/nginx/o/2018/07/14/8979265t1hc3e3.jpg)
Ir zināms, ka briļļu lietojums var būt dažāds — lasīšanai, tālumam, darbam ar datoru, aizsardzībai pret sauli. Brilles jāizmanto arī autovadītājiem, kuriem ir vajadzīga redzes korekcija un kuri saprot, ka jāizvēlas brilles, kas uzlabo redzi un aizsargā acis no saules stariem. Tiem, kas regulāri pārvietojas ar automašīnu, ir svarīgi, lai redze būtu pietiekami laba un tā ļautu uz ceļa justies pārliecinoši, skaidro Latvijas Universitātes Optometrijas un redzes zinātnes nodaļas pasniedzējs optometrists Jānis Fridriksons.
Kas autobraucējiem jāzina par savu redzi?
Redzes korekcija ir saistīta arī ar cilvēku drošību uz ceļiem. Nekoriģēta redze var būt iemesls neuzmanībai, nogurumam, sasprindzinājumam, kas var apdraudēt gan pašu autobraucēju, gan arī citus satiksmes kustības dalībniekus. Ir pierādīts, ka autobraucēji ar nelielām redzes problēmām nogurst daudz ātrāk un ir neuzmanīgāki. Īpaši nopietni pret redzes traucējumiem jāizturas autobraucējiem, kas ir sasnieguši pensijas vecumu. Viņu acis ir jutīgākas pret spilgtu saules apgaismojumu. Daudziem autovadītājiem arī tiesībās ir atzīmēts, ka auto var vadīt tikai, izmantojot brilles. Speciālisti uzskata, ka ir bezatbildīgi neņemt vērā šos norādījumus. Tā ir savu spēju pārvērtēšana un visai riskanta rīcība.
Braucot ar automašīnu, jāspēj pielāgoties mainīgajiem apgaismojuma apstākļiem. Tas nozīmē, ka braucot jāsastopas gan ar ēnu, gan spožu sauli, ko nav iespējams kontrolēt. Autovadītājiem vissvarīgākais ir redzes lauks — laba redze ļauj operatīvi novērtēt situāciju uz ceļa un, ja nepieciešams, laikus un adekvāti reaģēt. Ja ir redzes lauka defekts, tad kaut kas būtisks uz ceļa var tikt nepamanīts. Redzes lauka defektus izraisa dažādas saslimšanas, piemēram, tīklenes bojājumi.
Labākais risinājums — polarizētas lēcas
Viens no labākajiem risinājumiem, ko speciālisti iesaka autobraucējiem, ir polarizētās lēcas. Tās selektīvi mazina gaismas iedarbību, kas var būt traucējoša. Šīs lēcas ievērojami samazina saules gaismas atstarojumu no mitra asfalta un atstarojumu, kas atspīd no automašīnas priekšējā paneļa uz vējstiklu. Vējstikls, skatoties caur polarizētām lēcām, kļūst it kā caurspīdīgāks un dzidrāks — tas nozīmē, ka ceļa apstākļi ir pārredzamāki.
Nē — īpaši tumšajām brillēm!
Izvēloties saulesbrilles, autobraucējiem nevajadzētu izmantot īpaši tumšās brilles, kas paredzētas lietošanai augstkalnēs. Tumšas brilles var mazināt redzes lauku un ceļa pārredzamību, piemēram, ēnainākos apstākļos. Tāpēc daudzviet Eiropas valstīs ir aizliegts vadīt automašīnu ar īpaši tumšajām brillēm.
Kādas saulesbrilles jālieto tiem, kuriem ir nepieciešama redzes korekcija? Saulesbrilles jāizgatavo ar tādu optisko stiprumu, kāds konkrētajam autovadītājam ir nepieciešams. Lietojot kontaktlēcas, ir vieglāk piemērot dažādas saulesbrilles. Tad var izmantot saulesbrilles bez optiskās korekcijas.
Redzes pārbaude un konsultācijas pie speciālistiem
Pirmais un svarīgākais solis, rūpējoties par savu redzi, ir tās pārbaude un konsultācijas pie speciālistiem — acu ārstiem un optometristiem. Redzes pārbaudē tiek noteikts, kādas ir galvenās redzes funkcijas — redzes asums, kopredze, redze tuvumā, kā arī tiks veikti papildu izmeklējumi, lai noskaidrotu, vai nav kādas acu slimības. Tieši speciālisti var visprecīzāk ieteikt, kādas korekcijas ir nepieciešanas un kādas brilles vai kontaktlēcas izvēlēties.
Kā izvēlēties pareizās brilles?
Lai gan daudziem brilles ir ļoti nozīmīga un pat neaizvietojama dzīves sastāvdaļa, tomēr parasti cilvēki par tām zina ļoti maz, tāpēc nepareizi izvēlas gan saulesbrilles, gan brilles redzes korekcijai. Zināšanas par brillēm palīdzēs iegādāties brilles, kas ir piemērotas redzei, gaumei, dzīves stilam un materiālajām iespējām.
- Speciālisti iesaka sākt ar briļļu stipruma noteikšanu, nevis rāmi. Iemesls — daudzām briļļu lēcām jābūt noteiktas formas (lieluma), lai sasniegtu maksimālu efektivitāti, un dažas lēcas vienkārši neievietojas konkrētajā rāmī.
- Rāmju izmērs ir svarīgs gan redzei, gan ārējam izskatam. Speciālisti uzskata, ka rāmim jāpārklāj no 20 līdz 30 procentiem sejas un rāmja augšdaļai jābūt pēc iespējas tuvāk uzacu līnijai.
- Pārāk lieli rāmji var radīt izkropļojumus uztveramajā attēlā. Pārāk mazi — ierobežo redzes lauku. Svarīgs ir arī attālums, kādā tas atrodas no acīm — mazs rāmītis tuvu acīm var nodrošināt lielāku redzes lauku nekā liels rāmis, kas atrodas tālu no acīm
- Ja vajadzīgas stipras lēcas, jāizvēlas mazi rāmji. Mazi rāmji ar apaļiem stūriem vislabāk piemēroti cilvēkiem ar stiprām lēcām vai astigmātismu, jo tie samazina attēla izkropļojumus, kas rodas, ja pārāk liela daļa no lēcas atrodas ārpus redzes līnijas. Optometrists var palīdzēt atrast rāmjus, kas būtu piemēroti lēcām un sejai.
- Jāpārliecinās, vai brilles ērti un droši pieguļ, vai neberž aiz ausu gliemežnīcām, vai nekairina virsdeguni. Briļļu sānu daļām jāpieguļ ērti, bez diskomforta un neierobežojot sānu redzi.
Parasti, sākot valkāt jaunas brilles, ir nepieciešams pielāgošanās laiks. Optometrists var noregulēt eņģītes, tiltu vai rāmja kājiņas, lai rāmis ērtāk piegulētu. Var noregulēt arī briļļu slīpumu un apliekt brilles ap seju, lai palielinātu redzes lauku un briļļu valkāšanu padarītu ērtāku.
No kā tiek izgatavotas lēcas?
- Plastikāts ir mūsdienās visbiežāk lietojamais briļļu lēcu materiāls. Tas ir vieglāks un triecienizturīgāks nekā stikla lēcas, to ir vieglāk iekrāsot. Tas vieglāk ieskrambājas, taču speciāli pārklājumi mazina šo trūkumu.
- Polikarbonāta lēcas ir labi piemērotas lieliem stiprumiem, tās ir plānākas, vieglākas un izskatīgākas par parastajām liela stipruma lēcām. Polikarbonāts ir arī pagaidām izturīgākais lēcu materiāls, tādēļ labi piemērots aizsargbrillēm un sporta brillēm.
- Stikls ir vecākais briļļu lēcu materiāls, to lieto jau vairākus gadsimtus. Stikla lēcas nodrošina visdzidrāko iespējamo redzi un ir daudz izturīgākas pret ieskrāpējumiem.
Fotohromatiskās lēcas automātiski aptumšojas saules gaismā un paliek gaišākas iekštelpās. Tā ir laba izvēle tiem, kas nevēlas bieži mainīt parastās brilles ar saulesbrillēm. Fotohromatiskās lēcas ir iespējams izgatavot gan no stikla, gan plastikāta. Ir jāatceras, ka fotohromatiskās lēcas nepietiekami aptumšojas, braucot mašīnā, jo aizsargstikls nobloķē daļu gaismas staru, kas ierosina krāsu maiņu. Plastikāta fotohromatiskās lēcas nav tas pats, kas saulesbrilles.
Stikla fotohromatiskās lēcas ir ar dažādu aptumšošanās pakāpi un saglabā spēju mainīties visu laiku. Aptumšošanās daudzums un ātrums atšķiras dažādiem plastikāta un stikla lēcu tipiem. Gan plastikāta, gan stikla fotohromatiskajām lēcām ir simtprocentīga UV staru aizsardzība. Jāatceras, ka UV gaisma veicina tādas slimības kā katarakta (acs lēcas apduļķošanās) un makulas (tīklenes centrālās daļas) distrofija.
Pret nobrāzumu izturīgi pārklājumi ir vēlami visiem plastikāta lēcu tipiem.
Pretatspīdumu pārklājums samazina atspulgus, dubultattēlus, kas labi noder ļoti stiprām lēcām un arī braukšanai naktī. Mīnuss ir tas, ka pārklājumu ir grūti saglabāt tīru, bet bieža tīrīšana to noberž.
Lēcu tonēšana var palīdzēt, ja ir paaugstināta jutība pret gaismu, bet citādi tai ir tikai kosmētisks efekts. Tonēšana vizuāli maina sejas krāsu, padara mazāk redzamas grumbas un tumšos riņķus zem acīm.
Lēcas iespējams tonēt gan vienlaidus tonī, gan pakāpeniski. Pakāpeniski tonētai lēcai augšējā daļa ir tumšāka nekā apakšējā. Žilbšanu izraisa gaišas debesis. Skatoties caur šādu lēcu, vairāk tiks samazināta traucējošā gaisma no augšas un acij būs vieglāk pielāgoties.