/nginx/o/2018/07/16/9958193t1ha32f.jpg)
Līdz ar iedzīvotāju ienākumu līmeņa samazināšanos Latvijas autoskolās mācīties gribētāju skaits samazinājies par 50%, un nereti, lai piesaistītu klientus, autoskolas izmanto negodīgas metodes, aģentūrai BNS pastāstīja autoskolās.
Autoskolas «Krasts» pārstāve Anna Runge aģentūrai BNS informēja, ka «Krasts» vairāk specializējas uz lielo kategoriju automašīnu vadītāju apmācību un lielajā kategorijā mācīties gribētāju skaits īpaši samazinājies nav, savukārt B kategorijā kursantu skaits samazinājies par vairāk nekā pusi.
«Klientu skaits samazinājies sakarā ar kopējo krīzi - cilvēkiem vienkārši nav naudas un autovadītāja apliecība nav tas pats primārākais, kas nepieciešams,» sacīja Runge.
«Klientu skaits turpinās samazināties tikpat ilgi, cik ilgi cilvēkiem nebūs naudas - vispirms ir jāsamaksā kredīti, jānopērk pārtika, autoskola būs pats pēdējais, kam tiks atlicināta nauda,» teica autoskolas «Krasts» pārstāve.
Viņa klāstīja, ka klientu skaita samazināšanos lieliski atspoguļo arī autoskolu cenas - izveidotas dažādas atlaižu programmas, tostarp esot sauklis «maksā viens, mācās divi». «Protams, ka tad, kad cilvēks aiziet mācīties, izrādās, ka tā nemaz nav, ka maksā par vienu un mācās divi,» uzsvēra Runge un paskaidroja, ka parādās dažādas papildu piemaksas.
Arī autoskolas «Autoamatnieks» valdes loceklis Andris Ansons aģentūrai BNS pastāstīja, ka vidēji kursantu skaits «Autoamatniekā» ir samazinājies par 50%. Viņš informēja, ka «Autoamatniekā» māca arī vadīt traktorehniku un agrāk, samazinoties kursantu skaitam, kas vēlas iegūt B kategorijas autovadītāja apliecību, kursantu skaits traktortehnikas apmācībā nesamazinājās, taču pašlaik par 30% samazinājies arī traktortehnikas kursantu skaits.
Ansons klāstīja, ka «Autoamatnieks» no šā gada sākuma cenas samazināja par 20%, un piebilda, ka tās nav akcijas cenas - cenas samazinātas uz visu laiku. Viņš norādīja, ka pēdējā laikā autoskolu vidū manāmas negodīgas konkurences pazīmes. «Autoamatnieka» valdes priekšsēdētājs sacīja, ka nereti autoskolas autovadītāja apmācības kursus izsludina par vienu cenu, bet, aizejot mācīties, tiek noteiktas dažādas piemaksas. «Kad kursants aiziet mācīties, autoskola nosaka visādas mistiskas maksas, kas kopējo cenu palielina, un būtībā sanāk vēl dārgāk nekā citās autoskolās. Viena šāda maksa ir, piemēram, par transporta nomu,» teica Ansons un piebilda, ka tāda maksa iepriekš nekad nav pastāvējusi.
Tāpat novērota prakse, ka autoskolas vēlas samazināt cenu, arī pārkāpjot likumu. «Autoamatnieka» vadītājs stāstīja, ka C kategorijai - kravas automašīnām - likumā noteiktais minimālais braukšanas stundu skaits ir 15, savukārt autoskolas sludinājumos norāda, ka desmit stundas maksā konkrētu naudas summu. «Krīzes ietekmē viņi melo par stundu skaitu,» sacīja Ansons.
Viņš arī klāstīja, ka galvaspilsētā instruktori, lai nopelnītu, liek kursantiem vairākkārtīgi kārtot skolas eksāmenu, katru reizi par to iekasējot naudu.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) apkopotā informācija liecina, ka šogad jaunajiem autovadītājiem direkcija izsniegusi 4417 vadītāju apliecības, kas ir par 27,8% mazāk nekā pērn divos mēnešos. Savukārt 2008.gadā kopumā CSDD jaunajiem autovadītājiem izsniedza kopumā 34 620 apliecību, kas ir par 1% mazāk nekā 2007.gadā.