Atklātas karstas planētas bez ūdens pēdām

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Izmantojot orbitālo Spicera teleskopu, divas amerikāņu zinātnieku grupas izpētījušas vairākas milzīgas Jupiteram līdzīgas planētas, kas atrodas desmitiem gaismas gadu attālumā, taču nav konstatējuši to atmosfērā ūdens pēdas.

«Saskaņā ar teoriju ūdenim tvaika vai citādā veidā būtu jāatrodas planētu atmosfērā, jo tās sastāv galvenokārt no ūdeņraža un nedaudz skābekļa,» intervijā Reuters sacījis viens no pētījuma autoriem Džeremijs Ričardsons. Tāpat planētu atmosfērā neesot konstatēta gaidītā metāna un oglekļa dioksīda klātbūtne, rakstīts žurnālā Nature publicētajā pētījumā. Toties vienai no planētām atmosfērā esot sīciņas smiltīm līdzīgas daļiņas – silikāti, liecina planētu spektrālā analīze.

Tā kā planētas atrodas ļoti tuvu savām zvaigznēm, uz tām nevarot pastāvēt dzīvība – vismaz tādā formā, kā to saprotam mēs, sacījis Pasadenas tehnoloģiskā institūta speciālists Karls Grilmeirs. Viņš atgādina, ka mūsu Saules sistēmā ir tikai divas planētas, kuru atmosfērā nav sastopams ūdens – Merkurs, kuram vispār nav atmosfēras, un Venera.

Jaunatklātās planētas pieder tā saucamajai karsto Jupiteru klasei. Tās ir mazliet lielākas nekā mūsu Saules sistēmas lielākā planēta Jupiters, taču atrodas 100 reižu tuvāk savām zvaigznēm nekā Jupiters Saulei. Planētas ir pat 10 reižu tuvāk zvaigznēm nekā Merkurs, un to temperatūra sasniedz 815 grādus pēc Celsija.

62 gaismas gadu attālumā esošā HD 189733b savai zvaigznei apriņķo 2,2 Zemes dienu laikā, bet 153 gaismas gadu attālumā esošās HD 209458b apriņķošanas periods ir 3,5 Zemes dienas.

AP atgādina, ka līdz šim astronomiem izdevies atklāt jau 213 planētas ārpus mūsu Saules sistēmas. Lielākā daļa no tām ir ļoti atšķirīgas no Zemes, un pagaidām nav izdevies atklāt vēl nevienu planētu, uz kuras apstākļi būtu aptuveni tādi paši kā uz Zemes.