/nginx/o/2018/07/13/8903001t1h4117.jpg)
Pat neiedegti gaismas ķermeņi telpā spēj radīt tēla piepildījumu. Veikalos ir bezgala plašs piedāvājums, taču atrast sev piemērotu gaismekli nav viegli.
Latvijas Mākslas akadēmijas Metālmākslas katedras vadītājs Juris Gagainis ir pārliecināts, ka gaismas ķermeņi diezgan precīzi raksturo īpašnieka pasaules uztveri, izjūtas un noskaņas. Tiem var būt arī mazo tēlniecības formu funkcija.
Nevēlas izdabāt modei
Metālmākslas nodaļa atgādina radošo ideju laboratoriju. Gaismas ķermeņu projektu izstrāde un realizācija ir bakalaura izglītības programmas svarīga sastāvdaļa. Juris Gagainis uzsver: «Mūsu nodoms nav izdabāt modes tendencēm, bet rosināt ideju daudzveidību.«
Decembra sākumā Mākslas akadēmijā notika Metālmākslas nodaļas studentu un pasniedzēju darbu izstāde «Sudrabs un gaisma». Autori nav varējuši iedomāties, ka interese būs tik liela. Acīmredzot gada īsākajās dienās cilvēki pēc gaismas ilgojas visvairāk.
Amatu apgūst pamazām
Maģistrantūras 1. kursa students baušķenieks Māris Skanis (juniors) ar gaismas ķermeņu dizaina izstrādi nodarbojas jau vairākus gadus. Bakalaura programmas pirmajos kursos tas bija obligāts mācību uzdevums. Māris atceras pirmos eksperimentus: «Bija uzdots veidot Ziemassvētku noskaņas objektus. Izmantojot augu vai dzīvnieku stilizētus elementus, vajadzēja radīt funkcionālu un vienlaikus izteiksmīgu gaismas ķermeni. Toreiz uzdevums šķita ļoti sarežģīts. Ilgi meklēju ideju, līdz izvēlējos risinājumu, kas sastāv no spoži izgaismota stilizēta auga ar rotējošiem reflektoriem. Gaismeklis atrodas Bauskas dzīvoklī un joprojām tiek izmantots.«
Metālmākslas nodaļas studenti apgūst ne vien māksliniecisko un tehnisko izpildījumu, bet arī speciālu gaismu dizaina vēstures teorētisko kursu. To lasa pasniedzējs Arvīds Endziņš, kurš ir arī neparastu eksperimentu autors.
Varētu strādāt par elektriķiem
Savdabīgi risināti ir Arvīda Endziņa jaunākie darbi. Viņš veidojis stāvlampas un galda lampas no plāniem koka sloksnīšu vijumiem. Gaismas ķermeņiem ir palmu siluets. Ieslēdzot stāvlampu, tiek izgaismots palmas stumbrs, kas telpai piešķir eksotisku noskaņu. Galda lampai savukārt iemirdzas palmas stilizētā lapotne – abažūrs.
Nav jāraizējas par ideju tehnisko izpildījumu, jo dizaineri ir pamatīgi apguvuši visas elektriķiem nepieciešamās iemaņas un pārzina dažādu materiālu īpašības. «Racionāla nepieciešamība mūsu profesijā tiek apvienota ar estētisku funkciju,» norāda Juris Gagainis. Studentam ir jāpiedāvā spoža ideja un vienlaikus jāizstrādā gaismas ķermeņa darbības mehānisms, ievērojot elektroinstalācijas un drošības noteikumus. Kad arods jau rokā, var rīkoties brīvāk. Māris Skanis demonstrē pārnēsājamu lokveida lampu, kam nav nepieciešams vads. Gaismekļa korpusā jau ir iemontēts kontakts. Lampu var vienkārši ielikt somā un ieslēgt jebkurā kontaktligzdā.
Meitenei mirdz krūtis
Dizaina izstādē Ķīpsalas hallē kāda dāma nav varējusi novērst skatienu no 4. kursa studenta Edgara Spridzāna darba. Viņš eksponējis lampu, kas sastāv no lietussarga tureklī iemontētas spuldzītes. Mākslas cienītājas sajūsmu mazinājis fakts, ka izmantot šo gaismekli, ejot pa ielu, tomēr nav iespējams. Arī maģistrantūras 6. kursa nodaļas studentes Sabīnes Liepiņas lampu – dāmu somiņu – var ieslēgt tikai mājās.
Juris Gagainis demonstrē īpatnēju sienas lampu. Pamatkonstrukciju veido elegants drēbju pakaramais, kam simetriski piestiprinātas divas matētas lodītes. Tās sedz caurspīdīga zīda blūzīte. «Meitene, kurai krūtis mirdz kā divas lampiņas,» studenta darbu komentē pasniedzējs.
Objekts iederas pilī
Māris Skanis uzskata, ka gaismas objektu dizaineriem ir milzīgas iespējas īstenot radošas idejas. Koks, stikls, keramika, viņaprāt, diktē ļoti striktus ergonomiskus noteikumus, toties gaismekļu dizainā valda daudz lielāka brīvība.
Pērn Māris Skanis Metālmākslas nodaļas studentu darbu izstādei Melngalvju namā izveidoja skulpturālu objektu.Tam ir bieza tērauda pamatne, virs kuras simetriski izvietoti elipsveida stiepļu vijumi. Dažiem tie atgādina stilizētas cipreses, bet citi saskata līdzību ar ziediem. Gaismas ķermenis kādu laiku atradās Bauskas pils muzeja foajē. Autors domā, ka tā ir gluži ideāla vieta. Taču izstādes seko cita citai, tāpēc nav zināms, kad dizainera darbs «atgriezīsies» pils interjerā.
Interesanti
- Gaismekļu dizainā var izmantot papīru, stiepļu vijumus, metāla sietus, dažādus audumus, foliju, tūku, lielos cukura maisus, trikotāžu, stiklu.