrot, kurš tad ir īstais paraksta autors. Plānots, ka vēstules saņēmējs varēs uzzināt personas vārdu un uzvārdu vai pseidonīmu, kā arī citu informāciju. Ja persona būs izvēlējusies parakstīties ar pseidonīmu, jābūt norādītam, ka tas ir pseidonīms. Ja persona vēlēsies, paraksta atšifrējumā varēs būt norādīts arī, piemēram, viņa amats vai kādi citi parametri. Vēstules saņēmējs varēs uzzināt, vai vēstuli paraksta, piemēram, Valsts ieņēmumu dienesta ierēdnis vai kāda uzņēmuma grāmatvedis. Taču šādas informācijas iekļaušana paraksta atšifrējumā nav obligāta.
Kā uzzināt, ka konkrēto dokumentu kāds parakstījis elektroniski? Ēriks Eglītis skaidro, ka populārākās datorprogrammas pašas izmetīs paziņojumu, ka dokuments parakstīts elektroniski. Ja e-paraksts būs pievienots sūtījumam, e-pasta programma, atverot vēstuli, parādīs ziņojumu, ka tā ir parakstīta elektroniski, un būs iespēja tūlīt doties uz e-paraksta portālu un uzzināt, kas tad īsti to parakstījis. Kā skaidro Ēriks Eglītis, ir izlemts, ka elektronisko parakstu varēs saņemt, ierakstītu viedkartē. Lai to lietotu, atliks ievietot to viedkaršu lasītājā, kas pievienots datoram, un parakstīt dokumentu — ievadīt īpašu PIN kodu, kas arī apliecinās, ka dokumentu parakstījis tieši šis elektroniskā paraksta lietotājs.
Kā tikt pie e-paraksta
Lai iegūtu savu elektronisko parakstu, personai būs jādodas uz Latvijas Pasta nodaļu. Pasta īpaši mācītie darbinieki rūpēsies par e-paraksta izsniegšanu. Parakstu varēs saņemt lielākajās pasta nodaļās visā Latvijā. Tā saņemšanai būs jāuzrāda pase, kā arī jāraksta iesniegums. Pēc tam Latvijas Pasts pārliecināsies Iedzīvotāju reģistrā, ka iesniegtā pase ir derīga un persona tiešām ir reģistrēta Latvijā. Kad būs izgatavota viedkarte ar elektronisko parakstu, jādodas tai pakaļ uz pasta nodaļu, kurā vēlreiz tiks veikta pārbaude Iedzīvotāju reģistrā. «Mums jābūt drošiem, ka pa to laiku, kamēr mēs gatavojam viedkarti, pase nav anulēta vai veiktas kādas citas izmaiņas,» skaidro Ēriks Eglītis.
Bez maksas
Ir zināms, ka 50 000 ierēdņu un citu valsts struktūru darbinieku parakstus pasūtīs valsts, bet pārējie to varēs iegūt Latvijas Pasta nodalās. Paraksta lietošana un pārbaude ikvienai personai būs bez maksas. To paredz likums, taču par viedkarti būs jāmaksā. Cena atkarīga no tā, kādus papildu pakalpojumus persona izvēlēsies. Uz viedkartes būs iespējams uzdrukāt ne tikai personas vārdu un uzvārdu, bet arī personas kodu un fotogrāfiju. Par šīm papildlietām arī būs jāmaksā.
Vēl viens papildu izdevums, kas saistīts ar elektronisko parakstu, ir viedkaršu lasītāja iegāde. Vienkāršākie maksā ap sešiem latiem, taču iespējams arī iegādāties ekskluzīvus un īpašus, kuru cena var pārsniegt pat 100 latu. Iespējams, ka tālākā nākotnē savu elektronisko parakstu varēs glabāt arī, piemēram, bankas kartē, taču pakalpojuma ieviešanas sākumposmā tas vēl nebūs iespējams. Vispirms Latvijas Pastam jāvienojas ar bankām par kopīgām procedūrām, lai nodrošinātu elektroniskajam parakstam nepieciešamo infrastruktūru.
Laika zīmogs
Tikpat svarīgi, kā būt pārliecinātam, ka vēstuli parakstījusi konkrēta persona, ir zināt, kad tieši paraksts uzlikts. Tādēļ kopā ar elektronisko parakstu būs iespējams dokumentam pievienot laika zīmogu. Tā pievienošanai arī būs vajadzīgs interneta pieslēgums, jo, lai Latvijas Pasts kā pakalpojuma sniedzējs varētu apliecināt, ka elektroniskais paraksts pievienots konkrētā laikā, šīm darbībām jānorit tiešsaistes režīmā.
Laika zīmoga pievienošana gan būs maksas pakalpojums, taču samaksa varētu būt pavisam simboliska, spriež Ēriks Eglītis. Lai gan vēl nav pieņemts konkrēts lēmums, cik laika zīmoga vienreizēja izmantošana maksās, ir skaidrs, ka tie būs santīmi. Iespējams, ka personām, kas laika zīmogus lietos vairumā, tā cena būs pat mazāka par vienu santīmu.
Ja dokumentu būs parakstījušas vairākas personas, kā tas, piemēram, nepieciešams, apstrādājot valsts dokumentus, varēs redzēt, kad kurš uzlicis laika zīmogu un kādas izmaiņas kurš dokumentā veicis.
Kur izmantot e-parakstu
Eglītis ir pārliecināts, ka bankas būs pretimnākošas e-paraksta ieviešanā, jo arī tās ir ieinteresētas atrisināt dažādus jautājumus, kas saistīti ar personu identifikāciju interneta bankā. E-paraksta izmantošana varētu ļaut uz visiem laikiem aizmirst par interneta banku kodu kartēm, jo persona, kas būs saņēmusi elektronisko parakstu, turpmāk varētu lietot interneta banku, izmantojot savu elektronisko identitāti.
Tā kā viedkarte, kurā tiks ievietots elektroniskais paraksts, spēj piedāvāt ļoti plaša spektra pakalpojumus, Latvijas Pasts plāno popularizēt jaunās iespējas, ko paver e-paraksta ieviešana. Viedkartē, piemēram, varēs izveidot virtuālu maciņu, kuru izmantot laika zīmoga uzlikšanai. Kartē tiks ieskaitīta nauda un to varēs izmantot gluži kā mobilo sakaru priekšapmaksas karti. Turklāt, viedkartes tehnoloģija ļaus elektronisko maciņu papildināt. Tāpat e-paraksta viedkartē varēs ievietot informāciju, piemēram, personu identifikācijai iekļūšanai telpās — ofisos vai mājās. Tagad liela daļa firmu saviem darbiniekiem gādā īpašus datu uzglabātājus (čipus), bet nākotnē atliktu tikai uzzināt nepieciešamos darbinieka e-paraksta parametrus un ievadīt tos sistēmā. «Iespēju, ko paver e-paraksts, ir ļoti daudz. Jautājums ir par to, cik būsim aktīvi to izmantot,» norāda Eglītis. Iespējams, ka 2009. gadā paredzētajās pašvaldību vēlēšanās tiks piedāvāta iespēja balstot elektroniski — sēžot pie sava datora, ievietot e-paraksta viedkarti lasītājā, atvērt vēlēšanu portālu un nobalsot par sev tīkamo partiju. Šogad Saeimas vēlēšanām gan šāda iespēja vēl netiks piedāvāta, jo, kā rāda mūsu kaimiņvalsts Igaunijas pieredze, lai gan tā bija pirmā valsts pasaulē, kur tika rīkotas e-vēlēšanas un interneta balsojušo skaits divkārt pārsniedz plānoto, tomēr tā bija pavisam niecīga balsojušo daļa — vien 9000 pilsoņu. Tiek plānots, ka Valsts ieņēmumu dienests radīs iespēju privātpersonām iesniegt atskaites elektroniski un vairs nebūs jāstāv rindās. Iespējams, ka jau tuvākajā laikā e-parakstu izmantos uzņēmuma paraksta tiesīgo personu identifikācijai.
Ēriks Eglītis domā, ka tas varētu būt reālākais tuvākais projekts, jo uzņēmuma paraksta tiesīgo personu reģistrācija notiek Uzņēmumu reģistrā, kur tad arī būtu iespējams pievienot elektronisko parakstu. Tad jebkurš varētu būt drošs, ka parakstu uzlikusi paraksta tiesīgā persona.
E-paraksta lietošana būs tikpat droša un vienkārša kā internetbankas lietošana — ieliec karti, ievadi PIN kodu, un paraksts jau ir pievienots dokumentam.
Elektroniskā paraksta lietošanai vajadzīgs:
1. Viedkarte ar elektronisko parakstu.
2. PIN kods.
3. Viedkaršu lasītājs, kas pievienots datoram.
4. Interneta pieslēgums (lai pārbaudītu citas personas e-parakstu).
5. Elektroniskā paraksta programmatūra (bez maksas lejuplādējama no e-paraksta portāla).