Kā labāk pamosties?

Katram no mums ir īpašs paņēmiens, kā rītos izcelt sevi no gultas, lai atkal mundri varētu veikt ikdienas darba pienākumus. Apstākļi, kas palīdz jau tūlīt pēc pamošanās būt enerģiskiem un sākt dienu nevis ar miegainu cīņu pie kafijas tases, bet gan mundriem, katram ir individuāli, taču pastāv arī faktori, kas ietekmē visus cilvēkus.

Ne vienmēr savu organismu izdodas pamodināt ātri un patīkami, īpaši, ja modinātājs jau nozvanījis vairākkārt un ar steigu jādodas ikdienas gaitās. Lai mūsu organisms fiziski un psiholoģiski justu, ka sākusies diena un jāmobilizējas kārtējiem pienākumiem, vispirms nepieciešams nodrošināt atbilstošus apstākļus.

Pirmais, kas vajadzīgs mostoties, nebūt nav rīta kafija. Tas ir skābeklis un gaisma. Lai organisms sāktu strādāt savā individuālajā ritmā, tam atbilstošais apgaismojums ir, sākot no 1000 luksiem. Iekštelpās varam sasniegt tikai 50–500 luksu gaismu, tāpēc, lai justos mundri, pēc iespējas vairāk jāuzturas ārā, kur apgaismojums ir no 8000 luksiem mākoņainā laikā līdz 100 000 luksiem saulainā dienā. Tieši tāpēc viens no veselīgākajiem variantiem dienas sākšanai ir neliels skrējiens pa parciņu, meža vai pļavas ceļu vai vismaz apkārt mājai. Tas nodrošina ne tikai organismam vajadzīgo skābekli, bet arī kustības, kas palīdz ātrāk pamodināt iemigušo ķermeni.

Tikpat svarīgi uzreiz pēc acu atvēršanas ir izstaipīties — tas palīdz justies brīvāk un mobilizēties, lai sāktu kaut ko darīt. Lielisks piemērs ir mūsu četrkājainie mīluļi — kaķis un suns vienmēr pēc pamošanās izstaipās, izliec savu muguru un kārtīgi izžāvājas. Vēl atrodoties gultā, ieteicams izstiept rokas virs galvas un censties pastiepties garākiem, pēc tam, pagriežoties uz vieniem un otriem sāniem, izliekt muguru. No mugurkaula atzarojas svarīgākie nervi uz visām ķermeņa daļām, tāpēc šāda neliela izvingrināšanās palīdz muskuļiem, locītavām un orgāniem sajust, ka pēc atpūtas jāsāk aktīvi darboties. Tāpat organismu lieliski uzmundrina kontrastduša vai noskalošanās ar vēsu ūdeni, kas tonizē asinsvadus un veicina audu apgādi ar skābekli.

Organismu ietekmē viss apkārt esošais, ko uztver maņu orgāni, tajā skaitā smaržas un krāsas. Arī tās, prasmīgi izmantojot, var palīdzēt kliedēt miegainību. Vislabāk šim nolūkam noder sarkanā un oranžā krāsa, bet zilā — tieši pretēji — palīdz, ja ir problēmas ar bezmiegu. Smaržas pret miegainību iedarbojas mazāk, taču, izvēlētas pareizi, arī var mainīt pašsajūtu.

Reizēm gadās, ka pamostamies krietni agrāk, nekā vajadzīgs, un jūtamies izgulējušies, taču, tā kā laika vēl ir daudz, iemiegam atkal. Savukārt pēc tam, sadzirdot modinātāja zvanu, šķiet, ka esam gulējuši vēl mazāk nekā iepriekš, pamosties ir ļoti grūti un galva ir kā svina pielieta. Kāpēc tā notiek? Tas izskaidrojams ar miega fāzu maiņu, kurās ir atšķirīga smadzeņu aktivitāte. Pēc četrām, piecarpus, septiņām un astoņarpus stundām tā līdzinās nomoda stāvoklim, tāpēc šajā laikā ir visvieglāk pamosties.

Jebkurš ārsts apgalvo, ka pats svarīgākais, lai pamostoties mēs būtu mundri, ir laba miega kvalitāte. Gulēt vēlams iet pirms pusnakts, pirms tam ieteicama atpūta un neliela pastaiga svaigā gaisā, jo skābeklis ir vajadzīgs, ne tikai lai pamostos, bet arī lai organisms spētu uzturēt veselīgu dabisko smadzeņu aktivitātes ritmu. Vakarā noteikti nevajadzētu skatīties spraiga sižeta filmas vai klausīties agresīvu mūziku, bet gan pavadīt šo laiku mierīgi.

Interesanti

Pirms neilga laika izgudrotāji radījuši jaunu palīgu cīņā pret miegu — «ShowerShock» ziepes, kuru sastāvā esošais kofeīns uzsūcas caur ādu. Tās ir uz augu bāzes veidotas glicerīna ziepes, aromatizētas ar piparmētru eļļu. Ziepju sastāvā nav nekādu raupju un abrazīvu vielu, tāpēc tās ir saudzīgas ādai. Šīs ziepes esot ērti lietot, ja neatliek laika ikrīta kafijas pagatavošanai vai tā negaršo. Viens «ShowerShock» ziepju gabals paredzēts 12 rīta dušām, katrā no tām sniedzot divām kafijas tasēm līdzvērtīgu (200 mg) kofeīna devu.

Uz augšu