Skip to footer
Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis
Iesūti ziņu!

Zīlniece Esmeralda paliek nesodīta

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), veicot pārbaudi, spiests atzīt, ka zīlnieces Esmeraldas reklāma, kurā viņa piedāvā iegādāties «septiņas bagātības atslēgas», nevar tikt atzīta par maldinošu. Ja reklāmu atzītu par maldinošu, tad par to reklāmdevējam vai pašai solītājai varētu uzlikt naudas sodu no 500 līdz 10 000 latu.

Apmēram pirms gada vairākos Latvijas laikrakstos tika publicēta reklāma, kurā kāda persona, kas ievietojusi fotogrāfiju un sevi nosaukusi par Esmeraldu, stāsta, ka jau tūkstošiem cilvēku visā pasaulē ir palīdzējusi laimēt miljonus. «Tagad ir pienācis jūsu laiks,» teica Esmeralda, solot bez maksas palīdzēt atbrīvoties no visām finanšu problēmām un laimēt miljonu. Problēmas viņa risinot ar divām metodēm, bet īpašos gadījumos tiek piedāvāts klientam atklāt «septiņas bagātības atslēgas». Reklāmas tekstā bija minēts, ka par Esmeraldas klientu var kļūt tās personas, kas nekad nav laimējušas vairāk par 50 000 latu, spēlē vismaz vienu no spēlēm – «SuperBingo», «Keno» vai «SportLoto», turklāt kādu no tām spēlē biežāk nekā divas reizes gadā. «Latvijas loto» mārketinga menedžere Aiga Lazdāne aģentūrai LETA iepriekš bija apliecinājusi, ka šāda veida sludinājumi esot izplatīti visā pasaulē, bet uzņēmums paļāvies, ka «attiecīgās valsts institūcijas tos izvērtēs un nepieļaus iespējamo cilvēku krāpšanu».

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs sāka pārbaudīt, vai ar reklāmu cilvēki netiek maldināti. Viens no kritērijiem, ko centrs ņem vērā, nosakot, vai reklāma būtu atzīstama par maldinošu, ir ekonomiskie zaudējumi, kas varētu rasties patērētājam, kā arī tas, vai piedāvājums reklāmā nav «pārāk neticams, lai būtu patiesība».

«Mūsuprāt, bīstamība slēpās apstāklī, ka šis it kā bezmaksas pakalpojums vēlāk izrādījās maksas,» stāsta PTAC sabiedrisko attiecību speciāliste Sanita Biksiniece. Tādēļ centra speciālisti uzsāka saraksti ar Esmeraldu, kura atbildes vēstulē norādīja, ka par «septiņām bagātības atslēgām» un «lielo veiksmes kalendāru» vēlas saņemt samaksu. «Maldinoša reklāma ir cilvēka mudināšana veikt ekonomiskas darbības, neizklāstot visus apstākļus. Šajā gadījumā mūsu aizdomas neapstiprinājās,» atzina Biksiniece.

Jautāta, kādēļ PTAC neizskata lietu par pašu apšaubāmā produkta tirdzniecību (nevis tikai tā reklamēšanu), centra pārstāve bezpalīdzīgi noplāta rokas: «Mēs varam pasargāt patērētāju no maldināšanas, bet ne no viņa paša lētticības.» Turklāt centrā pēc palīdzības neesot vērsies neviens Esmeraldas klients, jo visticamāk kautrējas par savu uzticēšanos zīlniecei.

Esmeraldu Latvijā pārstāvošais uzņēmums «Direct Office» jau agrāk ir nonācis tiesībsargu redzes lokā un PTAC joprojām izskata lietu par apšaubāmas izcelsmes uztura bagātinātāju un Zāļu valsts aģentūrā nereģistrētu medikamentu izplatīšanu.

Apvārdo mazaizsargātos

Zīlnieces vēstules, neskatoties uz gramatikas kļūdām un banalitātēm, bija ļoti aizkustinošas un acīm redzami tendētas uz nelaimīgiem, izmisušiem cilvēkiem. Esmeralda viņus uzrunā vārdā, apliecina savu sapratni: «Es labi zinu, ka dzīve nav jūs lutinājusi"; «Jūs esat pelnījis labāku, maigāku un labvēlīgāku likteni» un tamlīdzīgi. Tālāk tika aprakstīti fantastiski veiksmes gadījumi, ko it kā piedzīvojuši viņas iepriekšējie klienti, un īpaši izcelts brīdinājums: «Ja palaidīsiet garām šo izdevību, tamlīdzīgas pārmaiņas ar jums vairs nekad nenotiks!» Nobeigumā, protams, seko aicinājums samaksāt noteiktu naudas summu, lai saņemtu «lielo veiksmes kalendāru», «septiņas bagātības atslēgas» u. tml. Pirmajam pirkumam seko līdzīgi strukturēta vēstule ar aicinājumu iegādāties vēl dārgāku brīnumlīdzekli. Un tā tas var turpināties bez sava gala.

Biksiniece norāda, ka situācija jūtami varētu mainīties tikai nākamgad, kad Latvijai jāievieš Eiropas Savienības direktīva par negodīgu komercpraksi, kur īpaši pievērsta uzmanība apšaubāmiem tiešā mārketinga gadījumiem. Tikmēr cilvēkiem var tikai ieteikt būt īpaši uzmanīgiem, izdzirdot piedāvājumu, kas ir «pārāk labs, lai būtu patiesība».

Laime – par Ls 8,70?

Gaišreģe Esmeralda Latvijas laikrakstos reklāmas laukumos savus pakalpojumus piedāvājusi jau pirms divarpus gadiem. Reklāmtekstā Esmeralda meklēja 500 cilvēku, kuriem atklāt savus sešus noslēpumus: kā nopelnīt daudz naudas, iegūt cilvēkus, ko vēlaties, aizdzīt ļaunumu, piesaukt veiksmi. Labdares padomu krājumu pēc īpašas anketas aizsūtīšanas uz konkrētu abonentkastīti saņemšot pa pastu, samaksājot Ls 8,70. Tā esot maksa par Esmeraldas sekretariāta darbu un tulkošanu. Anketā bija jāatzīst, ka esat nabadzīgs, vientuļš, nelaimīgs un dzimis zem nelabvēlīgas zvaigznes.

Toreiz žurnālistu aptaujātie speciālisti secināja, ka šajā gadījumā ar cilvēkiem mēģina manipulēt, izmantojot veikli un prasmīgi uzrakstītu reklāmtekstu un laiku, kad liela sabiedrības daļa sevi redz nolemtības, bezizejas un bezcerības situācijā. Psihologi Esmeraldas laimes formulai pretī lika pretjautājumu: «Bet kāpēc tad pasaulē ir tik daudz nelaimīgu cilvēku, posts, šausmas, bads, ja ir tik vienkāršas metodes, kā cilvēkiem palīdzēt?»

«Šo noslēpumu nevaru atklāt»

Pirms gada «brīnumdare» Esmeralda bija ieradusies Rīgā, lai sarīkotu preses konferenci. Toreiz par to rakstīja arī «Mājas Viesis» («Zelta stundas, zelta skaitļi…"; 14.10.2005.). «Pamaza auguma, starojoši smaidīga tumšmate ar aziātiskiem sejas vaibstiem, tērpusies spilgti raibā vizuļojošā tērpā, tāds ir viņas ārējais veidols. Sazināšanās ar Esmeraldu notiek franču valodā, jo tā ir viņas otrā dzimtā valoda, un arī par dzīves vietu gaišreģe izvēlējusies Franciju,» rakstīja «MV» žurnāliste Daiga Čirkste.

Cik klientu ar viņas palīdzību tikuši pie lielā laimesta, gaišreģe nav atklājusi. Viņa dzīvē vispār nekādu statistiku neveicot un tāpēc arī nemaz nevarot pateikt, cik plašs ir klientu loks. Pareģošana neesot viņas bizness, viņa strādājot veikalā, kur iepazīstinot pircējus ar jaunākajām precēm. Pie pareģes darba ķeroties klāt vēlu vakaros. «Vispirms mazliet pameditēju, relaksējos un tad sāku strādāt ar atsūtītajām vēstulēm. Atbildu uz pilnīgi visiem sūtījumiem, taču vispirms izpildu steidzīgākos lūgumus. Ja viens klients vaicā, kuru no divām noskatītajām mājām labāk iegādāties, bet citam raizes sagādā veselības problēmas, tad noteikti vispirms palīdzu otrajam klientam,» stāstījusi Esmeralda, bet kā tieši no attāluma dziedina cilvēkus viņa nav atklājusi. Uz daudziem žurnālistu jautājumiem atbildējusi ar vārdiem: «Šo noslēpumu nevaru jums atklāt.»

Tā kā patlaban Latvijas presē nekādi «brīnumdares» reklāmlaukumi nav manīti, acīmredzot Esmeralda devusies lētticīgo ļaužu medībās uz citām valstīm vai arī iztiek no darba aldziņas veikalā…

Komentāri
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu