Šodienas redaktors:
Eva Gaigalniece
Iesūti ziņu!

Profesionāļa padomi skolas izvēlei svešvalodas apgūšanai

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: IHR

Vai Jūs kādreiz esat mācījies angļu valodu? Skolā, augstskolā, kursos? Vai ir bijis tāds gadījums, ka Jūs esat sācis mācīties angļu valodu, bet pēc tam pametis kursus, nesasniedzot vēlamo? Iespējams, jūs jūtat, ka visai labi saprotat jums teikto, taču dažkārt izjūtat grūtības, jo nespējat atrast īstos vārdus, lai izteiktu pareizo domu brīdī, kad jums pašam jāsāk runāt angļu valodā.

<b>International House Riga </b>

– Jāmācās angļu valodu tādā veidā, kā tika apgūta dzimtā valoda. Es nebūt neapgalvoju, ka jums viss jāpamet un jābrauc uz ārzemēm, lai dzīvotu šīs valodas vidē. Diemžēl jūsu tautiešu pieredze, paļaujoties uz tādu svešvalodas apgūšanas veidu, liecina, ka šis ceļš nav rezultatīvāks kā standarta apmācība. Tāpēc eksistē kursi, kuros māca angļu valodu pēc programmas, maksimāli tuvinot to tai, pēc kuras mācās dzimto valodu savā valstī. Tāpēc es ar pārliecību apgalvoju: par vairāk efektīvu valodas apguves veidu var uzskatīt to, ar kura palīdzību mēs iemācāmies dzimto valodu.

Praksē angļu valodas kursos tāda apmācības metode tika nosaukta par komunikatīvo metodi. Sākotnēji šo valodas apguves metodi izmantoja tikai viena skola – International House Londonā. Pēckara gados, kad Anglijā ieplūda bēgļi no dažādām valstīm, aktuāls kļuva emigrantu angļu valodas apmācības jautājums, turklāt tas bija jādara pēc iespējas ātrāk un efektīvāk. Labākie speciālisti – filologi no Oksfordas un Kembridžas universitātēm – uzņēmās atrisināt šo jautājumu. Viņi secināja, ka nepieciešams veikt zinātnisku un pieredzējušu ceļu. Viņi uzskatīja, ka atšķirībā no klasiskās metodes, kas vispirms paredz gramatikas apgūšanu, komunikatīvā metode ļauj sākumā apgūt saziņu svešvalodā, un tikai pēc tam jāapgūst gramatika. Tāpēc uz iegūtā vārdu krājuma bāzes var turpināt apgūt pakāpenisku ievadu gramatikas programmā. Tas ir, no prakses uz teoriju, nevis otrādi!

– Kā orientēties milzīgajā valodas kursu klāstā, kuri gluži kā sēnes pēc lietus izauguši Latvija pēdējo gadu laikā? Ko ir vērts zināt par izglītības iestādēm, lai nekļūdītos to izvēlē un pieņemtu pareizo lēmumu?

 –  Pirmais darbs, kas jāizdara, pirms sākt meklēt pieredzējušu valodu skolu, ir skaidri jānosaka savi mērķi un jānolemj – kādus tieši rezultātus jūs gaidāt no nodarbībām. To izdarīt ir viegli, iepriekš uzdodot sev divus jautājumus. Pirmais: kāda angļu valoda man ir patiešām nepieciešama? Nepieciešamais minimums, lai pārvaldītu valodu, pēc manām domām, ir psiholoģiskās barjeras trūkums, bezbailība, drošība sazinoties, pietiekoša vārdu krājuma pārvaldīšana, kad jūs, neapmulstot jebkurā situācijā, spējat sarunāties gan ar taksistu, gan ar priekšnieku par darbu. Bet prasmīga saruna bez kļūdām angļu valodā ar zinātņu vadītāju universitātē ir kā jauna trofeja. Uz kārts ir likta nākotne.

Otrais jautājums: ko reāli nozīmē reklāmas izkārtnēs redzamais: « Kvalitatīva un efektīva apmācība»? Kādi ir personāla atlases kritēriji mācību centrā, vai eksistē metodiskais atbalsts, vai pastāv pasniedzēju attīstības programma, vai tiek realizēta pasniedzēju darba kontrole? Taču pats galvenais – vai akadēmiskais sastāvs reaģē uz studentu sūdzībām? Un vai sūdzības vispār pastāv?

Mans personīgais viedoklis ir šāds. Ļoti svarīgi, lai skolas galvenais ofiss atrodas ārpus valsts robežas, un skolai būtu nodaļas arī citās pasaules valstīs. International House ir aptuvenu 150 skolu visā pasaulē, un katru gadu 5 – 7 skolas tiek izslēgtas šo kritēriju nopietnas neatbilstības dēļ.
 
– Robert! Jums ir lieliska akadēmiskā angļu valodas izglītība, vairāki filoloģiskie grādi, kuri var noderēt jebkurā universitātē dzimtajā Anglijā. Jūs esat vairākus gadus strādājis Britu padomēs ārvalstīs. Kāpēc jūsu izvēle krita par labu Latvijai?

Tam ir personiski iemesli. Mana sieva, kura pēc tautības ir krieviete, ir dzimusi Jelgavā. Un mēs nolēmām, ka mūs bērniem ir jāaug šeit. Man ir prieks, ka varu darīt kaut ko labu Latvijai izglītības ziņā. Vēl jo vairāk, no profesionālā redzes punkta es lieliski varu sevi realizēt savu bērnu dzimtenē, strādājot starptautiskajā International House sistēmā. Tā ir lieliska profesionāļu komanda, un es tajā esmu spēlējošs treneris!

treniņi

– Vai tas nozīmē, ka jūsu skolā labāk mācīties pie pasniedzēja, kura dzimtā valoda ir angļu valoda?

– Patiesībā tas ir atkarīgs no studenta zināšanu līmeņa un viņa individuālajām priekšrocībām. Protams, par labākiem speciālistiem tiek uzskatīti pasniedzēji, kuri māca to valodu, kura ir viņu dzimtā valoda, jo viņi taču pieder pie tās kultūras, kuras valodu viņi māca. Tas palīdz klasē radīt īpašu atmosfēru un dzīvas valodas mentalitāti, kas padara mācību procesu ne tikai efektīvu, bet arī interesantu. Ja jūs vēlaties apgūt mūsdienīgu sarunvalodas leksiku, iemācīties saprast tekošu runu un izšķirt akcentus, tad jums labāk ir jāizvēlas pasniedzējs no ārvalstīm.

–  Skolas izvēlē likumsakarīgi ir jautājumi: cik profesionāli ir skolas pasniedzēji, vai viņi spēj jums piedāvāt programmu, atbilstošu jūsu zināšanu līmenim un prasībām.

 –   Lai gan visā pasaulē apmēram divas trešdaļas pasniedzēju pasniedz savu dzimto valodu, daļai no viņiem vispār nav nekādas kvalifikācijas, un Latvija nav izņēmums. Tāpēc pats galvenais kritērijs, izvēloties skolu vai kursus – obligāti noskaidrot, kāda speciālā izglītība ir jūsu pasniedzējam!

Obligāta prasība pasniedzējiem, kuri strādā International House sistēmā, ir TESOL sertifikāts, kuru izdod Londonas «Trinity College», vai sertifikāts CELTA, kuru izdod Kembridžas universitāte.

 –   Jūsu skola ir arī viena no Kembridžas centriem, kad pasniedzēji tiek sagatavoti CELTA diploma iegūšanai?

– Jā, jau piecus gadus mēs pārvēršam valodas nesējus par pasniedzējiem. Labākajiem ārzemniekiem un latviešu pasniedzējiem var tikt piedāvāts darbs mūsu skolā, lai gan mēs tāpat cenšamies aicināt darbā vairāk pieredzējušus britu pasniedzējus tāpēc, ka pasniegšanas komunikatīvā metode paredz tādu daudzumu dažādu metožu paņēmienu, ka vietējais pasniedzējs nevar tikt apmācīts tik īsā laika sprīdī. Nepieciešams talants un pieredze. Tāpēc pieredzējušam un talantīgam vietējam pasniedzējam, kurš ir ieguvis CELTA sertifikātu, mēs dosim priekšroku, pieņemot viņu darbā.

Ārzemju valodu kursi International House Satva-Riga patiesi var lepoties ar savu pasniedzēju sastāvu, no kuriem lielu daļu viņu daudzgadējā darba rezultātu dēļ var nosaukt  par «zvaigznēm»! Profesionālais kolektīvs, kurš darbojas ar pašatdevi un ir radošs ir iemesls lepnumam. Tā ir panākumu garantija jebkurai mācību iestādei. Es pats personīgi varētu rekomendēt vairākus pasniedzējus darbam skolās aiz Latvijas robežām.

– Kādi jaunumi sagaidāmi jaunajiem International House Riga audzēkņiem?

<b>English+</b>

<b>Valodas atbalsts</b>

IELTS

<b>Angļu valoda izdzīvošanai</b>

<b>pa telefonu angļu valodā</b>

Komentāri
Nepalaid garām
Uz augšu