Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis
Iesūti ziņu!

Teritorijas vārti

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Ierasti mājās sētai ir divviru vārti. Speciālisti apgalvo, ka vienas vērtnes platumam nevajadzētu pārsniegt divus metrus, kopējam ailes platumam – četrus metrus.  Divviru vārtiem var ierīkot fotoelementus – sensors reaģē uz šķērsli, un vārti neaizveras. Ja automātiku aprīko ar autoaizvēršanās funkciju – kad mašīna izbrauks, tie pēc noteikta laika aizvērsies.

Bīdāmos vārtus ierīko, ja sētā ir vieta, kur tiem aizbīdīties. Ja vārtu aile ir trīs metrus plata, bīdāmo vārtu konstrukcijai jābūt vismaz 4 – 4,5 m.  Bīdāmie vārti ir stingrāki un izturīgāki, bet platums nepārsniedz 4 – 6 metrus. Tiem iespējama gājēju vārtu funkcija, kas atver vārtus nelielā platumā, lai pa tiem var ieiet cilvēks.

Vārti garāžām

Vienplaknes vārti ir vienkāršākais un lētākais variants garāžai, tikai šādiem vārtiem nav maināmi izmēri, tie nav siltināti.  Sekciju vārti sastāv no paneļiem. Tie veras, braukājot pa vārtu vadotnēm gar griestiem. Jāparedz, ka vislabāk brīvajai daļai no vārtu ailes augšas līdz griestiem jābūt 40 cm. Sekciju vārtu priekšrocība ir, ka tos izgatavo pēc pasūtītāja vēlamā izmēra, vārti ir siltināti – pārsvarā 40 – 42 mm biezi, pildīti ar putām. Garāžai var likt divus mazākus vārtus, lai ziemā aukstais gaiss ieplūst mazāk.  Ruļļu vārti kādu gabalu iebrauc telpā. Vārti ierullējas kastē, tā var būt gan garāžas ārpusē, gan iekšpusē. Var iebūvēt arī lielāku aili un kasti ievietot sienā, tad tā netraucēs un nebūs redzama. Ruļļu vārtu vēršanās princips ir caurule, uz kuras vārti uztinas. Lielāki vārti veras ar elektrību, ir plānāki, nav tik silti.

Automātika vārtiem

Divviru teritorijas vārtiem var ierīkot vairāku veidu automātiku. Elkoņtipa mehānisms – virina vārtus sānos līdzīgi kā ar roku. Vārti veras vieglāk, bet vajag vietu automātikai. Šis mehānisms ir kluss un ātrs, ja salīdzinām ar vītnes tipa mehānismu, liels pluss ir tas, ka nav dilstošu detaļu.  Vītnes tipa mehānisms ir ļoti izplatīts Latvijā. Tāda automātika nav tik ātra, bet droša un pārbaudīta, mēdz būt ar atvērtu  un slēgtu vītni. Speciālisti iesaka izmantot slēgtu, jo atvērtā vītnē var iebirt smiltis, tās bojā mehānismu, tāpēc divos trijos gados jāveic kapitālā apkope.

Hidrauliskais mehānisms ir dārgāks, bet darbojas ar eļļu, tāpēc principā ir mūžīgs, tikai pēc pāris gadiem jāmaina eļļa. Šai automātikai var nodilt blīves, tās ik pēc 5 – 6 gadiem jāatjauno. Hidrauliskie motori domāti lielākai intensitātei – paredzēti pat līdz 400 cikliem dienā, turpretī vienkāršie – tikai 60. Vienīgais trūkums – ziemā eļļa sabiezē, un mehānisms strādā lēnāk.  Pazemes automātika būs dārga, jo jāliek apsildes ierīces, drenāžas, jānovada notekūdeņi utt. Speciālisti iesaka elkoņtipa mehānismus, kas arī ir pietiekami eleganti, lai piestāvētu jebkura veida vārtiem. Neērti, ka būs redzama neliela kastīte vārtu iekšpusē. Bīdāmajiem vārtiem automātika darbojas pēc vienāda principa – pie vārtiem piestiprināts zobstienis, pa kuru griežas zvaigznīte un stumj vārtus.  Divviru garāžu vārtus arī var aprīkot ar automātiku. Tādā gadījumā sliedei piestiprina speciālu šķērveidīgu mehānismu, kas bīda abas vārtu puses.  Ērtības labad vārtu virināšanai lieto tālvadības pulti. To vislabāk turēt mašīnā, lai nenobružājas. Iespējams, ka pultij ir pogas teritorijas, garāžas, gājēju vārtu atvēršanai, kā arī apgaismojuma ieslēgšanai pagalmā.

Tehniskajā aprakstā norādīta temperatūras amplitūda, kurā vārti darbojas labi, taču tā nav jāuztver burtiski. Ja amplitūda no -15 līdz +50, tas nenozīmē, ka -20 grādos vārti nestrādās. Var gadīties, ka arī -25 grādos vārti strādās. Problēmas rodas, ja ir straujas temperatūras svārstības.

Svarīgi atcerēties:

• Divviru vārtus mājas pagalma sētai izmanto visbiežāk.

• Bīdāmo vārtu galvenais pluss ir izturība.

• Vienplaknes garāžu vārtus ir izkonkurējuši sekciju vārti, kas sastāv no paneļiem.

•Vārtu rāmim vajadzētu izvēlēties metāla konstrukciju.

•Izvēloties bīdāmos vārtus, jāizmanto kvalitatīvi gultņi.

Pagalma vārtu iebūvēšana

Galvenās problēmas vārtu iebūvēšanā rodas nepareizas betonēšanas dēļ. Ja betona nav ielikts pietiekami daudz, ziemā zeme caursalst un stabus izcilā. Vārtu vērtnes viena aiz otras ķersies un radīsies citas problēmas. Pareizi būtu betonēt zem iebraucamā ceļa joslu, ielikt armatūru, uz tās iebetonēt stabus, lai vārti stāv uz stingra pamata un savienoti. Ja vārtiem izvēlas metāla stabus, tad rāmi arī liek zem zemes 0,5 – 1 m.  Iebūvēt var saimnieks, speciālisti iesaka pirms bruģa likšanas izrakt grāvī gofru vadiem. Jālieto speciālais mitrumizturīgais trīsdzīslu melnais vads ar šķērsgriezumu 1,5 mm, kas piemērots āra darbiem. 

Materiāli un kvalitāte

Vārti mēdz būt kalti, apšūti ar koka dēļiem, metināti, ar sietu pildīti utt.  Divviru vārtu rāmim noteikti vajadzētu izvēlēties metāla konstrukciju, jo koka rāmis piemirkst, pēc pāris gadiem noslīd un sāk ķerties. Metāla rāmis būs stabilāks. Bīdāmajiem vārtiem iespējams tikai metāla rāmis, ko apšuj ar koku vai atstāj metālisku.  Izvēloties bīdāmos vārtus, jāpievērš uzmanība, lai būtu kvalitatīvi gultņi, jo uz tiem vārti turas. Ja izmantos nekvalitatīvus, vārti strādās smagāk un lēnāk. Īpaši jāraugās kvalitatīvs apakšējais profils. Sliktas kvalitātes gadījumā vārti ķersies. Nostiprināšanai abās pusēs lieto gan betona, gan metāla stabus, tiem jābūt pietiekami bieziem, pārsvarā no 17 – 25 cm diametrā, lai vārti nesaliektos.  Latvijā daudzas firmas uzstāda un ražo vārtus, taču ieteicams palikt pie pārbaudītām vērtībām. Pārsvarā ražotājfirmas tikai uzstāda savus vārtus, tomēr gadās, ka piekrīt ierīkot citu firmu vārtus, ja tie pareizi izgatavoti.

Konsultēja: Dainis Valentīns Innis, SIA Baltsom

Komentāri
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu