Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Katrs astotais auto Eiropā brauc ar nepietiekami piepumpētām vai nolietotām riepām

FOTO: Bridgestone

Jaunie 2008. gada drošības pārbaužu «Domā, pirms brauc» ('Think Before You Drive') rezultāti pierāda, ka viens no katriem astoņiem autobraucējiem braucot būtiski riskē. Viens no katriem trim autobraucējiem Eiropas Savienībā regulāri brauc ar nepietiekami piepumpētām riepām (vismaz par 0,5 bāriem mazāk par automobiļa ražotāja ieteikto spiedienu) un/vai riepas ir nolietotas (protektora dziļums ir mazāks par 1,6 mm). Viens no katriem astoņiem autobraucējiem Eiropas Savienībā patiešām būtiski riskē ar savu drošību, braucot ar riepām, kuru spiediens ir ļoti nepietiekams (vismaz par 0,75 bāriem mazāk par automobiļa ražotāja ieteikto spiedienu) un/vai riepas ir nolietotas (protektora dziļums ir mazāks par 1,6 mm).Turklāt katru gadu šie autobraucēji izmet atkritumos 29,6 miljonus riepu un sadedzina papildus 3,9 miljardus litru degvielas, kopā izšķiežot 7,8 miljardus eiro un piesārņojot vidi ar 9,2 miljoniem tonnu CO2. Šādi ir secinājumi, kas tika iegūti, veicot drošības pārbaudes 31 178 pasažieru automobiļiem četrpadsmit Eiropas Savienības valstīs 2008. gada laikā.

«Bridgestone» šīs bezmaksas pārbaudes organizēja tirdzniecības centros un sabiedriskajās autostāvvietās. Tās bija daļa no «Domā, pirms brauc» ('Think Before You Drive') kampaņas, kas izglītoja par drošību un kas tika uzsākta 2005. gadā pēc FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) fonda, «Bridgestone» korporācijas un nacionālo autosporta klubu vispasaules ceļu drošības iniciatīvas.

Nepietiekams spiediens un protektora dziļums apdraud drošību

Rezultāti liecina, ka daudzi autobraucēji neapzinās, ka riepa dabiski zaudē gaisa spiedienu laika gaitā (līdzīgi kā balons) un ka braukšana ar nepareizu riepu spiedienu var būt bīstama. Ja spiediens riepās samazinās, krasi palielinās kontroles zuduma un transportlīdzekļa saneses risks.

33% no pārbaudītajām riepām riepas protektora dziļums bija tuvu pie vai zem likumīgā minimālā dziļuma 1,6 mm. Automobilim, kas brauc ar riepām ar protektora dziļumu mazāku par 1,6 mm, ātrums, pie kura sākas hidroplanēšana, var samazināties līdz pat par 40%.

Zems riepas spiediens arī ļoti negatīvi ietekmē riepas izturību pārmērīgās bīdes slodzes uz riepas pleca dēļ un karstuma uzkrāšanās no riepas sāna loka. Šo faktoru dēļ ir iespējams, ka tiem autobraucējiem, kuru riepās konstatēts izteikts zems spiediens, riepas drīz kļūs nederīgas.

Papildu izmešu radītais kaitējums videi

Riepu zemā spiediena ietekme uz vidi ir tikpat vērā ņemama. Riepu spiediens atstāj izteiktu iespaidu uz riepas ripošanas pretestību, kas ir pamata faktors degvielas patēriņa noteikšanai transportlīdzeklim. Atkarībā no ceļa veida un braukšanas stila ripošanas pretestība ir 18% līdz 26% no kopējā transportlīdzekļa spēka. Tā kā zems spiediens palielina ripošanas pretestību, tas tiešā veidā ietekmē transportlīdzekļa degvielas efektivitāti un izmešus.

Pamatojoties uz 2008. gada datiem, «Bridgestone» Eiropas Tehniskais centrs ir aprēķinājis, ka transportlīdzekļi ar nepietiekami piepumpētām riepām lieki patērē 3,9 miljardus litru degvielas, kas katru gadu izmaksā 5,1 miljardu eiro. Tādēļ apkārtējai videi tiek nodarīts kaitējums, lieki patērējot šo degvielu, un katru gadu atmosfērā papildus nonākošo CO2 apjoms sasniedz 9,2 miljonus tonnu. Tas nozīmē, ka katrs pa Eiropas ceļiem braucošs automobilis gadā vidēji rada papildu kaitējumu videi 3,45 gr/km CO2 apmērā.

«Bridgestone» plāno 2009. gadā turpināt kampaņu izglītošanai par riepu apkopi

«Domā, pirms brauc» kampaņas mērķis ir veicināt drošāku braukšanas stilu ar vienkāršiem ceļu drošības vēstījumiem, tostarp par pareizu riepu apkopi, un akcentējot tās darbības braukšanas laikā, kuru izpildei nepieciešamas tikai dažas sekundes, bet ar kurām var izglābt dzīvību. Pasākumi Eiropā iekļauj ceļu drošības ieteikumu brošūru izplatīšanu, drošības jostu demonstrējumus avārijas situācijā Grand Prix F1 pasākumos un autoizstādēs, kā arī vairāku miljonu riepu protektora dziļuma un riepu spiediena mērītāju izplatīšanu.

«Bridgestone» uzskata, ka šādas iniciatīvas palīdzēs apzināties riepu apkopes nozīmi, un plāno turpināt regulāras bezmaksas drošības pārbaudes 2009. gadā. Mārketinga pasākumi būs paredzēti patērētāju pārliecināšanai, ka riepām jābūt plānotam ieguldījumam drošībai, nevis neparedzētiem izdevumiem, un ka pareiza to apkope ļauj ietaupīt līdzekļus un samazināt izmešu apjomu, kā arī glābt dzīvības. No 1,2 miljoniem ceļu negadījumu upuriem visā pasaulē gada laikā 50 000 ir bijuši Eiropas Savienības 27 dalībvalstīs.Braucot ar riepām, kuru spiediens ir vismaz par 0,75 bāriem mazāks par automobiļa ražotāja ieteikto spiedienu, vai riepām, kuru protektora dziļums ir mazāks par 1,6 milimetriem, autobraucēji nopietni riskē, brīdina «Bidgestone».

Riepu ražotājs arī norāda, ka katru gadu autobraucēji izmet atkritumos 29,6 miljonus riepu un sadedzina papildus 3,9 miljardus litru degvielas, kopā izšķiežot 7,8 miljardus eiro (5,48 miljardus latu) un piesārņojot vidi ar 9,2 miljoniem tonnu ogļskābo gāžu izmešu.

Rezultāti liecina, ka daudzi autobraucēji neapzinās, ka riepa dabiski zaudē gaisa spiedienu laika gaitā un ka braukšana ar nepareizu riepu spiedienu var būt bīstama. Ja spiediens riepās samazinās, krasi palielinās kontroles zuduma un transportlīdzekļa saneses risks.

33% pārbaudīto riepu riepas protektora dziļums bija tuvu pie vai zem likumīgā minimālā dziļuma 1,6 milimetriem. Automobilim, kas brauc ar riepām, kurām protektora dziļums ir mazāks par 1,6 milimetriem, ātrums, pie kura sākas hidroplanēšana, var samazināties līdz pat 40%.

Šādi secinājumi iegūti, veicot drošības pārbaudes 31 178 pasažieru automobiļiem 14 Eiropas Savienības valstīs 2008.gada laikā.