Fallisms un seksa brīvība Āfrikā

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Jānis Vējiņš

Āfrikā sekss ir dzīvības spēka pamata izpausme, cilvēka nemirstības instruments, tam ir ceremoniāli rituāla nozīme.

Fallisms

Rietumāfrikā plaši izplatīts ir pitona kults, tur atrodas arī ievērojamais Čūsku templis. Pitona mīts izskaidro seksa un ģimenes izcelsmi. Tas vēsta, ka dievs sūtījis uz zemes pitonu, kurš iekārtojies uz dzīvi upē. Līdz tam vīrietim un sievietei nebija zināšanu par bērnu ieņemšanu. Vienu dienu Pitons viņiem jautājis, vai viņiem ir bērni? Kad cilvēki atbildējuši, ka nav, viņš licis pārim nostāties ar seju vienam pret otru un, izrunādams rituāla vārdus, apšļakstījis ar ūdeni viņu ģenitālijas. Tad pitons pavēlējis cilvēkiem doties mājup un kopā apgulties. Tā notikusi bērnu ieņemšana un pirmo bērnu nākšana pasaulē.

Pitons nav indīga čūska, daudziem klaniem tas ir svēts dzīvnieks. Ja tiek atrasts beigts pitons, cilvēki to apber ar baltiem māliem un apglabā. Ja cilvēks sastop pitonu, tad klanās viņa priekšā un saka: «Mans tēvs.»

Daudzos Rietumāfrikas ceļmalas tempļos ir sastopams izteikts un pat hipertrofēts fallisms. Visas Ganas upes  garumā tās krastos redzama fallisma simbolika: māla cilvēku figūras ar nedabīgi liela izmēra kokā rūpīgi izgrieztiem falliem. Figūras priekšā saliktas daudzas identiskas formas koka vāles. Vāles tur tiek novietotas, lai turpinātu seno gara sargātāja tradīciju. Daudzos Beninas un Nigērijas rajonos bieži sastopami gara Ešu atveidojumi ar ļoti iespaidīgu falla veidojumu. To pielūdz ģimeņu galvas un ciema iedzīvotāji. Garam tiek piedēvēta spēja noregulēt debesu un zemes attiecības, novērst savstarpēju nesaprašanos.

Akmens kolonnas ar noapaļotiem galiem var sastapt gandrīz visur Āfrikā no Etiopijas līdz Rietumu Sudānai. Zimbabves drupās Āfrikas austrumos tika atrasti neskaitāmi koniskas formas akmens priekšmeti, kuri tika nodēvēti par falliem. Daži zinātnieki gan uzskata, ka tās esot stilizētas sieviešu figūras. Vēl kāds cits zinātnieks saskatīja tajos līdzību ar māla priekšmetiem, kurus mātes dod meitām rotaļāties un vēlāk izmanto meiteņu iesvētībās par sievietēm.

Seksa brīvība

Porto Novo katru gadu notiek tradicionālā attīrīšanas ceremonija, kuras laikā iedzīvotāji apmeklē katru savas pilsētas nostūri. Sievietes garām ejošo vīriešu priekšā paceļ sava tērpa malas un, izrunājot aicinājuma vārdus, ar kustībām imitē dzimumaktu.

Ganas upes piekrastē Jaunā gada svētku laikā ceremonijas kulminācija ir tūkstošiem cilvēku lielā cilvēku pūļa dejas par godu galvenās dievības kāzām. Svētkos tiek sveikta  auglības devēja un ir atļauts atklāts sekss. Mūsdienās gan tas ir formāli aizliegts, vīriešiem ir palikušas tikai tiesības apskaut jebkuru sievieti. Bet faktiski tā tiek saprasta kā skaidra atļauja seksuālai brīvībai, un ekstraordināras seksuālas satikšanās tiek norunātas jau agrāk un svētku laikā realizētas privātā zonā.

Ašanti ciltī laulības pārkāpšana un pavedināšana ir aizliegta uzreiz pēc svētkiem. Taču, kā vairums šāda veida aizliegumu, tā ir vairāk formalitāte nekā realitāte. Patiesībā vīrietis var pateikt jebkurai meitenei: «Izšauj uz mani no ieroča», un gaidīt atbildi: ka viņa novilks savu apģērbu. Tā kā meitene jau tā nēsā tikai ap vidu apsietas diega krelles, kurām priekšpusē un aizmugurē piestiprināti pieticīgi sarkana auduma gabali, tad efekts var būt tieši tikpat liels kā Eiropas festivālā, kad vīrietis lūdz meitenei noņemt masku un viņu noskūpstīt. Kailums — pilnīgs vai daļējs — tropiskās Āfrikas tradīcijās nešķiet apkaunojošs.

Nilotu cilšu likumi brīvo mīlestību padara svētu un neaizskaramu.

«Afrikāņu donžuāni, izrotājuši galvas ar fantastiskiem vainagiem, tērpušies melnos apmetņos, izklīdīs, lai meklētu meitenes, kuras būtu ar mieru dzīvot ar viņiem bez precēšanās. Šīs iemīļoto medības ilgst gandrīz mēnesi.

Ieskatījies kādā meitenē, jauneklis izšauj uz viņu neasu bultu. Ja meitene netaisās ar viņu iepazīties, viņa bultu  atdod atpakaļ. Bet, ja nu jauneklis viņu ieinteresē, meitene bultu patur, un jauneklis seko viņai pa pēdām, lai visu norunātu viņas vecāku klātbūtnē.» (S. Kuļiks. Kenijas safari. Rīga, 1983.)
 
***
Gatavojot materiālu, izmantota šāda literatūra: Dž. Parinders. «Seksuālā morāle». Maskava, 2002.; Dž. Viljamsa. «50 fakti, kam jāmaina pasaule».


KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu