Skip to footer
Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis
Iesūti ziņu!

Lai dīzelis būtu iedarbināms arī aukstā laikā (papildināts)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Sinoptiķi sola kārtējā aukstuma viļņa uzbrukumu Latvijai, un tāpēc vēlamies apskatīt vienu visai strīdīgu tēmu – dīzeļautomašīnu un dīzeļdegvielu savstarpējās attiecības bargajās Latvijas ziemās. Kā arī to, kas būtu vai nebūtu jādara, lai pat ļoti aukstā rītā automašīna ar dīzeļdzinēju strādātu kā pulkstenis. Jau raksta ievadā varam atklāt, ka viennozīmīga viedokļa šajā jautājumā nav, un to mēs pārbaudījām ar kādas reālas situācijas analīzi. Mēs padomu un iespējamo situācijas skaidrojumu lūdzām vairākiem speciālistiem, taču, lai nevainotu nevienu auto, degvielas un auto ķīmijas ražotāju un piegādātāju, un Jūsu spriedumus komentāros neietekmētu neobjektīviem pieņēmumiem vai minējumiem, šajā rakstā nesauksim vārdā ne situācijā izmantotās automašīnas ražotāju, ne degvielas tirgotāju, ne arī degvielas piedevas ražotāju.

Situācija: bija auksts janvāra rīts, kāds autovadītājs devās uz automašīnu ar dīzeļdzinēju un centās to iedarbināt. Automašīnas akumulators bija spēcīgs un ļāva autovadītājam censties iedarbināt automašīnu atkal un atkal. Taču bez sekmēm, pāris gadus vecais un regulāri servisos koptais auto klusēja kā kaps. Autovadītājs izsauca palīdzību, un automašīna tika nogādāta servisā, kur tika atklāts, ka degvielas filtrs ir pārvērties par lielu ledus gabalu, un pēc tā nomaiņas kā arī degvielas piedevas pievienošanas automašīna atkal bija gatava darboties. Viss bija atrisināts, tikai automašīnas īpašnieks raustīja plecus un nevarēja saprast kāpēc tā noticis, jo viņš par savu auto pirms ziemas bija parūpējies – degvielas filtrs nomainīts atbilstoši ražotāja norādījumiem, degviela vienmēr uzpildīta viena un tā paša tirgotāja uzpildes stacijās, kā arī pirms pārejas uz ziemas degvielu, izmantota dīzeļdegvielas piedeva iespējamo ūdens un parafīna nosēdumu likvidēšanai.

,

Savu viedokli lūdzām izteikt «Latvija Statoil» sabiedrisko attiecību konsultantei Margrietai Akmens.

Kāpēc šāda situācija varēja gadīties?
Kā zināms, tad, lietojot automašīnu ilgāku laiku, degvielas tvertnē rodas nosēdumi, piemēram, kondensāts, kas radies no temperatūras svārstībām, degvielas nosēdumi, utml. Tā kā to nav iespējams 100% novērst, tad visās degvielas sistēmās ir uzstādīti filtri. Degvielas filtra galvenais uzdevums ir uztvert šos netīrumus, un tāpēc tas ir regulāri jāmaina (biežums atkarīgs no automašīnas ražotāja noteiktā laika termiņa).

Līdz ar to pirms ziemas iestāšanās viens no priekšnosacījumiem, lai auto nepieviltu īpaši zemā temperatūrā, ir degvielas tvertnes iztīrīšana ar piedevu palīdzību, un degvielas filtra nomaiņa atbilstoši apkopju grafikam.

Šajā situācijā autobraucējs, labu gribot, ir centies izdarīt maksimāli iespējamo, tādējādi panākot pretējo efektu. Jāņem vērā arī tas, ka Latvijā tirgotajām dīzeļdegvielām visbiežāk jau ir pievienota degvielas sistēmu attīrošā piedeva, tomēr tā nav tik stiprā koncentrācijā, kā pievienotā degvielas piedeva. Tātad, vienlaikus lietojot gan dīzeļdegvielu ar piedevu, gan degvielas piedevu, ir izšķīdināti visi iespējamie nosēdumi degvielas tvertnē, kas uzkrājās degvielas filtrā. Iespējams, ka caur filtru plūstošā degviela ar laiku būtu šos uzkrājumus izskalojusi un pretēju efektu no lielās piedevu koncentrācijas pat nejustu. Taču, iespējams, ka šajā konkrētajā situācija tas nenotika.

Kā rīkoties?
1. Savlaicīgi parūpēties par degvielas piedevas pievienošanu sistēmas attīrīšanai, gan filtra nomaiņu pirms ziemas sezonas. Turklāt svarīgi to ir veikt minētajā secībā. Nereti gadās tā, ka filtri tiek nomainīti, tad tvertnēs ielieta piedeva un pēc piedevas reakcijas tvertnē jau atkal nākas mainīt degvielas filtrus.
2. Ziemai gatavoties laikus! Degvielas piedeva jālieto pirms sala iestāšanās. Tāpat arī nav ieteicams lietot šādas piedevas īsi pirms došanās garākā ceļa posmā, jo tas negaidīti var radīt līdzīgus sarežģījumus.
3. Ziemas degviela jāsāk lietot laikus, lai, iestājoties salam, tvertnē būtu 100% laika apstākļiem atbilstoša degviela.

Sarunas laikā «Latvija Statoil» pārstāvji arī atklāja, ka, piemēram, «Statoil Fortis» dīzeļdegvielai ir pievienota piedeva, kas samazina degvielas kristalizācijas temperatūru un attīra degvielas sistēmu, taču nav pievienota īpaša piedeva ūdens likvidēšanai. Bez tam «Statoil» darbinieki iesaka vienmēr turēt bāku pilnu ar degvielu, kas samazina kondensāta rašanās iespēju.

,

«WESS Select» servisa daļas vadītāja Igora Jašina viedoklis:

Kāpēc šāda situācija varēja gadīties?
Igors Jašins sarunā ar Superauto atklāja, ka praksē diezgan bieži ir nācies saskarties ar nekvalitatīvu degvielu, taču parasti no tās vienlaicīgi cieš ļoti daudz patērētāju, taču šogad šādi gadījumi vēl nav dzirdēti un degvielas tirgotāji arvien retāk atļaujas riskēt ar savu reputāciju. Taču pārsvarā gadījumu vainīgs ir nevis ūdens, bet gan parafīna augstais saturs dīzeļdegvielā, kas izsauc tās paātrinātu kristalizāciju. Praksē ir bijuši arī gadījumi, kuros vainojams cilvēciskais faktors, kā rezultātā degvielas uzpildes staciju rezervuāros nonāk ūdens, taču arī šādu gadījumu ir arvien retāk. Tomēr galvenokārt dažādu problēmu iemesls ir degvielas kvalitāte, jeb pareizāk sakot tās neatbilstība kādai no normas prasībām. Trīs galvenās problēmas ir ūdens, sērs un parafīns. Pārlieku lielais sēra un ūdens saturs reakcijas rezultātā rada sērskābi, kas bojā visu degvielas padeves sistēmu un degvielas sūkni, bet pārlieku lielais parafīna saturs izsauc degvielas kristalizāciju pat nelielos mīnusos.

Latvijas situācijā būtu prātīgi lietot degvielas piedevas, taču reiz veiktais pētījums un konsultācijas ar ķīmijas profesoriem «Wess Select» servisa vadītājam ir ļāvušas nonākt pie atziņas, ka arī piedevu lietošana ir visai strīdīgs jautājums – degvielas piedevas ir ķīmija, un kā zināms ķīmija ir visai plaša zinātne. Katrai dīzeļdegvielai ir savs sastāvs (savi piejaukumi), tāpēc katrai būtu nepieciešams radīt savu piedevu, taču to nav iespējams izdarīt un arī universālas vielas nav, tāpēc radušies blakus efekti var radīt pretēju rezultātu vēlējamajam.

Kā rīkoties?
1. Atbilstoši automašīnas specifikācijai mainīt degvielas filtrus;
2. Lietot labu dīzeļdegvielu un laicīgi pāriet uz ziemas dīzeļdegvielu;
3. Nelietot degvielas piedevas;
4. Nekad nebraukt ar automašīnu, kuras bākā vairs nav pietiekoši daudz degvielas, jo tas veicina bākas lejasdaļā uzkrāto netīrumu nonākšanu degvielas filtrā un tā degvielas caurlaides spējas zaudēšanu.

Jautāts par tādām izdarībām kā degvielas bākas tīrīšanu un to turēšanu vienmēr pilnu ar degvielu, «Wess Select» servisa daļas vadītājs atklāja, ka viņaprāt tās ir muļķības - automašīnu uzbūve pieļauj to, ka automašīnas gadiem tiek ekspluatētas bez bāku tīrīšanas, un tās nav paredzēts arī katru vakaru uzpildīt.

,

Mārča Purviņa, «BBS Autocentrs» viedoklis:

Kāpēc šāda situācija varēja gadīties?
«Šī gada janvārī mūsu servisā nonāca vairākas šādas automašīnas, un to problēma galvenokārt ir sliktā dīzeļdegvielas kvalitāte. Negribu apgalvot, ka viens vai otrs degvielas tirgotājs ir slikts, bet dažiem no tiem retāk, dažiem biežāk nelaimīgi gadās klientiem pārdot sliktākas kvalitātes degvielu,« stāsta Mārcis Purviņš. Diemžēl Latvijā šajā jautājumā patērētāji nav aizsargāti un neviens tiem nedod nekādas garantijas.

Kā rīkoties?
1. Degvielas filtrus mainīt tikai tad, kad tas ir jādara, ievērojot servisa intervālus;
2. Tiklīdz iespējams, pāriet uz ziemas dīzeļdegvielu;
3. Tuvojoties ļoti zemām temperatūrām sākt domāt par piedevu lietošanu. «Zinu, ka tas nav «zinātniski», taču praksē pārbaudīta metode ir benzīna pievienošana dīzeļdegvielai. Aptuveni 300ml uz katriem 20 litriem dīzeļdegvielas. Taču noteikti ērtāka ir dīzeļdegvielas piedevas lietošana.«

Runājot par citiem ieteikumiem un pieņēmumiem, Mārcis Purviņš atklāja, ka neuzskata par pareizu nedz bākas skalošanu, nedz degvielas filtra mainīšanu tikai tāpēc, ka tuvojas ziema, kā arī degvielas bākas pieliešanu «līdz lūpai» katru vakaru. «Ja automašīnu lieto ikdienā, tad tas ir absurds. Bākā esošā degviela visu laiku tiek filtrēta un visi piejaukumi atrodas degvielas filtrā, un tas ir jāmaina, tad, kad to ir paredzējis ražotājs,« piebilst Mārcis Purviņš.

,

Raimonda Volonta, «V4 Motors» viedoklis:

Kāpēc šāda situācija varēja gadīties?

«Šajā gadījumā domāju, ka vainīga ir dīzeļdegvielas kvalitāte. Automašīnai filtrs ir bijis nomainīts atbilstošā laikā, bez tam rudenī ir lietota ūdeni likvidējoša piedeva. Regulāri lietojot automašīnu, arī visa vasaras dīzeļdegviela bākā ir sen nomainījusies pret ziemas. Kas vēl autovadītājam būtu jādara?” savas domas par radušos situāciju atklāj Raimonds Volonts.

Kā rīkoties?
1. Veikt automašīnas tehnisko apkopi, ieskaitot degvielas filtra maiņu, tad, kad tas ir paredzēts.
2. Var domāt par bākas mazgāšanu, bet pāris gadus vecām automašīnām, tas noteikti nav nepieciešams, ja vien nav lietota nezināmas izcelsmes dīzeļdegviela.
3. Zinot, ka tuvojas auksts laiks, būtu ieteicams lietot degvielas piedevu. Obligāti tādu, kas paredzēta tam, lai novērstu degvielas parafinazēšanos.

,

Te nu jāsaka, ka cik cilvēku, tik viedokļu. Kuram ir taisnība, grūti spriest. Taču, uzklausot visus šos viedokļus, nākas secināt, ka Latvijā ir lielas problēmas ar degvielas kvalitāti, jo savādāk jau nebūtu tik daudz un dažādu recepšu kā pareizi un ko darīt.

Apkopojot spriedumus par aizsalušo automašīnu, nākas secināt, ka šajā situācijā visticamāk ir vainojama degvielas kvalitāte, jo auto īpašnieks pēc labākās gribas ir izdarījis visu iespējamo. Ļoti iespējams, ka arī pievienotā degvielas piedeva ir devusi kādu blakus efektu, taču, ja tā ir lietota vairāk kā mēnesi pirms liktenīgā janvāra rīta, tad visticamāk no filtra bija izskaloti arī visi nosēdumi. Diemžēl taisnību mēs neuzzināsim nekad, jo no servisa sasalušais degvielas filtrs netika nosūtīts uz laboratoriju.

Kā būtu jārīkojas?
1. Skaidrs ir viens, ka automašīnām atbilstoši ražotāja norādītajiem intervāliem ir laicīgi jāveic regulārās servisa apkopes, un speciāli ziemai nav nepieciešams skalot degvielas bākas un speciāli mainīt degvielas filtrus.
2. Skaidrs arī tas, ka laicīgi jāsāk lietot ziemas dīzeļdegviela un nav ieteicams lietot dīzeļdegvielu no veciem krājumiem un nezināmas izcelsmes degvielu.
3. Vai lietot degvielas piedevas, tas ir strīdīgs jautājums. Šajā jautājumā domas dalās un precīzu atbildi, kad, cik daudz un kādu piedevu lietot neviens tā arī nepateiks.
4. Mūsuprāt benzīna pievienošana dīzeļdegvielai nav ieteicama, jo nav zināms kā uz to reaģē jaunās paaudzes dīzeļdzinēji.

Atsaucoties uz «Latvija Statoil» interneta mājas lapā publicēto informāciju, nākas secināt, ka Latvija ir vienīgā no Baltijas valstīm, kurā likumdošana neuzliek par pienākumu degvielas tirgotājiem tirgot ziemas apstākļiem atbilstošu degvielu.

Igaunijas kolēģi apstiprināja, ka pēdējos gados Igaunijā šādas situācijas ar dīzeļdegvielas sasalšanu ir notikušas uz pirkstiem saskaitāmas reizes, un galvenokārt šajās situācijās ir bijusi vainojama nezināmas izcelsmes dīzeļdegviela.

Superauto redakcijai izdevās noskaidrot arī Somijas ziemeļu daļas iedzīvotāju pieredzi dīzeļdegvielas izmantošanā vieglajās automašīnās. Īsas sarunas laikā atklājās, ka tāpat kā pie mums Somijā tiek tirgota vasaras un ziemas dīzeļdegviela. Taču nekādas papildus darbības netiek veiktas, netiek lietotas ne degvielas piedevas, ne arī pielieta bāka katru vakaru «līdz lūpai». Soms, ar kuru mums izdevās sazināties, atcerējās, ka pirms aptuveni desmit gadiem esot bijuši degvielas tirgotāji, kuri ir ieteikuši veikt dažādus blakus pasākumus, bet «maigi sakot» skarbajai ziemeļu tautai toreiz ir izdevies no tiem atbrīvoties. Taču somi ļoti bieži dīzeļautomašīnās izmanto degvielas sistēmas sildītājus, kādi, piemēram, ir standarta aprīkojumā ir sastopami arī Baltijā tirgotajos «Mitsubishi» automobiļos, jo tie krietni atvieglojot dzīvi.

Komentāri
Nepalaid garām
Uz augšu